baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hoesch Schwerter Profile GmbH

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:
24.05.2013

PKP PLK i Koleje Śląskie wprowadzają w błąd rozkładami jazdy

Pismo ZM złożone do Urzędu Transportu Kolejowego 17 maja br.

Zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przez zarządcę infrastruktury PKP PLK oraz przez spółkę Koleje Śląskie wymagań dotyczących obowiązku publikacji rozkładu jazdy w terminie 21 dni przed wejściem rozkładu jazdy w życie.

Obowiązek wynika z art. 30 ust. 5b i 5c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. (z późn. zmianami) o transporcie kolejowym
zarządca podaje rozkład jazdy dla przewozu osób do publicznej wiadomości w formie ogłoszenia na swojej stronie internetowej oraz na peronach, nie później niż 21 dni przed dniem jego wejścia w życia.

5b. Zmiany rozkładu jazdy nieprzewidziane w trakcie jego tworzenia są wprowadzane z inicjatywy zarządcy infrastruktury lub na wniosek przewoźnika. Zmiana rozkładu jazdy pociągów następuje o północy w drugą sobotę czerwca. Zarządcy mogą uzgodnić inne daty; w przypadku gdy może to naruszyć ruch międzynarodowy, informują o tym organy krajowe właściwe w sprawie kontroli granicznej i kontroli celnej oraz Komisję Europejską.

Naruszenia ww. przepisów polegają w przypadku Kolei Śląskich na ogłoszeniu powyższych zmian w dniu 16 maja br., tj. 15 dni przed ich wdrożeniem, w sposób wyjątkowo nieczytelny i zagmatwany oraz w innym terminie niż wynikający z art 30 ust. 5b ww ustawy. Przewoźnik ogłosił powyższe bez podania informacji kluczowej dla swoich klientów o tym, jakie pociągi, w jakich relacjach, o jakich porach zostają odwołane. W sytuacji, w której przewoźnik planuje ograniczyć swoją ofertę o 1/3 (w tym kursy wożące po 100-550 osób), takie działanie wymaga szczególnego napiętnowania i jest szczególnie rażące, godząc w rynek przewozów pasażerskich. Ukrywanie przez przewoźnika skali redukcji oferty poprzez łamanie przepisów ww. ustawy powinno zostać surowo ukarane. Zmiany w rozkładzie jazdy następują w terminie poza korektą roczną (9 czerwca br.) i de facto niszczą spójność całego podsystemu komunikacji publicznej w regionie śląskim.
Zwracamy się jednak z wnioskiem, aby kara, w przypadku nałożenia jej, objęła personalnie zarząd spółki i inne osoby decyzyjne odpowiedzialne za naruszenie prawa, gdyż kary nakładane na spółkę komunalną są potem wliczane w deficyt przewozów i prowadzą do ograniczania oferty przewozowej.

Przewoźnik – Koleje Śląskie Sp. z o.o. - rozkład jazdy obowiązujący od 1 czerwca do 8 czerwca 2013 r. podał do wiadomości na stronie internetowej w dniu 15 maja (plik o nazwie z datą 15.05.2013 r.), a więc po terminie 21 dni przed wejściem w życie rozkładu jazdy. Ze względu na fakt, że likwidacji ulega na niektórych trasach 50-100% połączeń, informacja ta musi być przejrzysta i zrozumiała.

W przypadku zarządcy infrastruktury – PKP PLK S.A. informacje plakatowe zmienione zostały około 12 i 15 maja dla rozkładu jazdy obowiązującego od 14 kwietnia do 8 czerwca. PKP PLK wprowadziło pasażerów w błąd dwojako:
  • Od 15 maja na stacji Katowice Gł. Osobowa zmieniono perony zatrzymywania się pociągów. Plakat z nowymi peronami i torami został rozwieszony w dniu 14 maja, a więc 1 dzień wcześniej. Plakat ze zmienionymi peronami informuje, że rozkład jazdy jest ważny w terminie 14 kwietnia – 8 czerwca, co jest oczywistą nieprawdą, gdyż jest ważny od 15 maja br.
  • Od ok. 12 maja br. PKP PLK zmieniła na obszarze kursowania pociągów Kolei Śląskich plakaty z rozkładami jazdy na stacjach i przystankach osobowych, wprowadzając zmienione terminy kursowania pociągów (np. "kursuje do 31.V"). Jednak pasażerowie zostali zdezinformowani, gdyż na zmienionych plakatach widniała informacja o obowiązywaniu takiego rozkładu jazdy od 14 kwietnia do 8 czerwca (tak jakby był to cały czas ten sam rozkład jazdy). Jest to oczywista nieprawda, gdyż zmiany te wprowadzono na rozwieszonych plakatach z dniem rozwieszenia, a więc blisko 30 dni później, a informacja na plakatach sugeruje ich podanie do wiadomości w marcu br.
Pasażer, widząc na stacji lub przystanku osobowym rozkład ważny od 14 kwietnia, nie sprawdza, czy dokonana została w nim zmiana. Problem polega na tym, że zmiany te są drastyczne i polegają na likwidacji (jak informuje przewoźnik – 31%) połączeń. Ponadto należy uwzględnić, fakt, że kolejna wersja rozkładu zamknięciowego wchodzi w życie 9 czerwca. Za kilka dni pasażerowie zobaczą nowy rozkład jazdy, ale ważny od 9 czerwca. Burza medialna jaka przetoczy się w sprawie likwidacji połączeń sprawi, że pasażerowie będą sprawdzać połączenia, właśnie w rozkładzie ważnym od 9 czerwca, a nie obecnie obowiązującym, który uległ zmianie.

W związku z tym, że ukaranie zarządcy karą finansową w przypadku PKP PLK odbije się ujemnymi konsekwencjami na stanie kolei w Polsce (kary zostaną wliczone w koszty PLK), oczekujemy w przypadku potwierdzenia zarzutów na ukaranie karami finansowymi personalnie osób za to odpowiedzialnych u zarządcy (np. prezes, członek zarządu, dyrektor zakładu).

Autor: Zielone Mazowsze

Zielone Mazowsze

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.