Umowa, łącząca firmę reklamy zewnętrznej Clear Channel Poland i PKP S.A., na podstawie której Clear Channel Poland korzystała z powierzchni na dworcach i terenach kolejowych, wygasła z dniem 31 grudnia 2009 r. – potwierdził Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie. Rok temu PKP S.A. wypowiedziało umowę, która przez długie lata zapewniała Clear Channel Poland wyłączność na umieszczanie nośników reklamowych w najbardziej atrakcyjnych punktach na Mazowszu i Podlasiu. Firma do tej pory nie usunęła zamontowanych nośników reklamowych.
Umowa pomiędzy PKP S.A. (wówczas Centralną Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych) a Clear Channel Poland Sp. z o.o. (wówczas Media Rail Sp. z o.o.) została zawarta w połowie 1997 roku. Przyznawała tej firmie, na okres 15 lat, faktyczny status monopolisty w sprzedaży powierzchni reklamowych na obszarach kolejowych – budynkach dworców i ich bezpośrednim otoczeniu, w przejściach podziemnych oraz przylegających placach i parkingach. W 2009 roku zarząd PKP S.A. podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy, chcąc uporządkować działalność reklamową na dworcach i urealnić stawki czynszu dla przyszłych kontrahentów. Firma nie zastosowała się jednak do tej decyzji.
Sprawa trafiła do Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie, który w sierpniu br. potwierdził, że umowa z Clear Channel Poland Sp. z o.o. została wypowiedziana skutecznie. Oznacza to, że umieszczone na obiektach i terenach kolejowych PKP S.A. w oparciu o powyższą umowę nośniki reklamowe tej spółki znajdują się tam bezprawnie.
– Zamierzamy uporządkować chaos reklamowy, panujący na warszawskich dworcach – mówi Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA. – Na niewielkiej przestrzeni w jednej tylko galerii handlowej Dworca Centralnego ulokowano 20 nośników. To katastrofalnie zakłóca komunikację marketingową, działa na niekorzyść firm, które właśnie na dworcu chciałyby lokować swoje kampanie promocyjne. Na Dworcu Centralnym po remoncie będzie mniej reklam, lokalizacje nośników będą lepiej zaplanowane, a beneficjentem w sprzedaży powierzchni reklamowej stanie się przede wszystkim sama kolej, nie zaś pośrednik. Nie bronimy spółce Clear Channel Poland Sp. z o.o. wejścia z kampaniami reklamowymi na polskie dworce, ale musi się to odbywać na racjonalnych zasadach, z poszanowaniem naszych interesów. Umowa z 1997 roku w znacznym stopniu ograniczała PKP S.A. w tej materii, gdyż nie pozwalała nam swobodnie dysponować własnymi zasobami. Uznaliśmy za zasadne jej rozwiązanie i arbitraż właśnie przyznał, że zrobiliśmy to skutecznie. Mam nadzieję, że nasi dotychczasowi partnerzy zaprzestaną prowadzenia kampanii reklamowych z użyciem nośników umieszczonych na terenach kolejowych PKP S.A., do korzystania z których utracili tytuł prawny.
Spółka PKP S.A. jest obecnie w fazie inwentaryzacji i porządkowania zasobów nośników reklamowych znajdujących się na dworcach, planując w najbliższym czasie ich standaryzację i przygotowanie oferty skierowanej bezpośrednio do dużych domów mediowych i klientów docelowych.
Autor: (źródło: PKP S.A., 02.09.2010)