baner
baner
baner
Strunobet-Migacz Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Arriva Polska oświadcza

Spółka Arriva poinformowała w oświadczeniu, iż złożyła dziś wspólnie ze swoim partnerem konsorcjalnym PCC Rail S.A., ofertę przetargową na linie obsługiwane trakcją spalinową w województwie pomorskim. Warto zauważyć, że od momentu, gdy usamorządowiono spółkę PKP Przewozy Regionalne, pomorskie to pierwsze województwo, które zdecydowało się na ogłoszenie otwartego i konkurencyjnego przetargu. - Pomimo tego, z dwóch powodów, oferta naszego Konsorcjum, którą dziś złożyliśmy w zadaniach 6-letnich, znacznie odbiega od naszych oczekiwań. – uważa spółka.

Poniżej prezentujemy pełną treść oświadczenia.

Czynnik 1: Gwarantowany Okres Świadczenia Usług

Zasady ogłoszonego obecnie przetargu zostały oparte na treści art. 100 pkt 3 ppkt 2 Ustawy o zamówieniach publicznych, zgodnie z którym Zamawiający może podpisać umowę ramową z kilkoma wykonawcami. Jest to przepis ogólny, mający zastosowanie przy ogłaszaniu jakichkolwiek przetargów, obejmujących różne branże.

Tymczasem mając na uwadze specyfikę branży transportu kolejowego, właściwe i mające racjonalne uzasadnienie, jest zastosowanie w rozpatrywanym przypadku przepisu art. 100 pkt 3 ppkt 1 Ustawy o zamówieniach publicznych. Przepis ten daje bowiem możliwość Zamawiającemu zawarcia Umowy Ramowej z tylko jednym wykonawcą, jeżeli Zawarcie umowy ramowej z więcej niż jednym wykonawcą byłoby z przyczyn technicznych lub organizacyjnych dla Zamawiającego niekorzystne.

Przygotowanie jakiegokolwiek podmiotu obecnie nie realizującego kolejowych usług przewozowych na danej linii to proces długotrwały i kosztowny. Nie jest racjonalne, aby koszty tych jednorazowych inwestycji były rozkładane jedynie na jeden gwarantowany rok świadczenia usług.

Możliwość wprowadzenia wygodnego taboru i nowoczesnych rozwiązań dla podróżnych jest zależna od gwarantowanego okresu świadczenia usług. Im dłuższy ten okres (w innych krajach europejskich przeważnie od 7 do 15 lat), tym większa motywacja dla wykonawcy, do wprowadzenia takich rozwiązań i jednocześnie niższe koszty po stronie Samorządów, związane z dofinansowaniem takich usług.

Ponadto dotychczasowa sytuacja może doprowadzić do corocznej zmiany operatora, co z uwagi na różne ich podejścia do świadczenia usług, np. w zakresie rozkładów jazdy, czy taryf, może wiązać się z poważnymi niedogodnościami i słuszną krytyką ze strony podróżnych.

Czynnik 2: Okres Mobilizacji

Wysoka kwota dofinansowania zaproponowana przez nas jest także odzwierciedleniem krótkiego okresu na przygotowanie się do świadczenia usług. Złożona przez nas oferta będzie wiążąca do dnia 22 października br. Możliwe, że dopiero po tej dacie będą przeprowadzone postępowania przetargowe na pierwsze umowy roczne, które prawdopodobnie zakończą się nie wcześniej niż w listopadzie br. W takiej sytuacji każdy wykonawca obecnie nie wykonujący usług na danym terenie ponosi ogromne ryzyko, że do dnia 13 grudnia 2009 r. nie zdoła przygotować składów, baz technicznych i wykwalifikowanej kadry.

Wniosek:

Te dwa czynniki, w naszym mniemaniu, blokują prawdziwą możliwość zaoszczędzenia publicznych środków i wprowadzenia znaczącej poprawy w obsłudze podróżnych.

W związku z tym, apelujemy do Marszałków pozostałych 9 województw, którzy nie mają jeszcze podpisanych nowych umów o świadczenie usług kolejowych, aby przedłużyli obecnie obowiązujące umowy z dotychczasowym operatorem na okres kolejnego roku, zaś jesienią tego roku ogłosili konkurencyjne przetargi z datą rozpoczęcia świadczenia usług od grudnia 2010 roku. Pozwoli to Samorządom pozostać w zgodzie z Ustawą o Transporcie Kolejowym, Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, zasadami prawidłowego wydatkowania środków publicznych, oraz zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli. W przypadku ogłoszenia przetargu ze stosownym wyprzedzeniem i przy wyborze tylko jednego kilkuletniego zwycięzcy, istnieje realna możliwość solidnego przygotowania się do świadczenia usług na wysokim poziomie oraz zaoferowania kwot dofinansowania, które pozwolą na zwiększanie oferty przewozowej, przy takich samych nakładach finansowych samorządów.


Autor: (źródło: Damian Grabowski Dyrektor Handlowy Arriva Polska Sp. z o.o., 23.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.