baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

14 nowych EZT dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej

Samorządowa spółka WKD wzbogaci się o 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dziś umowę w tej sprawie podpisały władze spółki z bydgoską PESĄ. Przetarg został rozstrzygnięty 19 stycznia 2010 r. Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo „Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.”. Wartość zamówienia to 281 820 000 zł brutto. Pierwszy pojazd wyjedzie na tory pod koniec 2011 r., natomiast wszystkie egzemplarze będą dostarczone do końca III kwartału 2012 r. W uroczystym podpisaniu udział wzięli Piotr Szprendałowicz – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego oraz przedstawiciele samorządów gminnych – właścicieli WKD-ki.

Nowe pojazdy to przede wszystkim większy komfort jazdy dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą przestronne i wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Dzięki obniżeniu podłogi w drzwiach wejściowych i wyeliminowaniu schodków łatwiej będzie wsiadać i wysiadać na peronach przystankowych. Bezpieczeństwo podróżnych zapewni wyposażenie „ezetów” w system monitoringu wnętrza. W pojazdach zostaną również zamontowane automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne, zintegrowane z systemem opłat za przejazdy obowiązującym w środkach komunikacji podlegających Zarządowi Transportu Miejskiego w Warszawie.

Nowoczesne pojazdy będą jeździć na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka.

W ramach umowy PESA zobowiąże się również do świadczenia usług serwisowych przez sześć miesięcy od daty przekazania każdego pojazdu. Firma przeszkoli pracowników w zakresie obsługi, utrzymania i napraw bieżących pojazdów szynowych. Każdy z nich będzie objęty gwarancją jakości producenta, obowiązującą przez cztery lata od daty odbioru.

Najważniejsze dane techniczne wymagane dla nowego taboru przedstawiono w tabeli 1.

Tabela 1 – Najważniejsze dane techniczne dla nowego taboru WKD

Lp.

Wymagania dla pojazdu

Wartości parametrów

1

2

3

1.

Zarys zewnętrzny

Według: PN-K-2056:1970

2.

Szerokość toru

1 435 mm

3.

Długość całkowita

60 000 mm

4.

Szerokość

2 850 mm

5.

Wysokość

4 280 mm

6.

Minimalny promień łuku

22 m

7.

Zasilanie

3000V DC z możliwością zasilania napięciem 600V DC w okresie przejściowym

8.

Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych

Bo'+2'+Bo'+Bo'+2'+Bo'

66%

9.

Napęd

silniki asynchroniczne prądu przemiennego

10.

Dopuszczalny nacisk na oś przy obciążeniu maksymalnym (5 os/m2)

140kN

11.

Maksymalna prędkość eksploatacyjna

80 km/h

12.

Przyśpieszenie rozruchu (0-30km/h) przy założonej pojemności pojazdu

1,2 m/s2

13.

Opóźnienie hamowania awaryjnego

1,2 m/s2

14.

Wysokość podłogi ponad główką szyny

500 mm w strefie wejścia

15.

Całkowita liczba pasażerów

500 (przy zapełnieniu 5 os/m2)

16.

Liczba miejsc siedzących stałych

120

17.

Ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich

4

18.

Ilość miejsca na rowery

8

19.

Wytrzymałość konstrukcji

kategoria P-III zgodnie z PN-EN 12663

20.

Klimatyzacja

w kabinie maszynisty oraz przestrzeni pasażerskiej

 

W celu zapewnienia odpowiednich możliwości rozwoju potencjału przewozowego na linii WKD oraz związanych z tym podwyższonych wymagań dla nowego taboru niezbędna będzie zmiana wartości napięcia w układzie zasilania sieci trakcyjnej WKD z dotychczasowych 600V na 3000V prądu stałego. Zmiana ta będzie gwarantować osiągnięcie następujących rezultatów:

  • zapewnienie możliwości przesłania dostatecznej mocy do pojazdów trakcyjnych, umożliwiającej pełne wykorzystanie własności trakcyjnych tych pojazdów,
  • zapewnienie odpowiedniej rezerwy mocy umożliwiającej zorganizowanie przewozów na poziomie 12 poc/h dla jednego kierunku (co 5 minut w godzinach szczytu);
  • ograniczenie strat przesyłu energii elektrycznej w sieci trakcyjnej (do 25%);
  • ograniczenie ilości modernizowanych podstacji trakcyjnych do dwóch obiektów (obecnie 7);
  • ograniczenie do minimum kosztów przebudowy sieci trakcyjnej, gdyż aktualnie sieć WKD mimo pracy pod napięciem 600V jest przystosowana do pracy dla 3000V;
  • ograniczenie emisji do atmosfery energii cieplnej z sieci trakcyjnej oraz sieci powrotnej.
     

Pojazdy będą przystosowane do zasilania napięciem o wartości docelowej 3000V. W okresie przejściowym – do momentu dostarczenia wszystkich egzemplarzy – pociągi będą miały zapewnioną możliwość zasilania napięciem o aktualnej wartości 600V. Dostosowanie (przełączenie) całej partii pojazdów od wartości 600V do 3000V zostanie wykonane przez producenta w czasie nie dłuższym niż 48 godzin, z zachowaniem wszelkich postanowień w zakresie długości okresu gwarancji oraz świadczenia usług serwisowych w odniesieniu do podzespołów podlegających wymianie.

 


Autor: (źródło: Warszawska Kolej Dojazdowa, 26.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.