baner
baner
baner
Wagony Świdnica S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ambitne plany modernizacji kolei

Projekty kolejowe do roku 2012 na terenie katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych były tematem spotkania informacyjnego katowickiej dyrekcji PLK z członkiem Zarządu Województwa Śląskiego Jarosławem Kołodziejczykiem i prezydentem Katowic Piotrem Uszokiem.

Podczas spotkania przedstawiono plany modernizacji linii na odcinkach Opole- Katowice- Kraków, Katowice- Zebrzydowice/Zwardoń- Gdynia- Bydgoszcz- Karsznice- Tarnowskie Góry – Pszczyna. Unowocześnienie linii przyczyni się m.in. do uzyskania prędkości 120 km/h dla pociągów towarowych oraz 160 km/h dla pasażerskich.

Największym przedsięwzięciem będzie jednak modernizacja i rozbudowa Katowickiego Węzła Kolejowego. W tym celu w planach jest budowa nowego dworca kolejowego w Katowicach, który w przyszłości ma obsługiwać bezpośrednie połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach.

Podczas spotkania dużo uwagi poświęcono planom bezpośrednich połączeń z lotniskiem w Pyrzowicach. PLK we współpracy z Samorządem Województwa Śląskiego rozpoczęły przygotowania do utworzenia bezpośredniej linii wybiegającej z Katowic. Projekt ten został ujęty w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Bronisław Stankiewicz, dyrektor Oddziału Regionalnego PLK w Katowicach, przedstawił optymalny wariant przebiegu trasy. Będzie ona biegła: Katowice - Chorzów Batory - Chorzów Miasto - Chorzów Stary - Pyrzowice. Na odcinku do Chorzowa Starego zostaną wykorzystane istniejące linie kolejowe, dalej realizacja inwestycji wymaga budowy nowego odcinka na długości ok. 20 km oraz włączenia istniejących linii z kierunku Gliwic i Bytomia w rejonie Piekar Śląskich. O wyborze tego wariantu, jak podkreślił dyrektor Stankiewicz, zadecydował czas dojazdu do lotniska, który ma wynosić około pół godziny. Inwestycja będzie sfinansowana z budżetu PLK oraz funduszy unijnych. Kolejnym krokiem zbliżającym do realizacji planów będzie przygotowanie dokumentacji projektowej. Jest ona niezbędna do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy europejskich. Zakłada się, że realizacja inwestycji powinna trwać od 2010 do 2011 roku

Dostęp do lotniska w przyszłości może zwiększyć się także w wyniku planowanej modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. W tym celu powstanie przedłużenie dotychczasowego przebiegu CMK na długości 100 km. Pobiegnie on od Góry Włodowskiej koło Zawiercia poprzez Pyrzowice i Katowice do Zebrzydowic. Dodatkowym atutem tej inwestycji, która powinna się rozpocząć w 2012 roku i trwać do 2015 jest skrócenie czasu jazdy z Warszawy do Katowic. Dyrektor Stankiewicz zadeklarował, że otwarcie tego odcinka nie spowoduje zamknięcia dotychczasowych połączeń pasażerskich na linii Zawiercie- Dąbrowa Górnicza- Katowice.


Autor: (Urząd Marszalkowski woj. Śląskiego)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.