baner
baner
baner
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Będą zmiany w nowym rozkładzie jazdy zachodniopomorskich pociągów

Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zaakceptował na posiedzeniu 25 października 2011 r. założenia zmian do projektu Rocznego Rozkładu Jazdy 2011/2012 dla kolejowych przewozów regionalnych. Korekta ma na celu racjonalizację przewozów pasażerskich, dla których województwo jest organizatorem.

Propozycje ograniczenia terminów kursowania bądź skrócenia relacji pociągów oparto na następujących kryteriach:

  • potrzeby społeczne,
  • sezonowość ruchu (okres letni, dojazdy do pracy, przejazdy świąteczne). Przykładowo nie jest uzasadnione ekonomicznie utrzymywanie w sezonie letnim pociągu obsługującego głównie dojazdy do szkoły, w sytuacji gdy w niewielkim odstępie czasu kursuje inny całoroczny pociąg (z główną funkcją dojazdu do pracy) – ograniczenie okresu kursowania powinno znacząco polepszyć rentowność danego połączenia,
  • możliwość korzystania z innych połączeń kolejowych,


W przypadku propozycji likwidacji pociągów selekcję połączeń do likwidacji przeprowadzono na podstawie kolejnych kryteriów:

  • niższy niż 20% stopień pokrycia kosztów przypisanych do danego pociągu przychodami,
  • właściwość Marszałka Województwa do organizowania przewozów w danej relacji zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.
  • zapewnienie optymalnych, z punktu obciążeń finansowych województwa, obiegów pojazdów, drużyn konduktorskich i maszynistów,
  • zabezpieczenie potrzeb społecznych oraz minimalizację społecznych skutków wprowadzonych ograniczeń.


Podjęte działania były głównym wątkiem dzisiejszego (26 października br.) spotkania wicemarszałka województwa zachodniopomorskiego Wojciecha Drożdża z dziennikarzami. 

Omawiając temat konferencji Wojciech Drożdż w merytorycznym skrócie przedstawił stan finansowy przewozów regionalnych, zakres inwestycji w tabor kolejowy oraz nowe zadania województwa w zakresie prowadzenia transgranicznych przewozów regionalnych. Wicemarszalek Drożdż podkreślił przy tym, że tak poziom dofinansowania przewozów, jaki wielkośc zamówienia pracy eksploatacyjnej systematycznie rośnie, ale to nie oznacza, że co roku będziemy podnosić poprzeczkę wydatków.

- Nie możemy się zgodzić na to, aby przewozy regionalne „zjadły” nam cały dochód z tytułu wpływu podatku CIT – argumentował marszałek, komentując akceptującą decyzję Zarządu Województwa odnośnie zmian do projektu Rozkładu Jazdy 2011/2012. – Korekta obejmuje, oprócz utworzenia np. nowego połączenia kolejowego Szczecin – Wałcz – Piła, również likwidację połączeń, które z uwagi na swą specyfikę nie znajdują się w kompetencji Marszałka Województwa (np. linia Sławno-Darłowo, mająca charakter połączenia powiatowego) lub są wysoce nierentowne (jako kryterium podstawowe przyjęto pokrycie kosztów przychodami na poziomie nie większym niż 20%). Powyższe działania umożliwią stworzenie optymalnej oferty przewozowej przy zachowaniu wydatków na niezmienionym poziomie w stosunku do roku 2011.

Wojciech Drożdż porównując udziały procentowe wydatków na finansowanie przewozów regionalnych w podatku CIT, przypomniał, że w 2008 roku było to 36 proc., w 2010 – 60 proc., a w 2011 r. osiągnięto poziom aż 83 proc.!

Kwota 77 milionów zł – to jest obecnie maksimum tego, ile województwo może wydać na kolejowy transport pasażerski, w tym przewozy transgraniczne. - Niestety, budżet województwa nie przyrasta proporcjonalnie do ponoszonych kosztów finansowania przewozów – zauważył wicemarszałek. Na pewno w tym rachunku coraz poważniejszą kwotą jest koszt utrzymania transgranicznych połączeń regionalnych. – Od przyszłego roku przejmujemy je w całości, czyli województwo będzie musiało dofinansowywać kursy trzydziestu trzech pociągów na odcinku Szczecin Główny - granica państwa – obrazowo tłumaczył Wojciech Drożdż. – To oznacza, że w planie finansowym musimy uwzględnić kwotę ponad 1,8 mln zł na realizację tego zadania przejętego od Ministerstwa Infrastruktury.

Konieczność korekt w projekcie rozkładu jazdy związana jest także z przygotowaniami do rozpoczęcia negocjacji w sprawie umowy rocznej na przewozy pasażerskie z Przewozami Regionalnymi Sp. z o.o. Rozmowy zostaną podjęte w pierwszym tygodniu listopada przy założeniu wykonania pracy eksploatacyjnej na poziomie 5 500 000 pociągokilometrów (pockm). – Nie jest to historyczne maksimum, ale i tak jest to wysoki szacunek. Zamawiamy niewiele mniej w porównaniu do obecnego roku – mówił wicemarszałek Drożdż. Jego zdaniem, racjonalizacja kolejowych połączeń pasażerskich powinna się w trakcie negocjacji ze spółką PR odbić adekwatnym echem. – Mamy za sobą już trzy lata samorządowych przewozów. Czas już najwyższy, aby także przewoźnik skutecznie szukał możliwości obniżenia kosztów transportu, tak w sztywnych kosztach stałych, jak i tych zmiennych – akcentował marszałek.

Województwo nie zamyka jednak definitywnie swojego planu likwidacji nierentownych połączeń lokalnych. Jak zaznaczył wicemarszałek Wojciech Drożdż, utrzymanie pociągu na tych liniach byłoby możliwe, gdyby władze gmin i powiatów podjęły się współfinansowania tego połączenia.

Nowy rozkład ma wejść w życie 11 grudnia


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 26.10.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.