baner
baner
baner
ELMARK Automatyka Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

100 lat konstantynowskiego tramwaju

W sobotę w Konstantynowie Łódzkim uczczono 100 lat istnienia linii tramwajowej 43, łączącej Konstantynów Łódzki oraz Lutomiersk z Łodzią. W uroczystościach w zabytkowej zajezdni tramwajowej na Brusie oraz wystawie zorganizowanej w centrum handlowym uczestniczyli Andrzej Biernat, poseł RP, Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, a także Henryk Brzyszcz, burmistrz Konstantynowa Łódzkiego.

W programie imprezy było zwiedzanie zajezdni Brus, przejazd tramwajem typu 5N+5ND do centrum Konstantynowa oraz wystawa rysunków i zdjęć dokumentujących historię linii i zajezdni.

- Jako mały chłopiec chodziłem oglądać tramwaj, jeżdżący jeszcze po brukowej drodze – powiedział podczas uroczystości, wywodzący się z tej podłódzkiej miejscowości Witold Stępień. – Niedawno, podlegający samorządowi województwa łódzkiego, Zarząd Dróg Wojewódzkich zmodernizował tę drogę, wymieniając na nowe również tory. Przez 100 lat miasto rozwijało się wspólnie z tramwajem, a istotnym elementem tego rozwoju była linia 43bis.

Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 17 grudnia 1910 roku. Trasa rozpoczynała się w Łodzi na ul. Konstantynowskiej u zbiegu Cmentarnej. Druga krańcówkę zlokalizowano na Małym Rynku (obecnie pl. Kościuszki) w Konstantynowie. Linię zasilano z elektrowni miejskiej w Łodzi, a podstację energetyczną umieszczono w zajezdni Brus. W lipcu 1929 r. oddano do użytku nowy odcinek trasy do Lutomierska. Od 5 lipca 1940 tramwaje zaczęły kursować do centrum Łodzi, do pl. Wolności. Na początku 1956 r. wprowadzono osobną numerację dla tramwajów podmiejskich od 41 do 46. Linię konstantynowską oznaczono jako 43. Od 1 grudnia 1959 zaczęto osobno oznaczać tramwaje, które z Łodzi dojeżdżały tylko do Konstantynowa Łódzkiego. Tak narodziła się linia 43bis.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, 18.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.