baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Do Olsztyna mają powrócić tramwaje

105,3 mln euro ma kosztować projekt wprowadzenia na ulice Olsztyna tramwajów i przebudowy systemu transportu publicznego. 13 nowoczesnych pojazdów ma się pojawić na ulicach miasta w 2013 r. Będzie to powrót do komunikacji szynowej po pół wieku, bo tramwaje w Olsztynie zlikwidowano w 1965 r. W Olsztynie trwają konsultacje społeczne z mieszkańcami na temat wprowadzenia tego typu środków transportu. Projekt pod nazwą 'Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie' sfinansowany zostanie z programu Rozwój Polski Wschodniej w wysokości 89,5 mln euro.

Według planów olsztyńska linia tramwajowa będzie łączyć największe osiedla Jaroty i Pieczewo przychodząc przez śródmieście z głównym dworcem kolejowym. Przewidziano także dwa rozjazdy: jeden będzie łączyć śródmieście z kampusem studenckim Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz drugi łączący śródmieście ze starówką (dojazd pod Wysoką Bramę).

Według prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza projekt modernizacji systemu transportu zbiorowego nie ograniczy się tylko do wybudowania linii tramwajowej, ale nastąpi reorganizacja całej komunikacji publicznej.

Dla komunikacji autobusowej zostaną wybudowane dwa kilometry wydzielonych pasów, zostanie wprowadzony system sterowania ruchem, w którym uprzywilejowane będą środki transportu publicznego, a na przystankach zostaną zainstalowane tablice informacyjne pokazujące rzeczywisty czas przyjazdu i odjazdu autobusu lub tramwaju.

Dla starszych mieszkańców Olsztyna tramwaje nie będą nowością, ponieważ pamiętają je sprzed lat. Jak podają historycy trakcję tramwajów elektrycznych w Olsztynie uruchomiono w 1907 roku. Woziły one pasażerów na dwóch liniach: z dworca głównego do mostu św. Jana na Starówce oraz ze śródmieścia - ulicy 1 maja do parku na obrzeżach miasta w Jakubowie. W 1946 roku uruchomiono pierwszą powojenną linię tramwajową. W kolejnych latach nastąpił dalszy rozwój komunikacji, bo w 1959 roku mieszkańców Olsztyna woziły autobusy na 4 liniach, tramwaje na dwóch liniach i trolejbusy także na 2 liniach.

Historia olsztyńskich tramwajów kończy się na dacie 20 listopada 1965 roku. Wtedy to zlikwidowano szynowe pojazdy. Cześć tramwajów eksploatowanych w Olsztynie została przekazana m.in. do Torunia i Grudziądza. Szczegóły na temat projektu olsztyńskiego tramwaju można znaleźć na stronie www.tramwaje.olsztyn.eu.


Autor: (źródło: PAP, 26.08.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.