Mija 15 lat odkąd spółki joint ventures Bombardier Transportation w Polsce dostarczają dla polskiej kolei komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym. 30 listopada 1994 r. na stacji Ożarów, leżącej na szlaku kolejowym E-20 z Berlina do Moskwy przez Warszawę, miejsce miała pierwsza pilotażowa instalacja systemu EBI Lock 850. System ten spełniał więcej funkcji niż ówcześnie stosowane systemy przekaźnikowe. Aktualnie, na sieci PKP pracuje już 70 instalacji systemów komputerowych typu EBI Lock, w tym najnowsza wersja systemu EBI Lock 950 R4, która została przekazana do eksploatacji na stacji Gdynia, 11 listopada 2009r., na strategicznej dla PKP PLK S.A. linii E 65. Jest to pierwsza tego typu instalacja w Polsce.
Projekt Ożarów był podstawą do nawiązania, trwającej do dziś, solidnej, międzynarodowej współpracy, która jest połączeniem globalnej technologii Bombardiera i specjalistycznej wiedzy spółek Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Bombardier Transportation (Rail Engineering) Polska Sp. z o.o. oraz administratora Polskiej Sieci Kolejowej PKP PLK S.A. Cele tego przedsięwzięcia były następujące: adaptacja systemów EBI Lock 850 i systemu nadrzędnego do warunków i wymagań obowiązujących w Polsce dla urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przekazanie do Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o oraz Bombardier Transportation (Rail Engineering) Polska Sp. z o.o. kompetencji w zakresie produkcji, instalacji oraz aplikacji tych systemów, zainstalowanie oraz uruchomienie systemów EBI Lock 850 i MAN 900 na stacji Ożarów wraz z powiązaniami z sbl na przyległych szlakach, przeszkolenie personelu użytkownika, przygotowanie do następnych instalacji na sieci PKP.
- Ten jubileusz jest niezwykle istotny dla naszych spółek wraz z ostatnią, najnowszą instalacją EBI Lock 950 R4. Podkreśla on trwający sukces naszej międzynarodowej współpracy, wymiany wiedzy i doświadczeń. Jesteśmy bardzo dumni z rozwiązań technologicznych Bombardiera adaptowanych na polski rynek przez naszych inżynierów, przyczyniających się do unowocześnienia polskiej infrastruktury kolejowej. - powiedział Sławomir Nalewajka, prezes spółki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o.
Porównując do innych systemów przekaźnikowych EBI Lock posiada wysoką niezawodność, zapewnioną przez budowę sprzętową w technice komputerowej. System ten posiada dużą łatwość rozbudowy i możliwość fazowania podczas budowy obiektu, zapewniając ciągłość ruchu pociągów. Dedykowane adaptacje komputerowego systemu zależnościowego do wymagań lokalnych na całym świecie (oraz łącznie ponad 800 eksploatowanych systemów na świecie) potwierdzają, że systemy EBI Lock można dostosować do wymagań różnych Zarządów kolei i powiązać z innymi typami komputerowych lub przekaźnikowych systemów zależnościowych.
Autor: (źródło: Bombardier, 02.12.2009)