baner
baner
baner
ASMO Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:
30.09.2008

Uwagi dotyczące Biznes Planu spółki PKP PR na lata 2008-2009

Biznes plan przewoźnika PKP PR przewiduje  deficyt przewozów na 2009 r. w kwocie -35,2 mln zł. Założenie to jest całkowicie nierealne, bazuje bowiem na przeszacowaniu przychodów (patrz str. 46)  o kwotę 600-900,  a nawet 1 000 mln zł.

Dokument jest niespójny, nie pozwala w czytelny sposób określić parametrów finansowych, technicznych i marketingowych, cechuje go „populizm” – zamiast argumentów podstawowych koncentruje się na kwestiach marginalnych, pobocznych. Wiele parametrów jest nieporównywalnych, gdyż nie odnosi się do tej samej perspektywy czasowej lub parametrów, pojęć etc.. 

Problemy spółki na poziomie operacyjnym

Nadchodzące problemy w sposób wyraźny sygnalizuje założona w biznesplanie pogorszenie wyniku operacyjnego z kwoty -796 mln zł w 2008 r. do -907 mln zł  (załącznik 2 str. 75).

Koszty spółki mają wzrosnąć mimo ograniczenia zakresu oferty liczonej paskm o 55%[1] z  kwoty 2,54 mld zł do 2,69 mld zł ( o +5,9%). W tym usługi obce mają wynieść 42,6%, a więc aż 58% kosztów ma zostać wygenerowane przez samą spółkę na kurczącym się rynku. Koszty te mają być wyższe o 15% niż w 2008 r., gdy dotyczą przewozów na 2 razy mniejszym rynku!

Przychody

Do poprawnie oszacowanych kosztów (brak rezerw przy założeniach przyjętych dla biznes planu), „dopasowano” do nich planowane przychody (str. 46).

Oto lista:

  • wykup świadczeń przejazdowych od innych przewoźników (np. PKP IC, KM)– 2007 r. 24 mln zł, 2008 r. I półrocze 2008 r. 10,5 mln zł (spadek wykonania o 13,5% w ujęciu rocznym). Jednak biznes plan po pierwsze przewiduje bez żadnego uzasadnienie wzrost tych przychodów o ponad 250% w drugim półroczu 2008 r. do 26 mln zł., a w 2009 r. do kwoty 112,53 mln zł, a  więc o 465% względem 2007 r. Ma to nastąpić przy ograniczeniu oferty o ponad 54,4% w tych segmentach (tabela 9 str. 20 paskm w ruchu pospiesznym stanowią 54,4% całości paskm), gdzie korzystają z pociągów PKP PR pracownicy innych przewoźników (np. ruch pospieszny na Mazowszu). De facto obiektywnie należy ten parametr przeszacować na 2009 r. na kwotę wykonania za 1 półrocze 2008 r. (szacunkowo połowa obecnych przychodów z tego tytułu) Zmiana – 102 mln zł.
  • sprzedaż obcych usług przewozowych wyniosła w 2005 r. – 198,1 mln zł[2];  w kolejnych latach spadała w 2006 r. – 172,7 mln zł[3]; w 2007 r. - 166,7 mln zł, w 1 półroczu br. 87 mln zł.(52% wykonania za 2007 r., ale 12% mniej niż w 2005 r.).  Jednak w II półroczu ma wzrosnąć o 40% do 122 mln zł, by w 2009 r. wynieść 643 mln zł.(wzrost o 385%).  Przyjęto tu zupełnie bezpodstawnie, gdyż roczne wahania nie przekraczają 10% i przychody z tego tytułu są w trendzie spadkowym.  Bezpodstawne jest założenie, że pasażerowie będą kupować bilety dalej w kasach PKP PR, mimo, że kas tych będzie mniej (tylko Łódzki ZPR przekazuje IC 18 kas, czyli ok. 1/3 całości), a PKP Inter City prowadzi na szeroką skalę akcję otwierania swoich POK-ów na dworcach o największej liczbie pasażerów i poszerzania sieci ajencji. Brak żadnego odniesienia w analizie SWOT do tego elementu, który ma zapewnić aż 36% przychodów ze sprzedaży wobec obecnych 10%. Osiągnięcie założonych przychodów z tego tytułu jest obarczone bardzo wysokim wskaźnikiem ryzyka, gdyż nie zależy od przewoźnika i wobec zmiany otoczenia, może być nierealne w wysokości większej niż obecna.  PKP Inter City ma przejąć od PKP PR kasy w największych miastach w ilości 70 sztuk np. wszystkie 12 kas na Warszawie Wschodniej[4].
  • inne przychody. Spółka osiągnęła z tego tytułu przychodu 127,5 mln zł[5] w 2005 r., 112,2 mln zł[6] w 200 6 r. i  104,7 mln zł w 2007 r.  Od kilku lat notuje się stały spadek przychodów z tego tytułu. Wykonanie za I półrocze też jest niższe i wynosi 50,7 mln zł  (48% za 2007%), co potwierdza tylko trwałość procesu. Jednak do końca roku ma wzrosnąć o 19,7%, by w 2009 wzrosnąć o 234% względem 2007 r. mimo utraty źródeł części tych dochodów (bazy utrzymania taboru utrzymujące tabor Inter City, które zostaną przejęte przez tego przewoźnika). De facto przychody z tego tytułu spadną o co najmniej 50% do poziomu 52 mln zł rocznie. Na str. 45 uzasadnienie dla uzyskanych przychodów od PKP IC w kwocie  194,9 mln zł jest całkowicie niewiarygodne.  Wynika z tego, że 36% przychodów spółki z biletów ma być pozyskane drogą prostych prac dodatkowych.   Zmiana –202 mln zł.

 

Urealnienie prognoz przychodów uzyskanych z działalności podstawowej oznacza wzrost deficytu do niebagatelnej kwoty 808 mln zł.

Inne przychody operacyjne zakładają wzrost dotacji od samorządów o 69 mln zł, co stoi w sprzeczności z żądaniami w tym zakresie przewoźnika, które są wg pierwszych prognoz na poziomie ponad 200 mln zł. (kwoty oczekiwanej dotacji od poszczególnych województw należy podsumować to na spotkaniu marszałków). Z drugiej strony trudno oczekiwać, by dotacja ta wzrosła o poziom 69 mln zł, gdy w latach minionych wzrastała rokrocznie o 55 i 24 mln zł do poziomu, który zapewniał zbilansowanie umów na wykonywanie przewozów regionalnych.

 


Autor: Stanisław Biega

Tagi: Stanisław Biega, CZT, przewozy regionalne

Stanisław Biega

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.