baner
baner
baner
Stadler Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dla Płocka lepszy trolejbus od tramwaju

Mikołaj Bartłomiejczyk (doktorant w Katedrze Trakcji Elektrycznej na Politechnice Gdańskiej, główny energetyk w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni), oraz Marcin Połom (doktorant w Katedrze Geografii Rozwoju Regionalnego na Uniwersytecie Gdańskim, specjalista ds. marketingu i rozwoju w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni) uważają, że te właśnie pojazdy, ze względu na swoją elastyczność i łatwą adaptację są idealnym wyjściem z problemu komunikacyjnego. Swój pogląd na sprawę przedstawili w liście wysłanym do Gazety Wyborczej.

Mają oni nadzieję na rozpoczęcie merytorycznej dyskusji na temat wyboru środka komunikacji idealnego dla Płocka. Jak twierdzą, koncepcja tramwajów translohr (jednoszynowy lekki tramwaj miejski na gumowych kołach)  liczy sobie już blisko 30 lat. Pierwsze próby z autobusami na gumowych kołach sterowanych za pomocą prowadnic przeprowadzono już na przełomie lat 70. i 80. XX wieku i na dłuższą metę zakończyły się one niepowodzeniem.

W liście czytamy m.in.: - „Idealnym rozwiązaniem komunikacyjnym dla Płocka są trolejbusy - przede wszystkim ze względu na elastyczność i łatwą adaptację tego środka transportu. Płock jest średnim miastem pod względem wielkości, w związku z tym nie należy oczekiwać znacznych potoków pasażerskich, które by dawały ekonomiczne podstawy dla uruchomienia komunikacji tramwajowej. Płock potrzebuje uniwersalnego środka transportu, czyli pojazdu, który będzie nadawał się do obsługi osiedli miejskich o zróżnicowanej wielkości. Takim środkiem transportu jest właśnie trolejbus, który w zatłoczonym centrum miasta może się poruszać na wydzielonych pasach ruchu, natomiast na pozostałych obszarach korzysta z ogólnodostępnej infrastruktury drogowej. Co więcej, nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak baterie trakcyjne lub pomocnicze agregaty spalinowe, umożliwiają poruszanie się trolejbusów bez zasilania z sieci trakcyjnej. Możliwa jest więc obsługa linii komunikacyjnych o małych potokach pasażerskich bez konieczności budowania infrastruktury”.

Trzeba przyznać, że ważnym argumentem przemawiającym za trolejbusami jest ich elastyczność w sytuacji, gdy trzeba zmienić trasę, co umożliwiają zamontowane baterie trakcyjne dzięki, którym mogą przejechać odcinek o długości 1-3 km bez zasilania z sieci.

W liście naukowcy piszą dalej: - „Należy sobie zdać sprawę, iż trolejbusy umożliwiają budowę komunikacji miejskiej równie sprawnej co tramwajowa,  a nawet znacznie elastyczniejszej, za znacznie mniejsze pieniądze. Koszt budowy 1 km linii trolejbusowej to ok. 2 mln zł, natomiast 1 km linii "tramwaju jednoszynowego" to 9 mln zł. Co więcej, znacznie tańszy jest także zakup taboru. Nie bez znaczenia jest także większa konkurencja wśród producentów trolejbusów niż producentów "tramwajów jednoszynowych". I jak się ma takie podejście do sprawy względem polityki horyzontalnej UE, która jasno precyzuje zasady konkurencyjności?”.

Pada więc pytanie, w czym lepsze są pojazdy translohr nad trolejbusami? Jeszcze do niedawna argumentem zwolenników "tramwajów jednoszynowych" była ich pojemność. Jednak obecnie na ulicach takich miast jak Zurych czy Genewa pojawiają się tzw. megatrolejbusy, czy trolejbusy trójczłonowe o długości 24 metrów i pojemności ponad 200 osób. Jak pokazują fakty Europa Zachodnia niezbyt przychylnie podchodzi do tramwajów jednoszynowych. Kalkulując koszty budowy i eksploatację, pod kątem dużych ilości pasażerów, wybierane są raczej tramwaje lub trolejbusy. Co roku otwierane są nowe sieci trolejbusowe, a istniejące się rozbudowywuje. Np. w 2005 r. komunikacja trolejbusowa po prawie 30 latach powróciła do Rzymu, po którego ulicach jeżdżą polskie trolejbusy niskopodłogowe.


Autor: (źródło: Gazeta Wyborcza Płock 22-03-2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.