baner
baner
baner
Fundacja Pro Kolej

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Debata o kolei dużych prędkości w Parlamencie Europejskim

1 czerwca w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli odbyła się debata, której celem było zaprezentowanie planów budowy w Polsce pierwszej linii dużych prędkości. Gospodarzami wydarzenia byli eurodeputowani Bogdan Marcinkiewicz i Artur Zasada z parlamentarnej Komisji Transportu i Turystyki. Udział w spotkaniach i debacie wzięli między innymi Juliusz Engelhardt podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Wach – Prezes Zarządu PKP S.A. oraz Zbigniew Szafrański Prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W dyskusję włączyli się również reprezentanci europejskiego środowiska kolejowego, w tym Jean Eric Paquet – przedstawiciel Komisji Europejskiej dyrektor ds. sieci TEN-T., Ignacio Baron szef komitetu dużych prędkości UIC, Johannes Ludewig dyrektor wykonawczy CER, Michael Clausecker dyrektor generalny UNIFE. W spotkaniu wziął udział Ambasador Jan Tombiński ze stałego przedstawicielstwa RP przy UE w Brukseli, wielu eurodeputowanych m.in.: Danuta Hübner, Sidonia Jędrzejewska, Ryszard Czarnecki, Adam Gierek, Filip Karczmarek, Jan Kozłowski, Jarosław Kurski, Bogusław Sonik, Jarosław Wałęsa oraz liczni przedstawiciele instytucji europejskich: Marcel Verslype – dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Kolejowej, Mathias Woitok odpowiedzialny za projekty transportowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz kilkudziesięciu urzędników Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i ekspertów w branży transportowej. Debatę poprzedziła konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano informacje na temat prowadzonych działań inwestycyjnych zarówno w zakresie linii konwencjonalnych, jak i linii dużych prędkości.

Polska sieć kolei dużych prędkości w europejskim systemie transportowym, służyć ma osiągnięciu kluczowych celów, jakimi są: utworzenie zintegrowanego systemu transportu kolejowego, zrównoważony rozwój oraz wzmocnienie spójności ekonomicznej i społecznej państwa – powiedział minister Juliusz Engelhardt.

W odróżnieniu od większości państw Wspólnoty, obecny stan polskiej infrastruktury kolejowej nie jest zadowalający. Dokładamy jednakże wszelkich starań aby ten stan zmienić. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej daje nam unikalną szansę polepszenia połączeń między największymi aglomeracjami Polski i Unii Europejskiej i chcemy tę szansę wykorzystać – podkreślił Pan Minister. Spółki PKP, przy wsparciu środków unijnych, intensywnie remontują i unowocześniają polską infrastrukturę kolejową, dążąc do stworzenia korytarzy transportowych przebiegających przez terytorium Polski odpowiadających standardom unijnym.

Pan Andrzej Wach – Prezes Grupy PKP zaznaczył, iż na kolei w Polsce dokonane zostały głębokie zmiany – najgłębsze w Europie. A to tworzy dogodne okoliczności do rozwoju. PKP wdraża prywatyzację w części operatorskiej, program rewitalizacji dworców kolejowych oraz poszukuje inwestorów prywatnych. A zatem, inwestycje będą realizowane tak ze środków publicznych jak i z prywatnych.

Jednakże, bez dobrej infrastruktury kolej nie sprosta oczekiwaniom społeczeństwa. Nabierają tempa inwestycje na liniach TEN-T w ramach programu POIŚ. Linie lokalne włączane są do Regionalnych Programów Operacyjnych. Wraz z zakończeniem modernizacji tych linii zauważalny jest istotny wzrost podróżnych. W sposób rzeczywisty pojawia się brak zdolności przepustowej linii, w szczególności na głównych ciągach w obrębie aglomeracji. Tak jest na linii Warszawa - Poznań. W kierunku wschód – zachód, w odróżnieniu od kierunku północ – południe, gdzie są dwie linie towarowe i dwie linie o preferencji pasażerskiej, istniejące linie E20 i E30 powinny w pewnej perspektywie stać się liniami o dominacji przewozów towarowych. Dlatego też Rząd podjął działania, które mają stworzyć warunki do wzmocnienia linii w kierunku wschód – zachód, czyli wybudowanie kolei dużych prędkości (KDP).

Tylko te nieliczne argumenty, w kontekście ostatnich doświadczeń, które dotknęły Europę gdy transport lotniczy został sparaliżowany przez chmurę pyłu wulkanicznego przemawiają za tym, że budowa KDP, której planowanie następuje już teraz, ma wysokie uzasadnienie. Granice Unii Europejskiej nie mogą kończyć się na Europie Zachodniej. Budując KDP polska kolej zamierza wpisać się w całość sieci TEN – T. Tylko skokowa zmiana jakości w sposób zasadniczy zmieni zainteresowanie koleją. Uczy nas tego doświadczenie innych krajów. Koleje dużych prędkości to nowoczesne technologie, zbliżenie do siebie największych polskich aglomeracji i cała seria inwestycji pośrednich w gospodarce, które wynikają z tej inwestycji. To będzie ogromny skok cywilizacyjny nas wszystkich - stwierdził Andrzej Wach prezes Grupy PKP.

Stan polskiej infrastruktury kolejowej wymaga wielu lat konsekwentnej polityki utrzymywania wysokich nakładów na modernizację. Jakość zaledwie 37% linii kolejowych możemy uznać za dobrą, zaś poruszanie się z prędkością od 120 do 160 km/h jest możliwe na mniej niż 20% długości linii. Kolej w Polsce potrzebuje intensywnej modernizacji infrastruktury, ale również i budowy nowych połączeń – podkreślił Zbigniew Szafrański prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe program budowy KDP jest spójny w planowanymi inwestycjami sieci konwencjonalnej i wpisuje się w siec TEN – T. Połączony z systemami KDP innych krajów Europy Zachodniej i Centralnej, umożliwi swobodne przemieszczanie się pasażerów przez na ogromnych odległościach w bardzo atrakcyjnym czasie.


Autor: (źródło: PKP S.A., 22.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.