baner
baner
baner
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Budowa metra - monitoring przy rondzie Daszyńskiego już działa

W związku z rozpoczęciem prac przy budowie szybu startowego stacji Rondo Daszyńskiego, na budynku przy ul. Prostej 69 został zainstalowany i uruchomiony monitoring. Zgodnie z projektem systemu monitoringu, dla poszczególnych budynków znajdujących się w pierwszej i drugiej strefie oddziaływania budowy centralnego odcinka II linii metra, zostały wykonane powtórne oceny stanu technicznego (wraz z dokumentacją fotograficzną).

W budynku przy ul. Prostej 69 zostały zainstalowane tzw. repery (stabilizowane punkty wysokościowe osnowy geodezyjnej) w postaci metalowych „bolców”. Przy pomocy reperów są prowadzone pomiary przemieszczeń pionowych. Pomiary, aż do  rozpoczęcia prac tarcz TBM, będą prowadzone manualnie za pomocą sprzętu geodezyjnego. W momencie rozpoczęcia drążenia tuneli tarczą TBM pomiary będą wykonywane automatycznie. Urządzenia służące do pomiarów na innych budynkach, przewidzianych w projekcie monitoringu, będą montowane sukcesywnie wraz z rozpoczęciem prac budowlanych na kolejnych etapach inwestycji.  

W przygotowaniu systemu monitoringu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra wykorzystano doświadczenia  wykonawcy przy podobnych inwestycjach oraz najlepsze standardy światowe. Będzie on obejmował pomiary manualne i automatyczne na wszystkich budynkach w strefie oddziaływania budowy, które bardzo precyzyjnie zostały ustalone przez stosowne instytucje naukowe. Dla poszczególnych budynków wykonano powtórne oceny stanu technicznego oraz dokumentację fotograficzną.

W rejonie budowy centralnego odcinka II linii metra zostaną zamontowane również inklinometry. Są elementem aparatury kontrolno-pomiarowej umożliwiającym pomiar przemieszczeń poziomych nie tylko na powierzchni konstrukcji, lecz również w częściach niedostępnych dla pomiarów geodezyjnych. Dla większych obiektów głęboko posadowionych, a tak będzie w przypadku centralnego odcinka II linii metra, niejednokrotnie podstawowym kryterium oceny stanu bezpieczeństwa jest właśnie wielkość występujących przemieszczeń poziomych. Ustalenie, w okresie budowy i eksploatacji, wielkości przemieszczeń poziomych elementów konstrukcji lub przemieszczeń masywów ziemnych ma istotne znaczenie przy ocenie stanu technicznego i ewentualnych zagrożeń dla obiektów budowanych w trudniejszych warunkach, np. w bliskim sąsiedztwie istniejących budynków. Do tego będą wykorzystywane właśnie inklinometry. W dużym uproszczeniu urządzenie to kolumna specjalnych rur wykonanych z aluminium lub tworzywa ABS.

Uzyskiwane dane będą na bieżąco analizowane po to, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo mieszkańców i budynków podczas realizacji inwestycji.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 20.09.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.