baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Bezpieczniej i łatwiej

Podniesienie komfortu podróżowania, kolejne ułatwienia dla osób starszych i niepełnosprawnych,  wzrost poziomu bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej, ograniczenie strat spowodowanych działaniem wandali i złodziei kieszonkowych to efekty tegorocznych działań Zarządu Transportu Miejskiego.

Skuteczne kampanie

Wspólnie ze służbami mundurowymi – Komendą Stołeczną Policji i Strażą Miejską ZTM przeprowadził w bieżącym roku dwie odsłony kampanii przeciwko wandalom i kieszonkowcom. Dzięki kampanii „Powiadom! Nie Toleruj!” znacząco wzrosła liczba zgłoszeń o zaobserwowanych aktach wandalizmu przekazywanych bezpośrednio przez pasażerów i mieszkańców. W ubiegłym roku (maj-czerwiec) na numer telefonu straży miejskiej - 986 - wpłynęły zaledwie 284 zgłoszenia, w analogicznym okresie br. ich liczba wzrosła do 551.

Spadła liczba przestępstw kryminalnych w pojazdach komunikacji miejskiej na terenie Warszawy.  W 2009 roku - od stycznia do czerwca - policjanci KSP odnotowali 1436 tego typu zdarzeń, w bieżącym roku -  1223. Spadek liczby wykroczeń był zauważalny również w statystykach Straży Miejskiej. W ubiegłym roku, od 10 czerwca do 10 lipca, na obszarze objętym komunikacją miejską odnotowano 1862 zdarzenia. W analogicznym okresie podczas trwania I edycji akcji „Powiadom! Nie Toleruj!”, było ich już „tylko” 1178.

Od września br., wspólnie ze Strażą Miejską, ZTM umożliwił przekazywanie informacji o zdarzeniach zaobserwowanych w autobusach, tramwajach i przystankach autobusowych SMS-em.  Pasażer może wysyłać takie informacje na specjalny numer 723 986 112.

Skoordynowane działania ZTM, policji i straży miejskiej doprowadziły także do spadku liczby kradzieży kieszonkowych. Dzięki „Nie daj się złowić” warszawiacy zwracają większą uwagę na portfele - w 2009 roku, od marca do maja, odnotowano 379 zdarzeń. W bieżącym roku, w tym samym okresie liczba kradzieży w komunikacji miejskiej zmniejszyła się o jedną piątą.

Wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej dostrzegają jej codzienni użytkownicy. W czerwcu 2009 bardzo bezpiecznie w dziennych środkach komunikacji naziemnej czuło się 85 proc. respondentów Barometru Warszawskiego, w lipcu br. ten wskaźnik wzrósł do 89,6 proc.

Pod czujnym okiem

Nad bezpieczeństwem podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej czuwa profesjonalna agencja ochrony. Codziennie, w godzinach 18.00 – 6.00 rano, w każdym z siedmiu  rejonów miasta (zgodnych z podziałem na stare dzielnice) pracuje po dwóch pracowników ochrony, których dodatkowo wspiera  „lotny” patrol. Całodobowo chronione są obiekty Parkuj i Jedź, pętle autobusowe Metro Marymont, Metro Wilanowska, Esperanto oraz węzeł komunikacyjny Młociny.

Coraz więcej pojazdów komunikacji miejskiej jest wyposażonych w kamery. Stale monitorowane są tramwaje (we wrześniu kamery były w 23 pojazdach), metro (240 wagonów), Szybka Kolej Miejska (14 pociągów) i autobusy (ponad 500 pojazdów, czyli ok. jedna trzecia całego taboru).

Komunikacja bez barier

W kończącym się roku  ZTM wprowadził w środkach komunikacji miejskiej kolejne ułatwienia dla niepełnosprawnych.

Stołeczna komunikacja stała się bardziej przyjazna dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowy standard wyposażenia pojazdów znacznie ułatwił podróżowanie. Wszystkie nowo zakupione autobusy są już wyposażane w specjalne przyciski otwierania drzwi z napisami alfabetem Braille’a. Wprowadzono również bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów – listwami w kolorze żółtym i czarnym.

Uczestnicy Europejskich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, które odbyły się we wrześniu w Warszawie, otrzymali specjalne wejściówki, które ułatwiły im wejście do metra. Była to zmodyfikowana Warszawska Karta Miejska, na awersie której umieszczono napis WKM alfabetem Braille’a.

W ZTM podjęto także prace związane z dalszym dostosowywaniem  I linii metra do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów. Na początku roku podpisano umowę z firmą Innova Consulting, która ma przygotować studium wykonalności inwestycji  związanej z przebudową I linii metra. Ma ona objąć montaż dodatkowych wind i schodów ruchomych, wdrożenie informacji dotykowej – map i rozkładów jazdy, co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi poruszanie się w podziemnej kolejce osobom niepełnosprawnym. Firma przygotuje także koncepcję oznaczenia krańców peronów oraz miejsc niebezpiecznych, lepszego powiązania stacji z przystankami autobusowymi i dworcami kolejowymi, usunięcia niektórych barier występujących na stacjach i peronach, np. poprzez zmianę systemu mocowania oraz odpowiednie oznakowanie bankomatów i biletomatów. Opracowane studium wykonalności pozwoli na określenie kosztów przebudowy I linii metra. Inwestycja ma zostać sfinansowana ze środków unijnych.

Lekcje bezpieczeństwa

Jednym z priorytetowych zadań realizowanych w tym roku przez ZTM było wprowadzenie  lekcji wychowania komunikacyjnego w szkołach. Komunikacją publiczną jeżdżą coraz młodsi pasażerowie a rodzice nie zawsze mają czas na nauczenie dzieci zasad właściwego zachowania w komunikacji. Postanowiliśmy im w tym pomóc - ucząc najmłodszych tego, jak bezpiecznie i kulturalnie podróżować komunikacją miejską.

Przygotowania do wdrożenia programu „ABC Bezpieczeństwa” dla uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej rozpoczęły się w ubiegłym roku. Opracowano konspekt lekcji, w prosty i praktyczny sposób przekazujący wiedzę na temat należytego zachowania w środkach komunikacji miejskiej,  na przystankach oraz peronach metra, korzystania z kasowników, używania przycisków „na żądanie” oraz tzw. ciepłego guzika, prawidłowego  wsiadania i wysiadania.

Pilotażowe lekcje rozpoczęły się 19 kwietnia 2010 r. w szkołach na Pradze Północ. Do czerwca 2010 r. przeprowadzono 21 zajęć lekcyjnych. Obecnie w ZTM trwają prace nad  założeniami wieloletniego programu „ABC Bezpieczeństwa”, który docelowo będzie realizowany we wszystkich dzielnicach Warszawy.

W październiku rozpoczęła się druga odsłona programu edukacyjnego pod nazwą Warszawska Linia Edukacyjna. Jest to cykl zajęć prowadzonych w tramwaju, adresowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszej edycji w zajęciach uczestniczyło 525 uczniów z 21 klas, w bieżącej z lekcji skorzysta prawie dwa  tysiące uczniów z 62 klas.

ZTM przygotował w tym roku szczególny prezent dla dzieci zaczynających naukę. We wrześniu do 15 tys. uczniów klas pierwszych stołecznych szkół podstawowych trafiła książeczka „Z Bilecikiem po Warszawie” - unikatowy elementarz, w którym pokazano, jak bezpieczne dojść do przystanku, wsiadać i wysiadać z pojazdów, jak zachowywać się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. Przewodnikiem w tej edukacyjnej podróży „pierwszaków” po Warszawie  jest Pan Bilecik. To maskotka ZTM, którą wymyślił  10-letni miłośnik komunikacji – Jakub Szymański z Drzewicy. Wydano także specjalny plan lekcji, który trafi do wszystkich uczestników Warszawskiej Linii Edukacyjnej.

W Warszawie kursuje coraz więcej autobusów, tramwajów i pociągów, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Tramwaje

870 wagonów, w tym 59 niskopodłogowych, 150 z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi, 145 z zapowiedziami słownymi, 155 z przyciskiem otwierania drzwi przez pasażera.

Autobusy

1795 autobusów, w tym 1481 niskopodłogowych i 388 z zapowiedziami słownymi, w tym:

  • MZA - 1362 wozy, w tym 1049 niskopodłogowych, 1055 z wyświetlaczami wewnętrznymi (zewnętrznymi - 1053), 228 z zapowiedziami słownymi, 1075 z przyciskiem otwierania drzwi
  • Mobilis - 214 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, 108 z zapowiedziami słownymi, wszystkie z przyciskami otwierania drzwi.
  • ITS Michalczewski - 110 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami, nie mają zapowiedzi, wszystkie z przyciskami
  • PKS Grodzisk - 109 wozów, 108 niskopodłogowych, 108 z wyświetlaczami, 52 z zapowiedziami słownymi, 108 z przyciskami otwierania drzwi.

Metro

240 wagonów w tym 108 nowszego typu (Alstom Konstal), wszystkie niskopodłogowe, wyposażone w zapowiedzi głosowe i wyświetlacze

SKM

17 składów, 12 niskopodłogowych, 14 z wyświetlaczami, zapowiedziami słownymi i przyciskami otwierania drzwi.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 14.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.