baner
baner
baner
TRACK TEC S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Architektoniczna samowola PKP

W stolicy architekci alarmują, że kolej na wyremontowanych warszawskich dworcach Ochota i Powiśle wprowadza własne „gospodarskie” poprawki. Z kolei stare perony psują efekt nowych hal. Ma to być naprawione, ale dopiero po Euro 2012.

Koszty remontów hal biletowych na stacjach Ochota i Powiśle to ponad 9 mln zł. Mimo, iż od zakończenia robót minęło kilka miesięcy, to spółka PKP Dworce Kolejowe już zaczęła wprowadzać nieuzgodnione z projektantami zmiany

Szklaną ścianę dworca na stacji Ochota przy pl. Zawiszy zaklejono matową folią. - Po pierwsze, obiekt stracił na  lekkości. Po drugie, wyszły na jaw ułomności techniczne. Przez naklejoną folię widać, jak nierówne są szyby - mówi Henryk Łaguna z pracowni architektonicznej MAAS. 

- Kasjerki skarżyły się na dyskomfort, do środka wpadało za dużo światła. Dlatego przyciemniliśmy szyby - wyjaśnia rzecznik Grupy PKP Michał Wrzosek. Jak mówi architekt, w projekcie były żaluzje, a nie folia. Kolejarze nie wzięli tego pomysłu pod uwagę

Nie najlepiej jest też na wyremontowanej stacji PKP Powiśle. Instalacje poprowadzono na zewnątrz odnowionej elewacji w ordynarnych plastikowych osłonach (wbrew projektowi). Kolejarze odpowiadają na to, że projektant też nie jest nieomylny.

- Po skończeniu remontu okazało się, że do toalety na stacji Powiśle można było zajrzeć przez okno z wiaduktu mostu Poniatowskiego. Poprawiliśmy tę niedoróbkę po tekście w Życiu Warszawy - mówi Michał Wrzosek.

Pomijając te zastrzeżenia stacje Ochota i Powiśle wyróżniają się na korzyść z brzydoty i niechlujstwa warszawskiego węzła kolejowego. W hali kasowej stacji Ochota roznosił się miły zapach. Wrażenie jednak mija po zejściu na cuchnące i zaniedbane perony, za które odpowiada inna spółka PKP: Polskie Linie Kolejowe. Szczególnie odpycha dolna część stacji Ochota. Perony, schody i kładki nie były tu odnawiane nigdy.

Architektom powierzono zaprojektowanie tylko hali dworca, a nie całego kompleksu. Ciekawe, że na Ochocie z peronu na górę wjeżdżało się w latach 60. ubiegłego wieku schodami ruchomymi. Warto by przywrócić stare rozwiązania.

- Perony stacji Ochota doczekają się blasku przy okazji modernizacji linii średnicowej. Do Euro 2012 skupimy się na przystanku Stadion i Dworcu Wschodnim. Reszta remontów odbędzie się po 2012 r. - mówi rzeczniczka regionalnego oddziału PLK Marta Szklarek.

Jak czytamy w ŻW, w ub. roku Marta Szklarek zapewniała, że perony Ochoty zmienią się „do 2010 roku”. Na stacji Powiśle kontrast między halą kasowa a peronami nie jest aż tak duży. Te ostatnie PLK wyremontowały kilka lat temu. Już dziś widać jednak, że zabytkowy obiekt szybko wróci do „pekapowskiego” standardu.

Wiaty w stylu modernistycznym obok wieżyc mostu Poniatowskiego już są pokryte napisami. PKP mogło przecież zamontować kamery monitoringu, które odstraszają wandali. - Teraz dążymy już do tego, żeby każdy nowy peron był wyposażony w kamery. To będzie jeden z wymogów przetargu - twierdzi Marta Szklarek.

Architekt Henryk Łaguna obawia się, że przy kolejarskim podejściu wyremontowane budynki i perony szybko popadną w ruinę.- To syzyfowa praca. Obiekty muszą być na bieżąco konserwowane. Szyby trzeba często myć. Dachy na stacji Ochota i Powiśle powinny być pielęgnowane. Aż boję się, że ktoś wpadnie na pomysł, żeby położyć tam papę - mówi zrezygnowany.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk , Natalia Bet, Życie Warszawy, 23.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.