W I kwartale 2012 r. kolejowy przewoźnik towarowy CTL Logistics przewiózł blisko 4 mln ton towarów realizując pracę przewozową 789 mln. tkm. W związku z tym CTL Logistics jest trzecią największą spółką na polskim rynku pod względem pracy przewozowej (7,06 proc.) i największym polskim przewoźnikiem prywatnym o udziale w rynku przewiezionej masy towarów na poziomie 6,89 proc. Cały polski rynek przewozów obsługiwany przez 50 operatorów w tym czasie zanotował spadek masy przewiezionych towarów o 7,78 proc. i pracy przewozowej o 11,1 proc.
- Wyniki pierwszego kwartału 2012 r. to obraz zawirowań zarówno w polskiej gospodarce, zwłaszcza w branży budowlanej, która w ostatnich latach była jednym z najlepszych odbiorców usług przewoźników kolejowych, jak i konsekwencja warunków atmosferycznych w zimie, co natychmiast odbiło się na skali przewozów. Skoki kursów walut, ceny paliwa, ceny dostępu do infrastruktury potrafią mniej zaszkodzić niż mrozy, które wstrzymują prace budowlane, opóźniają procesy przeładunkowe, generują utrudnienia na infrastrukturze i zmniejszają prędkości przewozowe. Zdaniem Jacka Bieczka - Prezesa Zarządu CTL Logistics, dane te nie powinny ani dziwić ani niepokoić.
Spółka, zgodnie ze strategią nadal intensywnie inwestuje w przewozy transgraniczne oraz działalność przewozową w Niemczech. W minionym roku CTL Logistics przewiózł łącznie 19 mln ton ładunków, w tym na rynku niemieckim 2,5 mln ton (w roku 2012 Grupa CTL chce ten wynik podwyższyć do 3 mln ton). Według prognoz dynamika w tym regionie Europy będzie dodatnia a nowe kontrakty CTL pozwolą zwiększyć spółce skalę działalności. CTL Logistics kończy również inwestycje w terminal masowy w Bakunach na Białorusi, co wzmocni i ugruntuje pozycję operatora logistycznego na relacji Rosja-Białoruś-Polska-Niemcy. Docelowa zdolność przeładunkowa terminala to 100 tys. ton rocznie. Obecnie wykorzystanie terminala służącego do przeładunku biomasy, węgla i drewna sięga 50 proc. CTL Logistics intensywnie pracuje również nad organizacją przewozów intermodalnych oraz rozproszonych i w tym segmencie zamierza skutecznie konkurować z transportem samochodowym.
- W tym roku chcemy zwiększyć o 30 proc (+2mln ton) , przewozy węgla kamiennego – mówi Jacek Bieczek. – W warunkach polskich nadal górnictwo i energetyka to główne źródło dochodów w transporcie kolejowym. Aby być konkurencyjnym na rynku konieczne jest inwestowanie w nowe rozwiązania i oferowanie klientom już kompletnej logistyki. Zatem chętnie podejmujemy rozmowy z kontrahentami na temat obsługi ich procesów produkcyjnych, magazynowania, przeładunków, obsługi terminali lądowych i morskich – dodaje prezes CTL Logistics.
Według danych dotyczących transportu intermodalnego w Polsce, CTL Logistics zajmuje trzecie miejsce w tym segmencie z udziałem na poziomie 3,2 proc. oraz obsługuje ok. 17 proc rynku przewozów transgranicznych pomiędzy Polską i Niemcami.
Autor: (źródło: CTL Logistics, 21.05.2012)