Państwa Zatoki Perskiej wydadzą ponad 100 miliardów dolarów na
projekty kolejowe w całym regionie, próbując poprawić kiepską infrastrukturę
transportową w obliczu rosnącej populacji.
Sześciu producentów ropy i gazu zrzeszonych w Radzie Współpracy Zatoki (GCC) chce stworzyć model podobny do
europejskiego system szybkiej kolei. Plan zakłada rozszerzenie szacowanej na
1.940 kilometrów trakcji nawet na Jemen położony na południu Półwyspu Arabskiego
i podłączenie go do 2017 roku.
ARABIA SAUDYJSKA
Arabia Saudyjska wyda około 25 miliardów dolarów na swoją sieć
kolejową, dodając 3.900 kilometrów trakcji w ramach trzech głównych projektów.
Tak zwany Saudyjski Most Lądowy zakłada położenie 950 kilometrów torów
pomiędzy stołecznym Rijadem a portem Jeddah nad Morzem Czerwonym, a także 115
kilometrów pomiędzy przemysłowym miastem Jubail i terminalem naftowym Dammam u
wybrzeży Zatoki.
Inny projekt to Trasa Północ-Południe, łącząca Rijad,
poprzez Qassim, Hail, Al-Jawf z Al-Haditha, z odgałęzieniami do Ras Al-Zour i Jubail, w celu przewozu boksytów i fosforanów z tamtejszych kopalni. Linia
będzie używana głównie do transportu minerałów, ale planowany jest także inny
ruch towarowy oraz pasażerski.
Szybka kolej Haramain połączy najświętsze
miasta islamu, Mekkę i Medynę, z nadmorskim Jeddah nad Morzem Czerwonym, do
którego przybijają miliony pielgrzymów. Ma ona rozładować korki na drogach.
Niemiecka grupa transportowa Deutsche Bahn, włoska Astaldi i brytyjska
firma WS Atkins tworzą jedno z sześciu konsorcjów ubiegających się o budowę
czterech dworców na liczącej 450 kilometrów trasie.
China Railway
Construction Corp podała w listopadzie, że planuje przeznaczyć około 4,15
miliarda juanów (623 miliony dolarów) na budowę pociągów dla pielgrzymów.
ZJEDOCZONE EMIRATY ARABSKIE
Tamtejsze koleje
planują wydać 11 miliardów dolarów na budowę 1.500 kilometrów torów do 2017
roku.
Projekt będzie rozłożony na kilka lat. Docelowo kolej połączy ZEA
z Arabią Saudyjską poprzez miasto Ghweifat na Zachodzie i z Omanem poprzez Al
Ain na Wschodzie.
Sieć zintegruje centrum wydobycia ropy i gazu ziemnego
w Ras Laffan na północy z rafinerią w mieście Mesaieed na południu. Szybka kolej
połączy nowy międzynarodowy port lotniczy w Doha z centrum miasta.
Prace
budowlane będą trwały do 2026 roku i obejmą połączenia towarowe, pasażerskie
oraz metro.
Planowany od dawna projekt mostu łączącego Katar z Bahrajnem, który miał kosztować trzy miliardy dolarów, został odłożony na półkę,
poinformowały źródła zbliżone do inwestycji, z powodu rosnących kosztów i narastających napięć politycznych.
Licząca 40 kilometrów grobla łącząca
eksportujący gaz Katar z wyspiarskim królestwem Bahrajnu miał odgrywać kluczową
rolę w poprawie połączeń między członkami GCC. Katar chce również zbudować most
łączący go z sąsiednią Arabią Saudyjską, poprzez 40-kilometrową groblę – jedną z najdłuższych na świecie – do Bahrajnu.
Jednak plan został odłożony na
półkę, a zespół projektowy musiał ograniczyć swoje ambicje, podały w czerwcu
źródła zbliżone do projektu.
BAHRAJN
Bahrajn
podał w 2009 roku, że analizuje projekt zbudowania kosztem ośmiu miliardów
dolarów 184 kilometrów torów, po których jeździłyby pociągi, autobusy szynowe i kolejki wąskotorowe.
Jednak ta inwestycja była częścią planu połączenia
Bahrajnu z Katarem za pomocą mostu, a projekt ten został odłożony z powodu
politycznych napięć pomiędzy dwoma sąsiadami.
OMAN
Licząca 500 kilometrów sieć w tym kraju nie należącym do OPEC
połączy porty, lotniska i strefy wolnego handlu. W pierwszym roku funkcjonowania
system ma przynieść około 250 milionów dolarów przychodu, powiedział
przedstawiciel Ministerstwa Finansów.
Projekt ma zostać ukończony w 2017
roku, a rząd planuje rozłożyć prace na trzy fazy.
Zostaną zbudowane
połączenia pasażerskie i towarowe, będące częścią regionalnego systemu.
Rozważane jest również rozszerzenie go na stołeczny Muscat poprzez system metra.
Wstępne zainteresowanie kontraktem wyraziły takie firmy jak Bechtel,
SNCF, China Railway i Hyundai.
KUWEJT
Kuwejt
podał w 2008 roku, że planuje wydać 11 miliardów dolarów na sieć kolejową, w tym
metro w stolicy.
Licząca 245 kilometrów linia poprowadzi od północnej
granicy z Irakiem do Arabii Saudyjskiej na południu. Połączy lotnisko z portem
morskim, podała Kuwejcka Organizacja Transportu Lądowego w Kuwait City, które w godzinach szczytu zmaga się z korkami, planowane są cztery linie metra o łącznej
długości 171 kilometrów. Mają kosztować 1,3 miliarda dinarów.
Prace miały
się pierwotnie zacząć w 2009 roku i zakończyć w 2017.
JEMEN
Jemen podał w zeszłym roku, że wyda 3,5
miliarda dolarów na projekt kolejowy, który ma poprawić infrastrukturę w targanym wojną kraju.
Licząca 2.500 kilometrów trasa towarowa i pasażerska pobiegnie od granicy saudyjskiej wzdłuż jemeńskiego wybrzeża,
przechodząc przez główny port w kraju w Adenie, aż do Omanu, gdzie dołączy do
sieci sześciu krajów GCC.
Rząd podał, że składanie ofert na liczącą
2.000 kilometrów linię nadbrzeżną zaczęło się w lipcu 2010 roku i że prowadzone
są rozmowy z kilkoma firmami kolejowymi.
Autor: (źródło: Reuters, Onet.pl, 12.01.2011)