baner
baner
baner
NKN Usługi Kolejowe Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

114 lat temu ruszył tramwaj elektryczny

6 marca 1898 roku czyli 114 lat temu w Poznaniu uruchomiono tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej (koniec ulicy Półwiejskiej) do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce (przez ul. Wrocławską, Stary Rynek i Paderewskiego), które zamiast numerami, oznaczane były… kolorami.

6 marca 1898 roku czyli 114 lat temu w Poznaniu uruchomiono tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej (koniec ulicy Półwiejskiej) do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce (przez ul. Wrocławską, Stary Rynek i Paderewskiego), które zamiast numerami, oznaczane były… kolorami.

W Poznaniu nie istniała wtedy żadna elektrownia, zdarzały się jedynie małe, przydomowe. Przewoźnik musiał więc zbudować własną, która zapewni ciągłość kursowania tramwajów elektrycznych. Miasto przekazało na ten cel parcelę przy ul. Grobla. Równocześnie z tworzeniem elektrowni, pracownicy Posener Strassenbahn (jak ówcześnie nazywało się MPK) przystąpili do montowania sieci trakcyjnej.

W umowie jaką podpisano z Magistratem w 1896 roku zaznaczono, że słupy sieci elektrycznej muszą być w estetycznym metalowym wykonaniu i podlegają zatwierdzeniu przez Miasto. Debiut tramwajów elektrycznych wywołał liczne obawy, media przestrzegały przez niebezpieczeństwem związanym z komunikacją elektryczną: ”Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon”.

Wraz ze zelektryfikowaniem tramwaju, nastąpił jednak rozwój tras komunikacyjnych: 9 kwietnia uruchomiono trzecią linię ze Starego Rynku do podmiejskiego jeszcze wówczas Łazarza – do dzisiejszej ulicy Samuela Engla, a 19 maja czwartą linię ze Starego Rynku do podmiejskiej Wildy – do narożnika ulicy Fabrycznej oraz w tym samym dniu przedłużono trzecią linię dalej ulicą Głogowską do Górczyna – do ul. Kosynierskiej. Początkowo kursowało 25 wagonów silnikowych. W okresie letnim dodatkowo uruchomiono 10 wagonów doczepnych, będących starym taborem konnym.

W pierwszych latach po zelektryfikowaniu tramwajów pasażerowie zaczęli jeździć wagonami Carl Weyer wyprodukowanymi w Dusseldorfie. Służyły one potem w przedsiębiorstwie jeszcze przez pół wieku.

Ratujmy stare bimby!

Obecnie jeden egzemplarz tego pojazdu czeka na odnowienie. W związku z tym, że koszty renowacji takiego obiektu są bardzo wysokie, wraz z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych regularnie zbieramy datki na przywrócenie do dawnej świetności kilkunastu zabytkowych pojazdów, znajdujących się w posiadaniu MPK Poznań. Jeśli chcesz pomóc w tym, aby historyczne tramwaje ponownie wyjechały na ulice Poznania, możesz wesprzeć kwestę KMPS:

  • przekazując 1% podatku
  • poprzez datki do skarbon KMPS „Ratujmy stare bimby” przy okazji różnych imprez i wycieczek.


Autor: (źródło: MPK Poznań, 06.03.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.