baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ambitny projekt kolejowy w Zatoce Perskiej

Państwa Zatoki Perskiej wydadzą ponad 100 miliardów dolarów na projekty kolejowe w całym regionie, próbując poprawić kiepską infrastrukturę transportową w obliczu rosnącej populacji.

Sześciu producentów ropy i gazu zrzeszonych w Radzie Współpracy Zatoki (GCC) chce stworzyć model podobny do europejskiego system szybkiej kolei. Plan zakłada rozszerzenie szacowanej na 1.940 kilometrów trakcji nawet na Jemen położony na południu Półwyspu Arabskiego i podłączenie go do 2017 roku.

ARABIA SAUDYJSKA

Arabia Saudyjska wyda około 25 miliardów dolarów na swoją sieć kolejową, dodając 3.900 kilometrów trakcji w ramach trzech głównych projektów.

Tak zwany Saudyjski Most Lądowy zakłada położenie 950 kilometrów torów pomiędzy stołecznym Rijadem a portem Jeddah nad Morzem Czerwonym, a także 115 kilometrów pomiędzy przemysłowym miastem Jubail i terminalem naftowym Dammam u wybrzeży Zatoki.

Inny projekt to Trasa Północ-Południe, łącząca Rijad, poprzez Qassim, Hail, Al-Jawf z Al-Haditha, z odgałęzieniami do Ras Al-Zour i Jubail, w celu przewozu boksytów i fosforanów z tamtejszych kopalni. Linia będzie używana głównie do transportu minerałów, ale planowany jest także inny ruch towarowy oraz pasażerski.

Szybka kolej Haramain połączy najświętsze miasta islamu, Mekkę i Medynę, z nadmorskim Jeddah nad Morzem Czerwonym, do którego przybijają miliony pielgrzymów. Ma ona rozładować korki na drogach.

Niemiecka grupa transportowa Deutsche Bahn, włoska Astaldi i brytyjska firma WS Atkins tworzą jedno z sześciu konsorcjów ubiegających się o budowę czterech dworców na liczącej 450 kilometrów trasie.

China Railway Construction Corp podała w listopadzie, że planuje przeznaczyć około 4,15 miliarda juanów (623 miliony dolarów) na budowę pociągów dla pielgrzymów.

ZJEDOCZONE EMIRATY ARABSKIE

Tamtejsze koleje planują wydać 11 miliardów dolarów na budowę 1.500 kilometrów torów do 2017 roku.

Projekt będzie rozłożony na kilka lat. Docelowo kolej połączy ZEA z Arabią Saudyjską poprzez miasto Ghweifat na Zachodzie i z Omanem poprzez Al Ain na Wschodzie.

Sieć zintegruje centrum wydobycia ropy i gazu ziemnego w Ras Laffan na północy z rafinerią w mieście Mesaieed na południu. Szybka kolej połączy nowy międzynarodowy port lotniczy w Doha z centrum miasta.

Prace budowlane będą trwały do 2026 roku i obejmą połączenia towarowe, pasażerskie oraz metro.

Planowany od dawna projekt mostu łączącego Katar z Bahrajnem, który miał kosztować trzy miliardy dolarów, został odłożony na półkę, poinformowały źródła zbliżone do inwestycji, z powodu rosnących kosztów i narastających napięć politycznych.

Licząca 40 kilometrów grobla łącząca eksportujący gaz Katar z wyspiarskim królestwem Bahrajnu miał odgrywać kluczową rolę w poprawie połączeń między członkami GCC. Katar chce również zbudować most łączący go z sąsiednią Arabią Saudyjską, poprzez 40-kilometrową groblę – jedną z najdłuższych na świecie – do Bahrajnu.

Jednak plan został odłożony na półkę, a zespół projektowy musiał ograniczyć swoje ambicje, podały w czerwcu źródła zbliżone do projektu.

BAHRAJN

Bahrajn podał w 2009 roku, że analizuje projekt zbudowania kosztem ośmiu miliardów dolarów 184 kilometrów torów, po których jeździłyby pociągi, autobusy szynowe i kolejki wąskotorowe.

Jednak ta inwestycja była częścią planu połączenia Bahrajnu z Katarem za pomocą mostu, a projekt ten został odłożony z powodu politycznych napięć pomiędzy dwoma sąsiadami.

OMAN

Licząca 500 kilometrów sieć w tym kraju nie należącym do OPEC połączy porty, lotniska i strefy wolnego handlu. W pierwszym roku funkcjonowania system ma przynieść około 250 milionów dolarów przychodu, powiedział przedstawiciel Ministerstwa Finansów.

Projekt ma zostać ukończony w 2017 roku, a rząd planuje rozłożyć prace na trzy fazy.

Zostaną zbudowane połączenia pasażerskie i towarowe, będące częścią regionalnego systemu. Rozważane jest również rozszerzenie go na stołeczny Muscat poprzez system metra.

Wstępne zainteresowanie kontraktem wyraziły takie firmy jak Bechtel, SNCF, China Railway i Hyundai.

KUWEJT

Kuwejt podał w 2008 roku, że planuje wydać 11 miliardów dolarów na sieć kolejową, w tym metro w stolicy.

Licząca 245 kilometrów linia poprowadzi od północnej granicy z Irakiem do Arabii Saudyjskiej na południu. Połączy lotnisko z portem morskim, podała Kuwejcka Organizacja Transportu Lądowego w Kuwait City, które w godzinach szczytu zmaga się z korkami, planowane są cztery linie metra o łącznej długości 171 kilometrów. Mają kosztować 1,3 miliarda dinarów.
Prace miały się pierwotnie zacząć w 2009 roku i zakończyć w 2017.

JEMEN

Jemen podał w zeszłym roku, że wyda 3,5 miliarda dolarów na projekt kolejowy, który ma poprawić infrastrukturę w targanym wojną kraju.

Licząca 2.500 kilometrów trasa towarowa i pasażerska pobiegnie od granicy saudyjskiej wzdłuż jemeńskiego wybrzeża, przechodząc przez główny port w kraju w Adenie, aż do Omanu, gdzie dołączy do sieci sześciu krajów GCC.

Rząd podał, że składanie ofert na liczącą 2.000 kilometrów linię nadbrzeżną zaczęło się w lipcu 2010 roku i że prowadzone są rozmowy z kilkoma firmami kolejowymi.


Autor: (źródło: Reuters, Onet.pl, 12.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.