baner
baner
baner
SOLARIS Bus & Coach S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

28 mln zł z budżetu na inwestycje dla Tramwajów Śląskich

W czwartek biuro prasowe Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego podało informację, że umowa między wojewodą śląskim a samorządem woj. Śląskiego została podpisana. Zapewni ona przekazanie budżetowych środków.

Kwota 28 mln zł pochodzi z zeszłorocznego kontraktu wojewódzkiego. Tramwajowa spółka nie zdążyła wykorzystać tych środków  przed końcem 2008 roku.

Resort rozwoju regionalnego wydał pozytywną opinię odnośnie dalszego finansowania przebudowy infrastruktury tramwajowej w aglomeracji środkami z budżetu państwa. Tak więc rozpoczęte już inwestycje będą mogły być kontynuowane. Dzięki temu Tramwajom Śląskim nie zagrażają kary, których zażądaliby wykonawcy za zerwanie zawartych umów.

Zamieszanie wyniknęło poprzez ubiegłoroczne opóźnienie rządu przy podpisywaniu kontraktów wojewódzkich. Środkami regiony miały dysponować w czerwcu, a nie jak zakładano wcześniej w lutym. Z tego tez powodu większość przetargów na roboty rozstrzygano np. w październiku, co skutkowało tym, iż część inwestycji nie udało się rozliczyć przed końcem roku. W tym czasie Tramwaje Śląskie zaczęły trzy duże projekty, wśród nich była modernizacja linii i budowa torowisk. Inwestycje tramwajowe to również część przygotowań do Euro 2012.

- Rozwój sieci tramwajowej ma duże znaczenie w kontekście przygotowania systemu komunikacyjnego woj. śląskiego do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. Większość modernizowanych linii tramwajowych łączy centra przesiadkowe - dworce kolejowe i autobusowe - z okolicami Stadionu Śląskiego" - poinformowała rzeczniczka wojewody śląskiego, Marta Malik.

Śląskie Tramwaje zyskały przychylność budżetową m.in. dzięki temu, że rozbudowa i utrzymanie w dobrej kondycji istniejącej sieci tramwajowej w regionie uznano za priorytety wpływające na rozwój i wzrost konkurencyjności województwa.

Mimo przejęcia Tramwajów Śląskich od Skarbu Państwa przez związek śląskich i zagłębiowskich samorządów w maju 2007 r., a potem przez same samorządy z końcem 2008 r., ich sytuacja jest nadal trudna. Niektóre miasta ograniczają finansowanie wskazując na rosnące koszty utrzymania komunikacji tramwajowej. Skutek jest taki, że obcina się kursy lub likwiduje niektóre linie. Przykładem jest Będzin lub Gliwice, gdzie od kilku tygodni w obronie tramwajów w regionie protestują związkowcy z "Sierpnia 80".

Naukowcy także bronią tramwajów. Niedawno kierownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej prof. Marek Sitarz, a także kierownik Katedry Dróg i Mostów oraz Zakładu Dróg i Kolei tej uczelni dr hab. Kazimierz Kłosek napisali list otwarty, w którym powołują się m.in. na badania naukowe i dobre przykłady inwestowania w tramwaje m.in. w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu czy Poznaniu.

Aglomeracja katowicka ma najdłuższa sieć tramwajową w Polsce. Liczy ona około 350 km torów, które niestety w większości są w złym stanie technicznym. Ok. 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie ok. 19 mln kilometrów. Wiek taboru to średnio ponad 30 lat. 5 proc. to kilkuletnie wozy niskopodłogowe.


Autor: (źródło: PAP 07.05.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.