baner
baner
baner
Gliwicka Fabryka Wagonów – Holding S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Brak wniosku Polski ws. przeniesienia funduszy z kolei na drogi

Jeśli kraj UE chce zmienić przeznaczenie funduszy unijnych, musi zwrócić się z formalną prośbą do KE. Nie otrzymaliśmy jej od Polski – powiedział rzecznik komisarza ds. polityki regionalnej Ton Van Lierop. Polska chce przenieść 1,2 mld euro z projektów kolejowych na drogowe.

"Jeśli kraj UE chce przenieść środki w ramach funduszy europejskich, albo użyć je dla innych celów niż pierwotnie planowano, musimy otrzymać formalny wniosek. Nie otrzymaliśmy go od Polski” – powiedział polskim dziennikarzom w poniedziałek Van Lierop.

W poniedziałek "Rzeczpospolita" podała, że KE nie zgadza się na ich przeniesienie, co może grozić utratą unijnego wsparcia, przypominając, że w piątek z unijnymi urzędnikami spotkali się wiceministrowie infrastruktury Patrycja Wolińska-Bartkiewicz i Andrzej Massel.

Zdaniem Van Lieropa, nie można jeszcze mówić o stracie pieniędzy. „Pieniądze wciąż są dostępne, do końca okresu finansowania (do 2015 r.). Oczywiście, można zwrócić się o ich przeniesienie - ocenimy wniosek, ale podkreślamy, jak ważne dla Polski jest inwestowanie w kolej” - powiedział pytany przez PAP Van Lierop.

Chodzi o 1,2 mld euro, które Polska chce przenieść z projektów kolejowych na drogowe w ramach funduszy unijnych na rozwój infrastruktury (na lata 2008-2013). Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska obawia się, że kolej nie zdoła wykorzystać przyznanych pieniędzy. Chce je wykorzystać szef resortu infrastruktury – na drogi i autostrady.

Van Lierop przyznał, że w piątek odbyło się spotkanie z ekspertami. "Podkreślaliśmy, także podczas tego spotkania, jak ważne dla rozwoju gospodarki są inwestycje w kolej” – powiedział. Zauważył, że kolej jest ważna m.in. dlatego, że odciąża zatłoczone autostrady. Transport kolejowy jest też ważny dla inwestorów.

Poinformował, że Komisja ma pięć miesięcy na zanalizowanie prośby ws. przesunięcia środków (po jej wpłynięciu), zanim zostanie podjęta decyzja. Wyjaśnił, że formalny list w tej sprawie powinien wysłać minister rozwoju regionalnego do KE.


Autor: (źródło: PAP, 14.03.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.