W trakcie pokazu zorganizowanego na terenie elektrowni Siersza należącej do grupy Tauron DB Schenker Rail Polska po raz pierwszy w regionie zaprezentował możliwości kompleksowej organizacji transportu i wyładunku biomasy dla przemysłu energetycznego.
Transport intermodalny paliwa może być realizowany z trzech kierunków: portów w Szczecinie i/lub Świnoujściu, ze wschodu oraz z tzw. punktów koncentracji. Dodatkowo DB Schenker Rail Polska zapewnia przeładunek w portach, terminalach oraz budowę jak i pełną obsługę bocznic.
„Przewóz biomasy doskonale wpisuje się w przyjęty model funkcjonowania firmy. Dzięki szerokiemu spektrum działalności jesteśmy wstanie zapewnić klientowi kompleksową usługę z jednej ręki, co przekłada się na wymierne efekty finansowe. Dodatkowo trzy różne kierunki transportu pozwalają zachować elastyczność, której coraz częściej oczekują od nas klienci” – powiedział Marek Nitkowski – Członek Zarządu ds. Sprzedaży DB Schenker Rail Polska.
System kontenerowy wykorzystywany jest zarówno w transporcie jak i przy wyładunku. Poza biomasą, w kontenerach transportować można, także węgiel, koks i inne materiały sypkie. Zastosowanie tej technologii umożliwia szybki i skuteczny wyładunek w każdych warunkach pogodowych. Osiągana wydajność rozładunku np. zrębki leśnej to 800 m3/h, czyli ok. 280-300 t/h.
"Technologia kontenerowa sprawdza się w warunkach zimowych i z tego powodu szybko rozprzestrzeniła się w krajach skandynawskich. Sprawny rozładunek przy ujemnych temperaturach jest szczególne istotny dla towarów podatnych na zamarzanie podczas transportu. Zastosowanie systemu kontenerowego jest sposobem na optymalizację kosztów w całym logistycznym łańcuchu dostaw" – dodaje Nitkowski.
Transport kolejowy przy zastosowaniu technologii kontenerowej ma istotny wkład w ochronę środowiska. Dla przykładu jednorazowo koleją można przewieźć ok. 1250 ton zrębki leśnej, co w przybliżeniu daje oszczędność pracy ok. 50 ciężarówek.
Autor: (źródło: DB Schenker, 31.05.2011)