baner
baner
baner
OTTIMA plus sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Bramki do SKM-ki

Cel to kontrola biletów, ale praktyka pokaże, że będzie to symbol zmian, które czekają na SKM w najbliższych latach. Ma powstać kolej miejska z prawdziwego zdarzenia, bardziej przypominająca metro niż polską podmiejską kolejkę. SKM przygotowuje się już do zakupu na kredyt 20 nowych pociągów, przystosowanych do ruchu miejskiego. Oprócz tego zostaną unowocześnione, dzięki funduszom europejskim, jeżdżące obecnie 22 składy.

Ale rewolucja odbędzie się systemie sprzedaży i kontroli biletów.  - Obecny system to dziwna hybryda rozwiązań znanych z pociągów dalekobieżnych z tymi z kolei miejskiej Chodzi m.in. o sprzedaż biletów w pociągu. Właściwie tylko przez nią w SKM-kach jeżdżą konduktorzy. W praktyce możliwość zakupu biletu w kolejce prowadzi do zwiększenia liczby gapowiczów, szczególnie w nocy, gdy ogonek oczekujących na bilet sięga kilkudziesięciu metrów. Takie rozwiązanie nie ma żadnych zalet - np. obecność konduktora nie wpływa w ogóle na bezpieczeństwo w pociągu. - mówi pracownik Urzędu Marszałkowskiego odpowiedzialny za transport kolejowy.

Z tego też powodu Urząd Marszałkowski i miasto Gdańsk, będące udziałowcami SKM-ki, nalegają by zmienić te rozwiązania. Na peronach mają się pojawić się bramki oraz posterunki, w których zawsze będzie przebywał co najmniej jeden konduktor SKM. Dyżurować będą także funkcjonariusze służby ochrony kolei. Pociągami mają jeździć tylko maszyniści. - Jednym słowem identycznie jak w warszawskim metrze, gdzie ten system bardzo dobrze się sprawdza - mówi urzędnik.

Warszawskie metro jest przykładem, że bramki polepszają bezpieczeństwo. Przestępcy często nie korzystają z pociągu bo ich na to nie stać. Mogą być także nagrani na kamerę.

Natomast dla niepełnosprawnych i osób z dużym bagażem mają być osobne bramki. Automaty biletowe mają być na każdym przystanku, a torowisko będzie ogrodzone. Póki co, SKM zleciła pracownikom Politechniki Gdańskiej analizę możliwości wprowadzenia bramek na peronach oraz wprowadziła zapis w przetargach na remonty peronów, by automaty przenosić do tunelów (tak by można było w nich kupić bilet przed przejściem przez bramkę). Internetowa strona spółki zamieściła też ankietę dla pasażerów odnośnie pomysłu bramek. Na razie przy ponad 1300 oddanych głosach 63 proc. mieli zwolennicy bramek.

- Bramki sprawdzają się w większości światowych metropolii, więc u nas nie powinno być inaczej - twierdzi Lucyna Bujnicka, rzecznik SKM.

Politechnika Gdańska również wystawiła pozytywna ocenę. - Z zamówionej przez nas analizy wynika, że technicznie możliwe jest zamontowanie bramek na każdym z peronów SKM. Nie zmniejszą one przepustowości wejść na przystanek - mówi Leopold Naskręt, szef marketingu w SKM.

Plan zakłada stopniowe pojawianie się bramek na kolejnych peronach. Wszędzie (od Gdańska do Wejherowa) miałyby być już w 2012 r. Mają też być montowane na peronach planowanej II linii SKM przez lotnisko

Obecne okresowe i jednorazowe bilety nie nadają się do używania w automatycznych czytnikach. Trzeba więc będzie wprowadzić nowe. Odbędzie się to razem ze Związkiem Komunikacyjnym, bo tylko jego bilety będą ważne. Pomyślano o tym przy wprowadzaniu w Gdańsku, Gdyni i Wejherowie kart miejskich - ich plastikowe nośniki mogą współpracować z czujnikami zbliżeniowymi w bramkach. Najpierw jednak trzeba zmniejszyć kursy pociągów SKM do aglomeracji trójmiejskiej (trudno sobie wyobrazić, by bramki montować na wszystkich peronach aż do Słupska, regionalne kursy wykluczają także całkowitą przebudowę pociągów, np. likwidację wszystkich toalet). Będzie to w grudniu, gdy wejdzie nowy rozkład jazdy. Urząd Marszałkowski chce ogłosić przetarg na przewozy kolejowe na Pomorzu i linia z Gdyni do Słupska ma zostać w nim wydzielona z obecnych zadań SKM-ki. - Nie wyobrażam sobie funkcjonowania Szybkiej Kolei Miejskiej bez bramek  Chcemy, by SKM przejęła także inne rozwiązania, obecne na liniach kolei miejskiej i metra w krajach zachodnich. – informuje Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

- Bramki przede wszystkim cywilizują kontrolę biletów. Jeśli przystanki SKM zostaną obsadzone ludźmi z dostępem do monitoringu, tak jak to np. jest w warszawskim metrze, wtedy w praktyce kontrolerzy skupią się nie na sprawdzaniu całych pociągów, ale na wyłapywaniu osób omijających system. - twierdzi Dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Bramki umożliwią też dokładną analizę liczby osób korzystających z pociągów SKM.


Autor: (źródło: Michał Tusk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 13.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.