baner
baner
baner
SaZ s.r.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Co dalej z Muzeum Kolejnictwa?

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, instytucja o kilkudziesięcioletniej tradycji znalazła się w bardzo trudnej sytuacji. Jej dalsze losy, jak i losy siedziby, w której funkcjonuje od 1972 r. stanęły pod znakiem zapytania.

Aby uratować Muzeum – jedyną tego typu instytucję w kraju oraz rozwiązać problem jego siedziby, Marszałek Województwa Mazowieckiego i dyrekcja Muzeum Kolejnictwa zaprosili do debaty w formie okrągłego stołu przedstawicieli rządu, parlamentu, PKP S.A. i środowisk opiniotwórczych. Podczas debaty, która odbyła się 29 lutego w Warszawie pod nazwą „Warszawa Główna… i co dalej?” zaprezentowany został projekt zagospodarowania przestrzeni pomiędzy Alejami Jerozolimskimi, ulicami Towarową i Kolejową, który pogodziłby zarówno interesy Muzeum, jak i PKP S.A.

Historia Muzeum i jego siedziby

Muzeum Kolejnictwa posiada kilkudziesięcioletnią tradycję. Od 1972 r. jego siedzibą jest dawny budynek dworca Warszawa Główna Osobowa, przy ulicy Towarowej 1. Do 1 stycznia 1995 r. Muzeum funkcjonowało w strukturach PKP, a od tego momentu zaczęło działać jako wspólna instytucja kultury prowadzona przez PKP i Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (poprzednik prawny Ministra Infrastruktury).

Dopiero 1 stycznia 1999 r., w związku z reformą ustrojową państwa, Muzeum Kolejnictwa przekazano pod egidę Samorządu Województwa Mazowieckiego. Przekazano, ale nie zabezpieczono prawa do siedziby, w której od lat ta placówka funkcjonuje. Muzeum użytkowało nieruchomość na podstawie umowy użyczenia, zawartej w 1996 r. na czas nieokreślony.

Sytuacja zmieniła się w 2004 r. Wówczas PKP po raz pierwszy poinformowało o konieczności pilnego opuszczenia przez Muzeum siedziby przy ul. Towarowej, w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości. Decyzją Ministra Infrastruktury z października 2004 r., w wypadku sprzedaży nieruchomości, PKP miało obowiązek zapewnić muzeum nową siedzibę. Niestety, decyzja ta była ważna tylko do 2005 r. Ostatecznie PKP S.A. wypowiedziało umowę użyczenia 30 lipca 2009 r. żądając zwrotu nieruchomości z dniem 31 sierpnia 2009 r., czynność ta jest kwestionowana zarówno przez Muzeum jak i przez Urząd Marszałkowski.

18 stycznia 2010 r. Marszałek Województwa Mazowieckiego złożył wniosek do Ministra Infrastruktury o stwierdzenie nieważności decyzji Wojewody Warszawskiego z 1995 r. stwierdzającej nabycie przez PKP z dniem 1990 r. prawa użytkowania wieczystego terenu przy ulicy Towarowej 1. Minister Infrastruktury odmówił jednak wszczęcia postępowania w tej sprawie. W 2011 r. PKP S.A. złożyło do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew przeciwko Muzeum Kolejnictwa o wydanie nieruchomości przy ulicy Towarowej w Warszawie. Sprawa obecnie jest na etapie ustalania wartości przedmiotu sporu.

Niewątpliwym atutem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie jest jego lokalizacja – usytuowanie w centrum stolicy sprawia, że jest ono zauważane przez mieszkańców Warszawy i chętnie odwiedzane przez turystów z całego świata. Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat muzeum zostało zmodernizowane, otworzyło się na gości, a organizowane tu koncerty, imprezy i festiwale skutecznie zaszczepiają nawet najmłodszym zwiedzającym kolejowego bakcyla.

Tylko w Noc Muzeów 2011 Muzeum Kolejnictwa odwiedziło 8 303 osoby, z nowej propozycji – muzealnych lekcji edukacyjnych skorzystało już prawie 2 500 uczestników, a podczas V Dni Techniki Kolejowej, które były prawdziwym świętem rodzinnym, Muzeum gościło blisko 1 500 dzieci z rodzicami. Opracowywane są też nowe koncepcje rozwoju i zagospodarowania przestrzeni – jedną z nich jest wkomponowanie placówki w infrastrukturę Centrum Techniki i Cywilizacji. Centrum, które miałoby powstać pomiędzy Alejami Jerozolimskimi, ul. Towarową i ul. Kolejową, z pewnością stałoby się nie tylko kulturalną wizytówką stolicy, ale także przyniosłoby miastu znaczne zyski.


Autor: (źródło: Muzeum Kolejnictwa, 29.02.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.