baner
baner
baner
NKN Usługi Kolejowe Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

AGH - lokomotywa postępu

Świętująca 90-lecie swego istnienia Akademia Górniczo-Hutnicza wzbogaci się z okazji jubileuszu o nowy, niezwykły obiekt: Lokomotywę Postępu. Zestaw, złożony z pieczołowicie odrestaurowanego ponadsześćdziesięcioletniego parowozu z tendrem i niewiele młodszego wagonu kolejowego, za niecałe dwa tygodnie zostanie przetransportowany do Krakowa i ustawiony na terenie uczelni. Pierwszą publiczną prezentację oryginalnego nabytku zaplanowano na 30 maja br.

Na pomysł pozyskania starej lokomotywy wpadł Łukasz Wzorek, wówczas student, obecnie doktorant Wydziału Metali Nieżelaznych AGH. Wkrótce dołączyli do niego koledzy z międzyuczelnianego Studenckiego Koła Naukowego Przedsiębiorców „Firma”, działającego przy Ośrodku Historii Techniki z Muzeum AGH.

W poszukiwaniu odpowiedniego parowozu studenci zjeździli po Polsce dwa tysiące kilometrów. Pół roku trwały rozmowy z PKP Cargo, właścicielem stojącej na bocznicy w Chojnicach lokomotywy typu Ty2, wyprodukowanej w 1943 r. i do końca lat 70. pracującej w PKP. W końcu kolejowa spółka nie tylko zgodziła się oddać za darmo przeznaczony na złom parowóz, ale dodała do niego także tender i pochodzący z lat 50. wagon. Zrezygnowała także także z zapłaty za dostarczenie prezentu do Krakowa.

Odrestaurowania lokomotywy z przynależnościami podjęli się specjaliści z Zakładu Napraw i Utrzymania Taboru w Pyskowicach, należącego do PTK Holding SA z Zabrza. Remont został już ukończony.

Za kilka tygodni odnowiona lokomotywa, tender i wagon przyjadą do Krakowa. Na AGH ważący 120 ton zestaw zostanie dostarczony na specjalnych samobieżnych lawetach. Zabytkowy pociąg trafi na skwer przy jednym z budynków AGH. Oficjalnie i uroczyście zostanie przekazany społeczności akademickiej 30 maja, w dniach obchodów jubileuszowych uczelni. Pomysłodawcy planują, że parowóz stanie na rolkach, a dzięki specjalnemu silnikowi będzie można zobaczyć w działaniu jego napęd. Będą też efekty akustyczne, niewykluczone, że z komina od czasu do czasu poleci dym. Co do wagonu są różne koncepcje. Najprawdopodobniej po gruntownej przebudowie posłuży on ultranowoczesnej promocji uczelni i Krakowa.

A w nieodległej przyszłości obok zostanie zbudowany niewielki budynek, w którym znajdzie siedzibę klub studenckich kół naukowych AGH.

- Nasz pomysł nigdy nie zostałby zrealizowany, gdyby nie poparcie władz AGH - podkreśla Łukasz Wzorek. - Bardzo wiele zawdzięczamy też fundacji Era Parowozów, a przede wszystkim właścicielom prywatnego skansenu kolejowego z Pyskowic, Krzysztofowi i Zbigniewowi Jakubinom.


Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.