Kursy tramwajowe będą odbywały się według sobotniego rozkładu jazdy. Na wybrane linie wyjadą dodatkowe tramwaje:
Metro będzie kursowało zgodnie z sobotnim rozkładem jazdy. Kursy nocne nie będą realizowane 30 kwietnia i 2 maja. Jednocześnie przypominamy, że od 27 kwietnia (od godziny 22.00) do 2 maja (do godziny 4.00), metro będzie kursowało na odcinkach Kabaty – Centrum oraz Ratusz Arsenał – Młociny. Wyłączenie odcinka pomiędzy stacjami Centrum i Ratusz Arsenał spowodowane jest budową łącznika pomiędzy pierwszą i nowo powstającą drugą linią metra.
Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej będą jeździły według rozkładu jazdy dnia powszedniego.
30 kwietnia oraz 2 i 4 maja parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego będzie bezpłatne.
Autobusy, tramwaje, metro i kolej kursowały na podobnych zasadach 6 kwietnia br., w Wielki Piątek. Był to dzień powszedni, ale w związku z przerwą świąteczną w szkołach i na uczelniach wyższych, liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej była zdecydowanie mniejsza.
Zgodnie z badaniami, prowadzonymi przez Zarząd Transportu Miejskiego, liczba wejść na stacje metra 6 kwietnia br. spadła z ponad 478 tys. do 266 tys. Oznacza to, że zainteresowanie tym środkiem lokomocji zmalało o 44,4 proc.
Badano także, w jakim stopniu były wykorzystane środki komunikacji naziemnej. Szczegółowe analizy 301 kursów wykazały, że średnie maksymalne obłożenie pojazdów wynosiło 48 proc. Dodatkowo zanotowano 44-proc. spadek liczby biletów skasowanych w autobusach oraz 37-proc. w tramwajach.
Standardowa organizacja komunikacji miejskiej w Wielki Piątek – bazująca na rozkładach jazdy dnia powszedniego, a tym samym nieadekwatna do potrzeb pasażerów – wiązałaby się z wydaniem dodatkowo ok. 1,8 mln zł brutto.
Specjalna organizacja komunikacji miejskiej, bazująca na świątecznych rozkładach jazdy, podczas długiego weekendu majowego została wprowadzona po raz pierwszy w 2000 roku. Każdego roku pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego monitorują sytuację w środkach komunikacji miejskiej i na tej podstawie dostosowują organizację transportu do występującego zapotrzebowania na przewozy.
Prowadzone dotychczas badania i obserwacje potwierdzają, że taka organizacja komunikacji miejskiej odpowiada zapotrzebowaniu na usługi transportowe. Dzięki takiemu działaniu, ZTM dysponuje środkami, które pozwalają na zapewnienie większej liczby miejsc w okresach o większym zapotrzebowaniu na przejazdy komunikacją miejską.
Autor: (źródło: ZTM Warszawa, 25.04.2012)