baner
baner
baner
HELUKABEL Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

60-lecie Instytutu Kolejnictwa

Z okazji obchodów jubileuszu 60-lecia Instytutu Kolejnictwa przewidziano konferencję prasową, która odbędzie się 22 września w godz. 14.00-14.30. Tematem konferencji będzie: „Rola i zadania Instytutu Kolejnictwa w rozwoju transportu szynowego”.

W maju bieżącego roku minęło 60 lat od chwili utworzenia Instytutu Kolejnictwa w Warszawie. Od początku swojego istnienia instytut odgrywa trudną do przecenienia rolę w systemie transportu szynowego w Polsce. Wysiłek kilkunastu pokoleń naukowców i praktyków zaowocował zgromadzeniem olbrzymiego dorobku wiedzy technicznej, organizacyjnej i eksploatacyjnej. Opracowano i wdrożono wiele nowatorskich rozwiązań, dzięki którym kolej odnotowała znaczący postęp technologiczny w wielu dziedzinach swojej działalności.

Dziś szczególnie, z okazji jubileuszu, wspominamy z szacunkiem ten dorobek. Ale Instytut Kolejnictwa to nie tylko historia, ale przede wszystkim nowe wyzwania. W swoim haśle programowym zapisaliśmy „nowoczesne technologie w transporcie szynowym”. Przed transportem kolejowym stoją szczególne zadania. Dynamiczny rozwój kolei na całym świecie, w tym szczególnie Kolei Dużych Prędkości, a także ważna rola przypisywana jej w systemie transportowym Unii Europejskiej wyznaczają nowe obszary badawcze i rozwojowe.

Od chwili swojego powstania instytut czterokrotnie zmieniał nazwę. Utworzony początkowo na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstw Komunikacji jako Instytut Naukowo – Badawczy Kolejnictwa, przekształcony został w 1958 roku w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a następnie w 1987 roku w Centrum Naukowo – Techniczne Kolejnictwa. Ostatnia zmiana na obecną nazwę Instytut Kolejnictwa nastąpiła w 2010 roku i podobnie jak poprzednie podyktowana była uwarunkowaniami aktualnych polskich regulacji prawnych.

Przez wiele lat, aż do roku 2000 instytut był częścią Polskich Kolei Państwowych. W związku z przeprowadzoną restrukturyzacją, a następnie komercjalizacją tego państwowego przedsiębiorstwa, instytut stał się jednostką samodzielną, podporządkowaną bezpośrednio ministrowi właściwemu do spraw transportu.

Podstawowa działalność Instytutu obejmuje inicjowanie i prowadzenie badań naukowych i prac naukowo – badawczych oraz ich wdrażanie. W strukturze organizacyjnej Instytutu działają 4 zakłady badawcze, 4 laboratoria, Ośrodek Jakości i Certyfikacji, Ośrodek Informacji i Normalizacji oraz zamiejscowy Ośrodek Toru Doświadczalnego w Żmigrodzie. Wszystkie laboratoria mają akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.

Instytut jest jednostką notyfikowaną nr NB 1467 w Komisji Europejskiej, uprawnioną do oceny spełnienia zasadniczych wymagań interoperacyjności według Dyrektywy 2008/57/WE w obszarach: infrastruktura, energia, sterowanie, tabor, utrzymanie i ruch kolejowy. Ma również uznanie federalnego Urzędu Kolejnictwa Niemiec (EBA) do prowadzenia badań pojazdów kolejowych. współpracuje z wieloma organizacjami międzynarodowymi (UIC, OSŻD, ECTRI, ERRAC, EURNEX, ELCF) oraz krajowymi i zagranicznymi placówkami badawczymi.

Jubileusz 60-lecia instytut obchodzi w dniach 22 i 23 września 2011 roku sposób adekwatny do swojej działalności, a zatem organizując konferencję naukową zatytułowaną „Badania w kolejnictwie – osiągnięcia i nowe wyzwania”, objętą patronatem Ministrów Nauki oraz Infrastruktury. Patronami Konferencji są także Urząd Transportu Kolejowego oraz Komitet Transportu Polskiej Akademii Nauk. Obrady obejmują kolejno trzy sesje tematyczne: tabor i energetykę, infrastrukturę oraz ruch, przewozy i sterowanie.

Na Konferencję zgłoszono blisko 40 referatów, stanowiących oryginalny dorobek Instytutu Kolejnictwa oraz innych ośrodków badawczych i akademickich. Referaty te zostają zamieszczone w zeszytach numer 152 i 153 wydawanego przez instytut kwartalnika naukowo – technicznego „Problemy Kolejnictwa”. Ich tematyka dotyczy tak ważnych obszarów kolejnictwa jak tabor kolejowy, sieć trakcyjna, organizacja przewozów, modernizacja stacji rozrządowych, projektowanie Kolei Dużych Prędkości, sterowanie ruchem, telekomunikacja, przewozy osób niepełnosprawnych. Artykuły przedstawiają również uwarunkowania rozwoju polskiego kolejnictwa związane z członkowstwem Polski w Unii Europejskiej, a w szczególności wymagania związane z zapewnieniem interoperacyjności kolei. Opublikowane artykuły prezentują przede wszystkim najnowszy dorobek naukowy, ale w związku z jubileuszowym charakterem Konferencji ich Autorzy odwołują się również do wcześniejszych badań i osiągnięć.

Rocznicowa Konferencja stanowi także okazję do dyskusji i wymiany poglądów naukowców i praktyków zwłaszcza na temat nowych wyzwań w zakresie badań kolejowych. Zainteresowane osoby bardzo serdecznie zapraszamy na Konferencję.


Autor: (źródło: Instytut Kolejnictwa, 16.09.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.