baner
baner
baner
Vossloh Cogifer Polska sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

235 km na godzinę pędziła polskimi torami Lokomotywa Eurosprinter

Na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach Włoszczowy (Świętokrzyskie) odbyły się testy lokomotywy Eurosprinter. Pojazd produkcji Siemens osiągnął prędkość 235 km na godzinę.

Paweł Ney Rzecznik PKP Intercity poinformował, iż bicie rekordu prędkości nie było celem testów przeprowadzonych przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa. Sprawdzano jak lokomotywa sprawuje się w polskich warunkach, gdyż zanim pojazd zacznie kursować po polskich torach, musi otrzymać świadectwo homologacji od Urzędu Transportu Kolejowego.

Lokomotywę ciągnącą trzy wagony Intercity testowano w nocy z czwartku na piątek na zamkniętym szlaku.

Ostatni rekord prędkości składu złożonego z lokomotywy i wagonów na polskich torach to 222 km. Niektóre źródła podają, że było to tylko 210 km. Rekord prędkości dla tzw. składu zespolonego na polskich torach pobiło w 1998 roku Pendolino osiągając 250 km/h.

Rzecznik Ney twierdzi, że Eurosprinter to najszybsza i jedna z najnowocześniejszych lokomotyw na świecie, która podczas testów w Niemczech osiągnęła prędkość 357 km/h. Jej zaletą jest wielosystemowość. Może przechodzić płynnie na zasilanie niemieckie, tak więc na granicy nie trzeba będzie zmieniać lokomotywy.

Siemens sprzedał PKP Intercity dziesięć Eurosprinterów za około 40 mln euro. Dwa pojazdy są już w Polsce i zaczną kursować po otrzymaniu świadectwa homologacji. Reszta lokomotyw dostarczona będzie w przyszłym roku. Poruszały się będą po CMK, czyli z Warszawy do Krakowa i do Katowic oraz trasą z Warszawy do Berlina, początkowo z prędkością do 160 km/h.

Paweł Ney informuje, że Centralna Magistrala Kolejowa z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia, wybudowana w latach 70, jest najszybszą drogą żelazną w Polsce. Szlak ten przystosowany jest do prędkości 250 km/h, lecz aby pociągi mogły bezpiecznie osiągać taką prędkość, muszą być spełnione określone wymagania. Aktualnie pasażerskie pociągi nie jeżdżą szybciej niż 160 km/h, gdyż przy większej prędkości konieczny jest system sygnalizacji kabinowej. Dzięki niemu maszynista widzi na pulpicie jaki sygnał nadają semafory.

Zdaniem Krzysztofa Łańcuckiego, rzecznika PKP PLK,  prędkości powyżej 160 km/h możliwe będą po wprowadzeniu automatycznego systemu kontroli ruchu. Na Centralnej Magistrali Kolejowej nastąpi to do końca 2011 roku. W pierwszym etapie będzie to prędkość 200 km/h, w kolejnych będzie zwiększana do 250 km/h.


Autor: (źródło: PAP, 29.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.