Od 12 grudnia bowiązuje nowy roczny rozkład jazdy Polskich Kolei Państwowych PLK - narodowego administratora infrastruktury kolejowej w Polsce. Rozkład jazdy zmieniło też PKP Intercity. Na 12 największych dworcach kolejowych spółka uruchomi dodatkowe punkty informacyjne dla podróżnych.
Zdaniem Krzysztofa Łańcuckiego - rzecznika PKP PLK - pociągi przejadą w przyszłym roku więcej kilometrów niż w mijającym 2010. Tych tak zwanych pociągokilometrów policzonych w zamówieniach tras dokonanych przez przewoźników, ma być więcej o prawie 1,5 proc.
W tej chwili PKP PLK mają 48 przewoźników, którzy złożyli zamówienia na trasy pociągów, uwzględnione w nowym rozkładzie jazdy. Wszystkich przewoźników posiadających licencje jest w Polsce około 70. Większość należy do grupy PKP, ale są także także samorządowi i prywatni.
Wśród przewoźników, współpracujących z Polskimi Kolejami Państwowymi PLK jest spółka Przewozy Regionalne, należąca do marszałków województw. Spółka zalega wobec PKP PLK z zapłatą około 400 mln złotych za użytkowaną infrastrukturę.
Mimo zaistniałych trudności ze spłatą długu, w opinii Michała Stilgera z biura prasowego Przewozów Regionalnych, oferta przygotowana przez spółkę jest podobna do tej z poprzedniego rozkładu jazdy. Liczba pociągów pozostanie na tym samym poziomie. Nowość to między innymi łączone relacje, dzięki którym pasażerowi będą mogli podróżować bez uciążliwych przesiadek na wybranych liniach.
Rozkład zostanie też dostosowany do rzeczywistych potrzeb - więcej pociągów pojedzie w weekendy. Jak wyjaśnia Michał Stilger, nowe, kolejne pociągi dotrą do Lublina, Łukowa, Stalowej Woli , Bolesławca oraz Zielonej Góry. Będą także nowe, bezpośrednie połączenia z Warszawy do Trójmiasta, Bielska-Białej oraz do Piły.
Krzysztof Łańcucki uważa, że nowy rozkład jazdy PKP PLK, będzie bardziej przyjazny dla podróżnych, ponieważ Urzędowi Komunikacji Kolejowej udało się doprowadzić do negocjacji między głównymi przewoźnikami pasażerskimi. Uzgodnienia, które zapadły, mają sprawić, że firmy nie będą ze sobą walczyły, ale wzajemnie się uzupełniały w swoich działaniach. Porozumienie polega między innymi na uzgodnieniu tak zwanych skomunikowań pociągów. Chodzi o to, aby pasażer dojechawszy do stacji pociągiem międzywojewódzkim, mógł się w porę przesiąść, aby kontynuować podróż boczną linią.
Polskie Koleje Państwowe PLK obiecują też, że podejmą starania dotyczące poprawienia punktualności kursowania pociągów. Utrudnieniem w tej dziedzinie mogą się okazać - podobnie jak w tym roku - zamierzone na szeroką skalę prace inwestycyjne i remontowe w obrębie infrastruktury kolejowej. Ich wartość ma wynieść ponad 3 mld złotych.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 12.12.2010)