baner
baner
baner
Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych „STRUNBET” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Bezdomne Muzeum Kolejnictwa

Tereny wokół dawnego Dworca Głównego Polskie Koleje Państwowe chcą przeznaczyć pod inwestycje komercyjne. Tym samym, znajdujące się przy ul. Towarowej Muzeum Kolejnictwa może stracić swoją siedzibę.

Koleje żądają, aby muzeum do 31 sierpnia zwróciło budynek, w którym się mieści wraz z przyległościami.

– Jesteśmy postawieni pod ścianą. Nie mamy gdzie się wyprowadzić. Zresztą w tak krótkim czasie jest to niemożliwe nawet z punktu widzenia logistycznego – mówi Ferdynand Ruszczyc, dyrektor Muzeum Kolejnictwa.

PKP chcą uporządkować teren z uwagi na nowe możliwości do inwestowania na atrakcyjnej działce w samym centrum miasta (sąd oddalił roszczenia firmy Polma, która w 1998 roku wydzierżawiła teren od kolei). – Wstępne zainteresowanie inwestorów jest, ale o konkretach będziemy mogli rozmawiać, gdy wspólnie z miastem ustalimy, co tam można budować – poinformował Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Nie wiadomo jeszcze co miałoby powstać na dawnym Dworcu Głównym. Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jeszcze nie ma.

Póki co, wiadomo, że charakter inwestycji na siedmiohektarowej działce będzie typowo komercyjny. PKP nie zdecydowały nawet, czy wartą kilkadziesiąt mln zł działkę sprzeda czy wniesie aportem do spółki z potencjalnym inwestorem.

Do zmian w wyglądzie otoczenia może więc jeszcze upłynąć trochę czasu. – Dlatego jesteśmy w stanie podpisać nową umowę z samorządem województwa, któremu podlega muzeum, ale na określony czas. Z tym że teraz muzeum będzie musiało płacić za dzierżawę. Dotychczas korzystało z siedziby nieodpłatnie – zaznacza Wrzosek.

W budynku przy Dworcu Głównym muzeum mieści się od 1972 roku. O tym, że będzie się musiało stamtąd wynieść, wiadomo było przynajmniej od 2004 roku. Instytucja miała się przeprowadzić na działkę przy ul. Grodzieńskiej na Pradze, gdzie miała powstać nowa siedziba. Z planów nic nie wyszło, ale kolej nadal chce tę działkę oddać pod muzeum. Nie zamierza jednak budować nowego obiektu.

– Kiedy przejmowaliśmy Muzeum Kolejnictwa, było to jedyne muzeum bez własnej siedziby. Nie jesteśmy w stanie wygospodarować kilkudziesięciu mln zł na jej budowę. Skoro placówka upamiętnia historię kolei, to PKP mogłyby sfinansować budowę jej siedziby. – mówi Marta Milewska, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

– Finansowanie muzeów leży na barkach samorządów, a nie firm komercyjnych, jaką jest PKP – uważa Wrzosek.


Autor: (źródło: Piotr Szymaniak, Życie Warszawy, 06.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.