Budowa Deepwater Container Terminal Gdańsk zakończyła się równo dwa lata temu. 1-go października 2007 oddano oficjalnie do eksploatacji najnowocześniejszy i najnowszy terminal kontenerowy na Bałtyku.
W trakcie dwuletniego funkcjonowania terminal rozwinął współpracę z wieloma klientami z grona spedytorów, linii żeglugowych, operatorów kolejowych i firm przewozowych. Terminal stale zwiększa swoje obroty. W pierwszym roku działalności DCT Gdańsk obsłużył ponad 100 tysięcy TEU, a w roku bieżącym wynik ten został osiągnięty już po sześciu miesiącach działalności, co nie było to łatwe w okresie kryzysu i w związku z tym zaostrzonej konkurencji pomiędzy terminalami.
Współpraca i zaufanie wielu klientów świadczy o sporym potencjale DTC Gdańsk.
Terminal aktualnie obsługuje regularnie statki Containerships - armatora, który całą swoją działalność operacyjną w Polsce przeniósł do DCT Gdańsk już od początku jego istnienia; linii dowozowych Team Lines, IMCL / BCL i Unifeeder oraz największego operatora kontenerowego na świecie Maersk Line.
Światowi operatorzy tacy jak: Hapag - Lloyd, NYK, Cosco, China Shipping, ZIM, Hyundai, MOL, K-Line, UASC czy Evergreen akceptują DCT Gdańsk jako terminal przeładunkowy dla swoich kontenerów korzystając z usług wyżej wymienionych linii dowozowych.
- Od początku swojej działalności DCT Gdańsk dokłada wszelkich starań, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie i spełniać wymagania klientów pod względem zakresu i jakości swoich usług. Dowodem na to są cyklicznie publikowane zestawienia „Northern Europe Terminal Scorecard”, w których DCT Gdańsk od kilku miesięcy przewodzi wśród wszystkich północno europejskich terminali obsługujących statki Maersk Line. W ocenie tej brane są pod uwagę takie parametry jak między innymi: produktywność przy obsłudze kontenerów, czas oczekiwania statku oraz koszty przeładunków kontenerów na terminalu. – czytamy w komunikacie spółki.
Wszystkie polskie terminale obsługiwane są obecnie tylko przez statki dowozowe via porty niemieckie i holenderskie. Kontenery przeładowywane są tam ze statków oceanicznych na mniejsze feeder’y, które potem przewożą je na Bałtyk. dzięki swoim parametrom DCT Gdańsk jest pierwszym terminalem w Polsce, który umożliwia obsługę statków o pojemności 7-8 tysięcy TEU i większych. Posiada on nabrzeże o długości
DCT Gdańsk SA jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalnego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.
Terminal DCT Gdańsk oferuje całoroczny, wolny od zalodzenia dostęp i nabrzeże o głębokości
Bocznica kolejowa na DCT Gdańsk, zlokalizowana jest w sąsiedztwie nabrzeża przeładunkowego i głównego centrum logistyczno-dystrybucyjnego, które jest w fazie planowania. Całość czyni terminal DCT Gdańsk idealną „bramą” do rynku Polski oraz centralnej i wschodniej Europy.
Autor: (źródło: DCT Gdansk SA, 02.10.2009)