baner
baner
baner
CargoMaster Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Czerwona płachta na PKP

Pomysł zrodził się pół roku temu. Marcin Garbacki, projektant związany ze znaną pracownią Fiszer Atelier 41, zaproponował zmianę wyglądu najbardziej nijakiej z warszawskich przepraw - szaroburego mostu średnicowego, po którym co kilka minut przejeżdżają pociągi. Prosty, ale jak pragmatyczny pomysł ożywienia otoczenia. Twierdził, że przerzuconą przez Wisłę stalową konstrukcję wystarczy pomalować na czerwono tak jak most Golden Gate w kalifornijskim mieście San Francisco. - Intensywna czerwień jest w tym miejscu najbardziej uzasadniona. Na ten kolor malowano elementy starych maszyn i parowozów. W Warszawie ten akcent kolorystyczny mógłby być jedną z atrakcji smutnych dziś nadwiślańskich bulwarów - uzasadniał wtedy Marcin Garbacki.

Początkowo odpowiedzialne za remont mostu władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły ideę bardzo pozytywnie. Takiegoż zdania był ówczesny prezes Krzysztof Celiński, którego pracownicy spotkali się z Marcinem Garbackim i poinformowali, że projekt będzie wykonany. - Uczestnicząca w spotkaniu rzeczniczka firmy, pani Marta Szklarek, poinformowała mnie, że planowany jest remont linii średnicowej pomiędzy Dworcem Zachodnim a Dworcem Wschodnim i że to dobra okazja, by wpleść moją koncepcję w ten remont - mówi Marcin Garbacki.

Pomysł wstepnie przyjęty entuzjastycznie stopniowo zaczął wyhamowywać. Wysłany z PKP PLK Ryszard Moryc jako osoba do kontaktów z architektem już w pierwszej rozmowie zastrzegł, że będą problemy, bo trzeba przeprowadzić ekspertyzy mostu i zbadać, czy czerwona farba nadaje się do użycia. - Od początku był bardzo nieprzyjemny, zniecierpliwiony koniecznością zajmowania się takimi "idiotycznymi sprawami" - wspomina architekt.

Gdy projektant w końcu wysłał do Ryszarda Moryca maila z pytaniem o wyniki ekspertyz, otrzymał odpowiedź, że kolejarze zrywają z nim współpracę. Z jakich powodów sprawa obróciła się o 180 stpni? Na to pytanie odpowiada Marta Szklarek, rzeczniczka regionalnego oddziału PKP PLK: - Właśnie wybrany został projektant remontu mostu i całej linii średnicowej od Dworca Wschodniego do Zachodniego. W przetargu wygrała firma Pöyry i to ona określi, jaki kolor będzie miał most. Projekt remontu ma być gotowy do stycznia 2010 r. A panu Garbackiemu niczego nie obiecywaliśmy. - Swój kamyczek dorzuca również Ryszard Moryc. - Gdyby ten pan wystartował w przetargu na remont, byłoby o czym rozmawiać.

W zaskoczenie takim potraktowaniem propozycji architekta nie sposób wątpić. - Ci urzędnicy niczego nie zrozumieli. Tłumaczyłem, że nie zamierzam konkurować z projektantem remontu, że interesuje mnie tylko akcja artystyczna. Chciałem za darmo przekazać swoją koncepcję, by spółka PKP PLK wykorzystała ją w wytycznych do remontu. Skończy się na tym, że most będzie szary.

Jak na razie wszystko na to wskazuje. Zdaniem Ryszarda Moryca czerwień nie jest odpowiednią barwą: - My na kolei nie stosujemy tego koloru.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza, 12 marca 2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.