baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Trans-Mot” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Będziński dworzec do odnowienia

Koszt prac remontowych dworca kolejowego w Będzinie ma wynieść kilka milionów złotych. Swoje biuro ma tu mieć także straż miejska, co ma odstraszać chuliganów.

Aktualnie podróżni przemykają przez dworzec, zatykając nos przed smrodem. Brak tutaj kasy biletowej i poczekalni. Drzwi i okna bocznych pomieszczeń zabite są deskami, a ze ścian odpada farba. - Brud, smród, ciemno i niebezpiecznie – mówi mieszkająca w Będzinie Ewa Chłopek.

Przed trzema laty władze miasta wydzierżawiły budynek od kolei, obiecując, że przywrócą go do życia. Zaprojektowany przez modernistę Edgara Norwertha przed II wojną światową był jednym z najnowocześniejszych takich obiektów w Polsce.

Do tej pory magistrat na renowacje wydał około 1,8 mln zł., dzięki czemu, spod obłażącej farby na elewacji wydobyto oryginalną szarą cegłę, naprawiono dach i zegar, wymieniono okna i instalacje.

Do wyremontowanych pomieszczeń w prawym skrzydle budynku wprowadziła się kilka dni temu straż miejska, dworzec objęto monitoringiem. - Będzie bezpieczniej i dla pasażerów, i dla samego dworca. Wprowadzenie się strażników było warunkiem rozpoczęcia tu dalszych prac. Teraz przed nami remont holu głównego - powiedział prezydent Radosław Baran.

Koncepcje zagospodarowania budynku przygotowała Autorska Pracownia Projektowania Architektury „Appa - Jan Pudło”. Na dworzec ma wrócić życie. - Na zachodzie Europy widziałem wiele dworców, które świetnie funkcjonują, są pełne ludzi, zarabiają na siebie. W Polsce trzeba dopiero wymyślić dla nich nowe funkcje, niezwiązane już tylko z koleją. Będziński dworzec jest unikalny. Koniecznie trzeba o niego zadbać, ale zmiany nie mogą naruszać oryginalnej architektury - mówi architekt Jan Pudło.

Projektanci zdecydowali, iż dworzec nie potrzebuje ogromnej poczekalni, więc część jej powierzchni zajmie przestrzeń komercyjna. - Od poczekalni będzie oddzielona szklaną ścianą. Dzięki temu nie stracimy poczucia przestrzeni, a jednocześnie lepiej wykorzystamy to miejsce - mówi Pudło.

Witryny będą biegły lewym skrzydłem budynku i wychodziły na powstały z tej strony skwer z fontanną, gdzie obecnie jest wysypany żwirem i zarzucony śmieciami placyk. Od podwórza będzie można kręconymi schodami wyjść na peron, do holu głównego albo na znajdujący się na poziomie peronów taras będący przedłużeniem działającej wewnątrz dworca kawiarni. Z kolei niepełnosprawni dzięki windom nie będą mieli problemów z poruszaniem się między poziomami.

Przed remontem holu przez samorząd, ze swoją częścią prac musi uporać się wpierw kolej - wyizolować tory biegnące nad przejściem podziemnym. - Teraz zbiera się przy nich woda, która cały czas zalewa dworzec. W zeszłym roku zrobili jeden tor, cały czas czekamy na remont drugiego - mówi prezydent.

Częstochowski Zakład Linii Kolejowych, który odpowiada za tory w Będzinie zapowiada, że drugie torowisko będzie osuszone niebawem. - Jest już wybrany wykonawca robót, ale dokładnego terminu jeszcze nie mamy. Pewnie w okolicach września, października - informuje Zenon Kret z ZLK w Częstochowie.

W międzyczasie architekci pracować będą nad bardziej szczegółowymi projektami. Ich realizacja ma się rozpocząć w przyszłym roku. Pozostałe do wykonania na dworcu prace oszacowano na 3,3 mln zł. 


Autor: (źródło: Iwona Sobczyk, Gazeta Wyborcza Katowice, 06.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.