Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę kredytową z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na kwotę do 200 mln zł. Realizacja ambitnego planu inwestycyjnego, na który przeznaczone są te środki, znacznie usprawni komunikację szynową w Warszawie.
Umowa kredytowa jest pierwszym krokiem do zakończenia procesu pozyskiwania finansowania na realizację potężnych projektów inwestycyjnych Spółki Tramwaje Warszawskie, które zakładają m.in. zakup 186 nowych niskopodłogowych tramwajów, czy modernizacje i budowę nowych tras tramwajowych.
W tym roku budżet inwestycyjny Spółki jest rekordowy i wynosi 356 mln zł. To ponad pięciokrotnie więcej niż 4 lata temu. Nakłady inwestycyjne na realizację planowanych zadań rozwojowych i modernizacyjnych oraz wymianę taboru w latach 2009-2027 oszacowano na poziomie 3,2 mld zł (w cenach z 2008 r.), w tym na samą wymianę taboru w latach 2009-2013 – 1,26 mld zł.
Podpisana dziś umowa kredytowa opiera się na kredycie typu A/B, a więc połowę środków uzyskamy bezpośrednio z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, połowę zaś z konsorcjum banków komercyjnych. Aby zrealizować nasz budżet inwestycyjny do 2013 r. prowadzimy także negocjacje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na finalizacje umowy kredytowej na kwotę 920 mln zł. Całkowita wartość finansowania (kapitał + odsetki, itp.) wynosi 1,9 mld zł. Jest ona finansowana ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskiego Funduszu Spójności i środków Spółki.
Jest to pierwsze długoterminowe finansowanie, jakie zostało udzielone Spółce Tramwaje Warszawskie. Jest ono możliwe dzięki zawarciu między Miastem st. Warszawą a Spółką umowy wykonawczej do 2027 r.
Autor: (źródło: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., 29.04.2010)