baner
baner
baner
Gliwicka Fabryka Wagonów – Holding S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:
19.11.2014

Sprostowanie

Nieprawdą jest, że pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego ukrywali informacje i nie odpowiadają na pytania, w tym m.in. na wnioski o udzielenie informacji publicznej. Udostępnieniu podlegają te materiały, które nie są opatrzone klauzulą „Tajemnica przedsiębiorcy” lub materiały, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski. Nie można udostępnić materiałów z umowy, która nie została wykonana.

Uzasadnienie 
Na portalu Kolej.com.pl został opublikowany artykuł „Co ukrywają urzędnicy na Śląsku?”. Artykuł zawierał nieprawdziwe treści. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w roku 2013 i 2014 przeprowadził postępowanie przetargowe na Przeprowadzenie badań i analiz poziomu napełnienia pociągów w przewozach pasażerskich organizowanych przez Województwo Śląskie. W roku 2013 najkorzystniejszą ofertę złożyło Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział w Krakowie i z tym Wykonawcą w dniu 27.09.2013 r. Województwo Śląskie podpisało umowę. Badania potoków pasażerskich w pociągach zostały przeprowadzone przez Wykonawcę w okresie październik-listopad 2013 r. Tutejszy Urząd dysponuje wynikami badań przeprowadzonych w roku 2013. 

Natomiast w roku 2014 najkorzystniejszą ofertę na Przeprowadzenie badań i analiz poziomu napełnienia pociągów w przewozach pasażerskich organizowanych przez Województwo Śląskie złożyło Stowarzyszenie Zielone Mazowsze z siedzibą w Warszawie. Województwo Śląskie podpisało umowę z Wykonawcą, który zobowiązał się do przeprowadzenia badań w dwóch etapach:
  • I etap w okresie obowiązywania rozkładu jazdy od 10.03.2014 r. do 26.04.2014 r. 
  • II etap w okresie obowiązywania rozkładu jazdy od 1.09.2014 r. do 11.10.2014 r. 

Po każdym zakończonym etapie Wykonawca winien złożyć wyniki z przeprowadzonych badań, tj.:
  • dla I etapu wyniki należało złożyć w terminie do dnia 16.05.2014 r.
  • dla II etapu wyniki należało złożyć w terminie do dnia 31.10.2014 r. 

Należy wskazać, że ostatnie badania pociągów w I etapie umowy Wykonawca wykonał w sierpniu br., czyli z przekroczeniem określonego terminu. Kilkukrotnie przedkładał wyniki z I etapu badań, które ze względu na braki i błędy (braki załączników, niezgodność załączników z umową) nie mogły zostać odebrane.
Wykonawca w przesłanym harmonogramie dla II etapu badań założył, że badania pociągów będą prowadzone do 30.10.2014 r., tj. z naruszeniem terminów określonych w umowie. Województwo Śląskie poinformowało o tym fakcie Wykonawcę i wezwało go do złożenia poprawnego harmonogramu badań. Wykonawca pomimo wezwania nie złożył przedmiotowego harmonogramu.
Przeprowadzone przez Zamawiającego w dniach 23-25.09.2014 r. oraz w dniu 2.10.2014 r. kontrole wybranych pociągów (spośród wyznaczonych do przebadania zgodnie z harmonogramem Wykonawcy), wykazały, że w pociągach nie było ankieterów i badania nie były wykonywane.
Ze złożonych przez Wykonawcę materiałów wynika, że we wrześniu br. Wykonawca nie wykonywał badań pociągów lub prowadził je w bardzo ograniczonym zakresie. Wykonawca dopiero z początkiem października podjął się realizacji II etapu przedmiotu umowy na większą skalę, pozostawiając sobie jedynie ok. 11 dni na przeprowadzenie badań w II etapie. 
Wykonawca, wiedząc, że dysponuje zbyt krótkim czasem na realizację badań, poinformował Zamawiającego, że jest zmuszony do przedłużenia badań do dnia 31.10.2014 r. (co świadczy o naruszeniu zapisów umownych). Podpisując umowę, Wykonawca miał świadomość, że jest zobowiązany do wykonania II etapu, do którego mógł się przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem. Zgodnie z zawartą umową Wykonawca zobowiązany był do wykonania przedmiotu umowy w terminie do dnia 31.10.2014 r. W tym terminie Wykonawca nie wykonał przedmiotu umowy, tj. nie złożył wyników badań z I i II etapu i nie wykonał umowy w sposób rzetelny, prawidłowy i zgodny z zawartymi w niej zapisami.
W związku z powyższymi okolicznościami Województwo Śląskie postanowiło odstąpić od umowy ze Stowarzyszeniem Zielone Mazowsze. 

Województwo Śląskie jako organizator publicznego transportu zbiorowego jest zobowiązany do zapewnienia usług przewozowych na terytorium całego województwa. Przewozy te mają charakter przewozów dotowanych i zapewniają m.in. dojazdy do pracy, szkół i uczelni. Dlatego oprócz linii o wysokich potokach pasażerskich uruchamiane są również pociągi na liniach o mniejszej frekwencji. Na wielu z nich nie ma alternatywnych środków transportu publicznego i przewozy kolejowe są jedynym publicznym środkiem transportu. Przykładowymi liniami o takim charakterze są: Bielsko-Biała – Wadowice, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn, Katowice – Mysłowice – Jaworzno Szczakowa – Kraków, Katowice – Tarnowskie Góry, Katowice – Sędziszów, Racibórz – Chałupki, Rybnik – Pszczyna.
Na linii Katowice – Kraków potoki pasażerskie są niskie z powodu fatalnego stanu infrastruktury kolejowej i w najbliższych latach po zakończeniu modernizacji (przez PKP Polskie Linie Kolejowe), frekwencja ulegnie zwielokrotnieniu. Obecnie pociągi służą m.in. mieszkańcom i podróżującym po województwie śląskim do dojazdów np. z Suszca do Pszczyny i Rybnika.
Jednocześnie w nowym rozkładzie jazdy 2014/2015 (od 14 grudnia br.) zwiększona zostanie liczba pociągów na najbardziej obleganych liniach w województwie, czyli: Częstochowa – Zawiercie – Katowice, Katowice – Tychy Lodowisko oraz Katowice – Rybnik. Nieprawdą jest twierdzenie 
o likwidacji pociągu z Katowic o 17.37 do Tychów od 14 grudnia 2014, ponieważ w obecnym rozkładzie takiego pociągu nie ma. W nowym rozkładzie jazdy (2014/2015) zostanie uruchomiony pociąg relacji Sosnowiec Główny – Tychy Lodowisko odjeżdżający z Katowic o godz. 17.48.

W zestawieniu niepopularnych pociągów przedstawionych przez portal kolej.com.pl znajdują się również pociągi kursujące na liniach o dużych potokach podróżnych oraz ewidentnie zapewniających codzienny dojazd do pracy. Wg autora artykułu nie powinniśmy wozić pasażerów do pracy do Raciborza na godzinę 6.00 (poc. nr 94511 relacji Rybnik godz. 4.28 – Racibórz godz. 5.21), pomimo istnienia tam zakładów przemysłowych pracujących w trybie zmianowym. Również dojazd na 8.00 do Katowic z Wisły wg niniejszego autora jest niepotrzebny (poc. nr 49320 relacji Wisła Głębce, godz. 4.50 – Katowice, godz. 7.10).

Twórca artykułu proponuje likwidację pociągów nawet na liniach magistralnych opierając się tylko i wyłącznie na opłacalności (np. poc. nr 40839 relacji Katowice godz. 22.45 – Gliwice godz. 23.19). Doprowadziłoby to do likwidacji prawie wszystkich pociągów poza szczytem przewozowym, co zniszczyłoby ofertę jako całość (brak wczesnoporannych dojazdów i późnowieczornych powrotów).

Reasumując, informujemy, iż pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego nie ukrywali i nie ukrywają żadnych informacji i odpowiadają na każde pytanie, w tym m.in. na wnioski o udzielenie informacji publicznej. Udostępnieniu podlegają te materiały, które nie są opatrzone klauzulą „Tajemnica przedsiębiorcy” lub materiały, których właścicielem jest Urząd Marszałkowski. Nie można udostępnić materiałów z umowy, która nie została wykonana.

Aleksandra Marzyńska - Rzecznik Prasowy UMWŚ

Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.