Zgodnie z przyjętymi założeniami, rejestr umożliwiać ma między innymi weryfikację kompatybilności pojazdów kolejowych z infrastrukturą znajdującą się w ramach zaplanowanej trasy, ułatwić projektowanie i dopuszczenie do eksploatacji nowych typów pojazdów oraz monitorowanie postępów w osiąganiu interoperacyjności sieci kolejowej Europy.
Projekt decyzji określa również kluczowe etapy wdrażania wymagań dotyczących rejestru. Zgodnie z przyjętymi założeniami, w ciągu trzech lat od wejścia w życie decyzji, w rejestrze będą musiały znaleźć się dane dotyczące korytarzy towarowych wymienionych w załączniku do Rozporządzenia 913/2010, w sprawie europejskiej sieci kolejowej, ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. W tym samym okresie w rejestrze umieszczone będą musiały zostać dane na temat infrastruktury zbudowanej po wejściu w życie Dyrektywy 2008/57/WE.
Najpóźniej w terminie siedmiu lat od dnia wejścia w życie decyzji, w rejestrze umieszczone będą musiały zostać natomiast dane na temat prywatnych bocznic utworzonych przed wejściem w życie Dyrektywy 2008/57/WE. Państwa członkowskie zobowiązane zostały jednocześnie do doprecyzowania wymienionego harmonogramu w ramach krajowych programów wdrożenia.
Zgodnie z przyjętym planem ostateczne przyjęcie decyzji przez Komisję Europejską oraz jej publikacja nastąpić powinna w drugiej połowie roku.
Autor: (źródło: Urząd Transportu Kolejowego, 27.06.2011)