baner
baner
baner
CargoMaster Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Arriva RP na trasie dawnych linii kolejowych

20 listopada br. pociąg specjalny dla miłośników kolei żelaznych, przejechał nieczynną dla ruchu pasażerskiego od 2000 roku, trasę Kwidzyn – Prabuty. Dwutorowy szlak do Prabut prowadzi przez miejscowości Rakowiec Pomorski, Licze oraz Gonty. Równe 20 kilometrów pociąg pokonał bez postojów w 30 minut. Niestety jeden z torów na wspomnianym szlaku jest zamknięty z uwagi na osunięcie nasypu powstałe w 1999 roku, które w dużym stopniu przyczyniło się do zamknięcia przewozów pasażerskich między Kwidzynem, a Prabutami. Do dziś tym szlakiem kursują wyłącznie pociągi towarowe, dlatego widok pociągu specjalnego Arrivy RP wzbudził w mieszkańcach mijanych miejscowości duże zainteresowanie.

Po powrocie do Kwidzyna zaczęła się druga część imprezy „śladami dawnych linii kolejowych”. Około południa pociąg wyjechał dawną linią nr 218 w kierunku Smętowa. Tuż za stacją w Kwidzynie linia przechodzi dołem pod linią nr 207 Toruń Wschodni – Malbork. Następnie biegnie w dół doliny Wisły ze względu na sporą różnicę wysokości pomiędzy Kwidzynem, a Nowym Dworem Kwidzyńskim. Po drodze pociąg przejechał po kilku ciekawych obiektach inżynieryjnych. Godny uwagi jest między innymi ceglany wiadukt nad drogą w Rozpędzinach, 280-metrowy stalowy most na Kanale Palemona zwany „powodziowym” oraz wiadukt w Nowym Dworze Kwidzyńskim, pod którym do końca lat 80-tych XX wieku prowadziły tory wąskotorowej linii z Marezy do Rusinowa Wąskotorowego.

Udało się przejechać 8 kilometrów od Kwidzyna, niedaleko za przystanek Nowy Dwór Kwidzyński. Dalej niestety tor zakończony jest kozłem oporowym z powodu braku mostu na Wiśle na odcinku Nowy Dwór Kwidzyński – Opalenie Tczewskie. Z uwagi, iż uznano linię za niepotrzebną, w okresie międzywojennym wspomniany most został przeniesiony do Torunia i do dziś służby mieszkańcom grodu Kopernika jako drogowa przeprawa przez Wisłę. Przejazd nad Wisłę linią 218 możliwy był dzięki współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Gdyni oraz Pomorskim Towarzystwem Miłośników Kolei Żelaznych.


Autor: (źródło: Arriva RP, 01.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.