baner
baner
baner
Gliwicka Fabryka Wagonów – Holding S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ambitne plany modernizacji kolei

Projekty kolejowe do roku 2012 na terenie katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych były tematem spotkania informacyjnego katowickiej dyrekcji PLK z członkiem Zarządu Województwa Śląskiego Jarosławem Kołodziejczykiem i prezydentem Katowic Piotrem Uszokiem.

Podczas spotkania przedstawiono plany modernizacji linii na odcinkach Opole- Katowice- Kraków, Katowice- Zebrzydowice/Zwardoń- Gdynia- Bydgoszcz- Karsznice- Tarnowskie Góry – Pszczyna. Unowocześnienie linii przyczyni się m.in. do uzyskania prędkości 120 km/h dla pociągów towarowych oraz 160 km/h dla pasażerskich.

Największym przedsięwzięciem będzie jednak modernizacja i rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego. W tym celu w planach jest budowa nowego dworca kolejowego w Katowicach, który w przyszłości ma obsługiwać bezpośrednie połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach.

Podczas spotkania dużo uwagi poświęcono planom bezpośrednich połączeń z lotniskiem w Pyrzowicach. PLK we współpracy z Samorządem Województwa Śląskiego rozpoczęły przygotowania do utworzenia bezpośredniej linii wybiegającej z Katowic. Projekt ten został ujęty w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Bronisław Stankiewicz, dyrektor Oddziału Regionalnego PLK w Katowicach, przedstawił optymalny wariant przebiegu trasy. Będzie ona biegła: Katowice - Chorzów Batory - Chorzów Miasto - Chorzów Stary - Pyrzowice. Na odcinku do Chorzowa Starego zostaną wykorzystane istniejące linie kolejowe, dalej realizacja inwestycji wymaga budowy nowego odcinka na długości ok. 20 km oraz włączenia istniejących linii z kierunku Gliwic i Bytomia w rejonie Piekar Śląskich. O wyborze tego wariantu, jak podkreślił dyrektor Stankiewicz, zadecydował czas dojazdu do lotniska, który ma wynosić około pół godziny. Inwestycja będzie sfinansowana z budżetu PLK oraz funduszy unijnych. Kolejnym krokiem zbliżającym do realizacji planów będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Jest ona niezbędna do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy europejskich. Zakłada się, że realizacja inwestycji powinna trwać od 2010 do 2011 roku

Dostęp do lotniska w przyszłości może zwiększyć się także w wyniku planowanej modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. W tym celu powstanie przedłużenie dotychczasowego przebiegu CMK na długości 100 km. Pobiegnie on od Góry Włodowskiej koło Zawiercia poprzez Pyrzowice i Katowice do Zebrzydowic. Dodatkowym atutem tej inwestycji, która powinna się rozpocząć w 2012 roku i trwać do 2015 jest skrócenie czasu jazdy z Warszawy do Katowic. Dyrektor Stankiewicz zadeklarował, że otwarcie tego odcinka nie spowoduje zamknięcia dotychczasowych połączeń pasażerskich na linii Zawiercie- Dąbrowa Górnicza- Katowice.


Autor: (Urząd Marszalkowski woj. Śląskiego)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.