baner
baner
baner
Vossloh Cogifer Polska sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

11 lokomotyw do wagonów piętrowych i zmodernizowane pociągi z pieniędzy unijnych

Już w przyszłym roku na trasach Kolei Mazowieckich pojawią się kolejne kompleksowo zmodernizowane pociągi. Przede wszystkim jednak tabor powiększy się o 11 nowoczesnych lokomotyw do wagonów piętrowych. – Koleje Mazowieckie rozwijają się niezwykle szybko. Są nie tylko jednym z największych przewoźników w kraju, ale i najnowocześniejszym. Z roku na rok przybywa nowych pociągów i pasażerów, którzy chcą korzystać z usług KM – powiedział marszałek Adam Struzik.

Dziś władze Mazowsza oraz przedstawiciele spółki „Koleje Mazowieckie – KM” podpisali umowy na tzw. projekty kluczowe z funduszy unijnych. Wartość obu inwestycji wynosi w sumie ponad 408,8 mln zł, z czego pełne dofinansowanie – ponad 166,8 mln zł.

Dzięki nowoczesnym lokomotywom możliwe będzie wykorzystanie technologii „push-pull” wagonów piętrowych. Rozszerzy się zakres ich kursowania o nowe aktualnie modernizowane linie – np. E-65 Warszawa – Ciechanów. Przyczyni się to również do wyeliminowania kosztów związanych z dzierżawą używanych lokomotyw od firmy zewnętrznej, które spółka eksploatuje od 2008 roku.

Korzystanie z nowych lokomotyw wpłynie na skrócenie czasu podróży wagonami piętrowymi. Pociąg prowadzony w technologii push-pull, jadąc w jednym kierunku, jest tradycyjnie ciągnięty przez lokomotywę, a w drodze powrotnej jest przez nią pchany – przy czym kierowanie pociągiem odbywa się z wagonu sterowniczego umieszczonego na końcu składu. Pozwala to na szybką zmianę kierunku jazdy pociągu bez konieczności rozłączania i przestawiania lokomotywy. Daje to także możliwość organizowanie przewozów do stacji końcowych, na których nie ma możliwości przetaczania lokomotyw.

20 kwietnia br. Koleje Mazowieckie podpisały umowę z firmą Bombardier Transportation GmbH na zakup 11 dwukabinowych lokomotyw elektrycznych typu TRAXX P160 DC, wykorzystywanych do prowadzenia składów pociągów pasażerskich złożonych z wagonów piętrowych. Trafią one do KM do czerwca 2011 r.

Spółka „Koleje Mazowieckie” modernizuje tabor od chwili powstania – od 2005 r. Poprawa stanu technicznego, bezpieczeństwa, komfortu i estetyki pojazdów kolejowych to jeden z priorytetów KM. Dzięki dokonanym inwestycjom zwiększa się liczba osób, korzystających z oferty przewozowej spółki. Dziś Koleje Mazowieckie są drugim przewoźnikiem pasażerskim w kraju, biorąc pod uwagę liczbę pasażerów (ponad 51 mln w 2009 r.), natomiast pod względem liczby nowoczesnego taboru – niekwestionowanym liderem.

Łącznie w latach 2007-2011 modernizacji poddanych zostanie około 150 EZT. Odnowiony tabor może być wykorzystywany nawet przez następnych 15-20 lat. Modernizacja obejmie elementy techniczne związane z poprawą konstrukcji oraz rozwiązania poprawiające warunki podróżowania pasażerów. Wymienione zostaną główne zespoły jezdne i trakcyjne EZT, systemy sterowania i wyposażenia kabiny maszynisty, jak i wyposażenie części pasażerskiej pociągów.

Szczegółowe dane o projektach:


Tytuł projektu: Zakup 11 nowych, dwukabinowych lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do prowadzenia składów pociągów pasażerskich zmiennokierunkowych, złożonych z wagonów typu push-pull, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie czterech lat od daty przekazania każdej lokomotywy oraz przeszkoleniem pracowników zamawiającego

  • Całkowita wartość: 204 505 169,36 zł.
  • Łączna kwota dofinansowania to 83 813 594,00 zł, w tym:
  • kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 71 241 554,90 zł,
  • kwota dofinansowania z budżetu państwa 12 572 039,10 zł.


Tytuł projektu: Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych

  • Całkowita wartość: 204 355 850,00 zł.
  • Łączna kwota dofinansowania to 83 068 022,54 zł, w tym:
  • kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 70 607 819,15 zł,
  • kwota dofinansowania z budżetu państwa 12 460 203,39 zł.

Umowy ze strony Samorządu Województwa Mazowieckiego podpisali – Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik, wicemarszałek Ludwik Rakowski; natomiast ze strony Spółki „Koleje Mazowieckie - KM” sp. z o.o. – Artur Radwan, Prezes Zarządu oraz Arkadiusz Olewnik, Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy.

Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. realizuje dwa kluczowe projekty inwestycyjne. Ich dofinansowanie zostało przyznane w ramach Priorytetu III Regionalny system transportowy Działania 3.2 „Regionalny Transport Publiczny” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.


Autor: (źródło: Koleje Mazowieckie, 16.07.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.