baner
baner
baner
SOLARIS Bus & Coach S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Bezpieczniej i łatwiej

Podniesienie komfortu podróżowania, kolejne ułatwienia dla osób starszych i niepełnosprawnych,  wzrost poziomu bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej, ograniczenie strat spowodowanych działaniem wandali i złodziei kieszonkowych to efekty tegorocznych działań Zarządu Transportu Miejskiego.

Skuteczne kampanie

Wspólnie ze służbami mundurowymi – Komendą Stołeczną Policji i Strażą Miejską ZTM przeprowadził w bieżącym roku dwie odsłony kampanii przeciwko wandalom i kieszonkowcom. Dzięki kampanii „Powiadom! Nie Toleruj!” znacząco wzrosła liczba zgłoszeń o zaobserwowanych aktach wandalizmu przekazywanych bezpośrednio przez pasażerów i mieszkańców. W ubiegłym roku (maj-czerwiec) na numer telefonu straży miejskiej - 986 - wpłynęły zaledwie 284 zgłoszenia, w analogicznym okresie br. ich liczba wzrosła do 551.

Spadła liczba przestępstw kryminalnych w pojazdach komunikacji miejskiej na terenie Warszawy.  W 2009 roku - od stycznia do czerwca - policjanci KSP odnotowali 1436 tego typu zdarzeń, w bieżącym roku -  1223. Spadek liczby wykroczeń był zauważalny również w statystykach Straży Miejskiej. W ubiegłym roku, od 10 czerwca do 10 lipca, na obszarze objętym komunikacją miejską odnotowano 1862 zdarzenia. W analogicznym okresie podczas trwania I edycji akcji „Powiadom! Nie Toleruj!”, było ich już „tylko” 1178.

Od września br., wspólnie ze Strażą Miejską, ZTM umożliwił przekazywanie informacji o zdarzeniach zaobserwowanych w autobusach, tramwajach i przystankach autobusowych SMS-em.  Pasażer może wysyłać takie informacje na specjalny numer 723 986 112.

Skoordynowane działania ZTM, policji i straży miejskiej doprowadziły także do spadku liczby kradzieży kieszonkowych. Dzięki „Nie daj się złowić” warszawiacy zwracają większą uwagę na portfele - w 2009 roku, od marca do maja, odnotowano 379 zdarzeń. W bieżącym roku, w tym samym okresie liczba kradzieży w komunikacji miejskiej zmniejszyła się o jedną piątą.

Wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej dostrzegają jej codzienni użytkownicy. W czerwcu 2009 bardzo bezpiecznie w dziennych środkach komunikacji naziemnej czuło się 85 proc. respondentów Barometru Warszawskiego, w lipcu br. ten wskaźnik wzrósł do 89,6 proc.

Pod czujnym okiem

Nad bezpieczeństwem podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej czuwa profesjonalna agencja ochrony. Codziennie, w godzinach 18.00 – 6.00 rano, w każdym z siedmiu  rejonów miasta (zgodnych z podziałem na stare dzielnice) pracuje po dwóch pracowników ochrony, których dodatkowo wspiera  „lotny” patrol. Całodobowo chronione są obiekty Parkuj i Jedź, pętle autobusowe Metro Marymont, Metro Wilanowska, Esperanto oraz węzeł komunikacyjny Młociny.

Coraz więcej pojazdów komunikacji miejskiej jest wyposażonych w kamery. Stale monitorowane są tramwaje (we wrześniu kamery były w 23 pojazdach), metro (240 wagonów), Szybka Kolej Miejska (14 pociągów) i autobusy (ponad 500 pojazdów, czyli ok. jedna trzecia całego taboru).

Komunikacja bez barier

W kończącym się roku  ZTM wprowadził w środkach komunikacji miejskiej kolejne ułatwienia dla niepełnosprawnych.

Stołeczna komunikacja stała się bardziej przyjazna dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowy standard wyposażenia pojazdów znacznie ułatwił podróżowanie. Wszystkie nowo zakupione autobusy są już wyposażane w specjalne przyciski otwierania drzwi z napisami alfabetem Braille’a. Wprowadzono również bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów – listwami w kolorze żółtym i czarnym.

Uczestnicy Europejskich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, które odbyły się we wrześniu w Warszawie, otrzymali specjalne wejściówki, które ułatwiły im wejście do metra. Była to zmodyfikowana Warszawska Karta Miejska, na awersie której umieszczono napis WKM alfabetem Braille’a.

W ZTM podjęto także prace związane z dalszym dostosowywaniem  I linii metra do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów. Na początku roku podpisano umowę z firmą Innova Consulting, która ma przygotować studium wykonalności inwestycji  związanej z przebudową I linii metra. Ma ona objąć montaż dodatkowych wind i schodów ruchomych, wdrożenie informacji dotykowej – map i rozkładów jazdy, co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi poruszanie się w podziemnej kolejce osobom niepełnosprawnym. Firma przygotuje także koncepcję oznaczenia krańców peronów oraz miejsc niebezpiecznych, lepszego powiązania stacji z przystankami autobusowymi i dworcami kolejowymi, usunięcia niektórych barier występujących na stacjach i peronach, np. poprzez zmianę systemu mocowania oraz odpowiednie oznakowanie bankomatów i biletomatów. Opracowane studium wykonalności pozwoli na określenie kosztów przebudowy I linii metra. Inwestycja ma zostać sfinansowana ze środków unijnych.

Lekcje bezpieczeństwa

Jednym z priorytetowych zadań realizowanych w tym roku przez ZTM było wprowadzenie  lekcji wychowania komunikacyjnego w szkołach. Komunikacją publiczną jeżdżą coraz młodsi pasażerowie a rodzice nie zawsze mają czas na nauczenie dzieci zasad właściwego zachowania w komunikacji. Postanowiliśmy im w tym pomóc - ucząc najmłodszych tego, jak bezpiecznie i kulturalnie podróżować komunikacją miejską.

Przygotowania do wdrożenia programu „ABC Bezpieczeństwa” dla uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej rozpoczęły się w ubiegłym roku. Opracowano konspekt lekcji, w prosty i praktyczny sposób przekazujący wiedzę na temat należytego zachowania w środkach komunikacji miejskiej,  na przystankach oraz peronach metra, korzystania z kasowników, używania przycisków „na żądanie” oraz tzw. ciepłego guzika, prawidłowego  wsiadania i wysiadania.

Pilotażowe lekcje rozpoczęły się 19 kwietnia 2010 r. w szkołach na Pradze Północ. Do czerwca 2010 r. przeprowadzono 21 zajęć lekcyjnych. Obecnie w ZTM trwają prace nad  założeniami wieloletniego programu „ABC Bezpieczeństwa”, który docelowo będzie realizowany we wszystkich dzielnicach Warszawy.

W październiku rozpoczęła się druga odsłona programu edukacyjnego pod nazwą Warszawska Linia Edukacyjna. Jest to cykl zajęć prowadzonych w tramwaju, adresowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszej edycji w zajęciach uczestniczyło 525 uczniów z 21 klas, w bieżącej z lekcji skorzysta prawie dwa  tysiące uczniów z 62 klas.

ZTM przygotował w tym roku szczególny prezent dla dzieci zaczynających naukę. We wrześniu do 15 tys. uczniów klas pierwszych stołecznych szkół podstawowych trafiła książeczka „Z Bilecikiem po Warszawie” - unikatowy elementarz, w którym pokazano, jak bezpieczne dojść do przystanku, wsiadać i wysiadać z pojazdów, jak zachowywać się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. Przewodnikiem w tej edukacyjnej podróży „pierwszaków” po Warszawie  jest Pan Bilecik. To maskotka ZTM, którą wymyślił  10-letni miłośnik komunikacji – Jakub Szymański z Drzewicy. Wydano także specjalny plan lekcji, który trafi do wszystkich uczestników Warszawskiej Linii Edukacyjnej.

W Warszawie kursuje coraz więcej autobusów, tramwajów i pociągów, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Tramwaje

870 wagonów, w tym 59 niskopodłogowych, 150 z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi, 145 z zapowiedziami słownymi, 155 z przyciskiem otwierania drzwi przez pasażera.

Autobusy

1795 autobusów, w tym 1481 niskopodłogowych i 388 z zapowiedziami słownymi, w tym:

  • MZA - 1362 wozy, w tym 1049 niskopodłogowych, 1055 z wyświetlaczami wewnętrznymi (zewnętrznymi - 1053), 228 z zapowiedziami słownymi, 1075 z przyciskiem otwierania drzwi
  • Mobilis - 214 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, 108 z zapowiedziami słownymi, wszystkie z przyciskami otwierania drzwi.
  • ITS Michalczewski - 110 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami, nie mają zapowiedzi, wszystkie z przyciskami
  • PKS Grodzisk - 109 wozów, 108 niskopodłogowych, 108 z wyświetlaczami, 52 z zapowiedziami słownymi, 108 z przyciskami otwierania drzwi.

Metro

240 wagonów w tym 108 nowszego typu (Alstom Konstal), wszystkie niskopodłogowe, wyposażone w zapowiedzi głosowe i wyświetlacze

SKM

17 składów, 12 niskopodłogowych, 14 z wyświetlaczami, zapowiedziami słownymi i przyciskami otwierania drzwi.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 14.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.