baner
baner
baner
Petrosoft.pl Technologie Informatyczne Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dobiega końca remont dworca Warszawa Wschodnia

Otwarcie nowego dworca Warszawa Wschodnia coraz bliżej. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Kończą się także modernizacje dworców w innych miastach, w których odbędą się mecze w ramach Mistrzostw Euro 2012.

Składający się z dwóch części dworzec Warszawa Wschodnia w niczym nie przypomina dzisiaj budynków, które stały przy ulicach: Lubelskiej i Kijowskiej dwa lata temu. Choć część dalekobieżna nie jest jeszcze otwarta dla podróżnych, to już widać, jaki ogrom prac został tu wykonany.

Elewacja jest przeszklona, co w połączeniu z wykonaną w ramach remontu iluminacją sprawia, że budynek jest jasny i nowoczesny. Gruntownie odnowiono również plac przed dworcem, gdzie dobiega końca kładzenie nawierzchni chodników oraz zagospodarowywanie terenu. Nową aranżację ma także wnętrze budynku. Wydzielono zespół obsługi klienta z kasami, poczekalnią, pełną informacją o rozkładzie jazdy, przechowalnią bagażu i toaletami. Dzięki temu przestrzeń związana z obsługą podróżnych jest bardziej funkcjonalna. Dostosowano ją także do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się.

Na działalność handlowo - usługową zostały przeznaczone skrzydła wschodnie i zachodnie obiektu. Na poziomie antresoli powstała strefa VIP oraz powierzchnie na cele biurowe.

Budynek dworca jest klimatyzowany oraz wyposażony w systemy bezpieczeństwa takie jak: Sygnalizacje Alarmu Pożarowego, Dźwiękowy System Ostrzegawczy oraz systemy ochrony: instalacje sygnalizacji włamania i napadu, instalacje kontroli dostępu, instalację telewizji dozorowej.

Wewnątrz budynku dalekobieżnego do wykonania pozostały już tylko drobne prace wykończeniowe. Dobiega końca montaż automatycznej ściany szklanej wydzielającej część „nocną” dworca i montaż opraw oświetleniowych w hallu głównym. Rozpoczęły się odbiory techniczne. Dworzec będzie otwarty dla pasażerów na przełomie maja/ czerwca br.

Remont dworca podmiejskiego zakończył się natomiast w czerwcu ubiegłego roku. W gruntowanie odnowionym budynku znajdują się kasy biletowe, punkt informacyjny o rozkładzie jazdy, poczekalnia, toalety i punkty handlowe. Ten obiekt także jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Koszt modernizacji dworca Warszawa Wschodnia to prawie 60 mln zł. Są to środki budżetu państwa i własne PKP S.A. Wykonawcą prac jest STRABAG Sp. z o.o.

Modernizacje objęły także inne warszawskie dworce:

Warszawa Centralna – po zakończonych odbiorach trwa zagospodarowywanie przestrzeni komercyjnej. Część najemców już się wprowadziła, część remontuje jeszcze pomieszczenia według własnych potrzeb. W maju zakończy się instalowanie nowoczesnego systemu dynamicznej informacji dla podróżnych.

Warszawa Stadion – wyremontowany budynek dworca czeka na otwarcie. Kształt bryły nie uległ zmianie, natomiast elewacja została gruntownie odnowiona. Hall dworca jest przestronny i nowoczesny. Znajdują się tu kasy i toaleta. Wyremontowano także plac przed dworcem i perony.

Warszawa Zachodnia – dobiega końca remont budynku dworca kolejowego, który znajduje się przy ulicy Tunelowej. Jest to obiekt, z którego korzysta dużo mniej podróżnych, niż z dworców: Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Do tej pory odnowiono elewację, położono posadzki w hallu i wyremontowano toalety. Koszt prowadzonych prac to około 900 tys. zł netto. Po wybudowaniu nowoczesnego dworca od strony Alei Jerozolimskich wraz z kompleksem biurowym, obecnie remontowany będzie pełnił funkcje podmiejskie.

Dobiegają końca również modernizacje dworców w innych miastach – gospodarzach EURO 2012:

Wrocław Główny - około tysiąca dwustu budowlańców zmierza ku finałowi prac, zarówno wewnątrz budynku, jak i na placu przydworcowym oraz podziemnym parkingu. W budynku głównym trwają jeszcze intensywne prace konserwatorskie. Łącznie przy renowacji zabytkowych elementów pracuje 240 konserwatorów. Zakończono modernizację 4 z 5 historycznych peronów dworca. Prace prowadzone są jeszcze na ostatnim z nich, czyli peronie 3. W maju zostanie on udostępniony podróżnym. Koszt modernizacji dworca Wrocław Główny to 361,6 mln złotych. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na EURO 2012 cała część pasażerska będzie dostępna dla podróżnych.

Poznań Główny - prowadzony jest próbny „rozruch” techniczny wszystkich urządzeń i instalacji zamontowanych na nowym dworcu. Na budowie, do końca tygodnia mają pojawić się inspektorzy Sanepidu oraz Straż Pożarna, żeby przeprowadzić odbiory. W hali głównej dworca montowane są ławeczki, które staną wzdłuż stalowo-szklanej konstrukcji dachu. Na zamontowanie, także w hali głównej, czeka Punkt Informacji Kolejowej oraz Centrum Informacji Miejskiej. Ukończono już montaż wszystkich urządzeń w węźle sanitarnym (toalety). Najemcy urządzają swoje pomieszczenia w części komercyjnej.

Trwa uszczelnianie dachu. Tuż obok dworca , wzdłuż Mostu Dworcowego, trwa zaawansowana budowa dworca autobusowego PKS oraz galerii handlowej. Inwestycja w Poznaniu, polegająca na budowie nowego dworca oraz – w dalszym etapie – galerii handlowej, realizowana jest przez PKP S.A. oraz firmę Trigranit. Jej koszt to 160 mln euro.

Przed Mistrzostwami do użytku podróżnych oddany zostanie również dworzec Gdynia Główna, z którego korzystać będą liczni, przybywający do Trójmiasta, kibice. Obecnie prowadzone są prace wykończeniowe. Zakończenie modernizacji tego zabytkowego obiektu planujemy na koniec maja. Podobnie jak modernizacja dworca Wrocław Główny, inwestycja ta otrzymała dofinansowanie UE. Jej koszt to 40,7 mln złotych.

Dworce w Poznaniu, Wrocławiu i Gdyni zostaną udostępnione pasażerom przed rozpoczęciem Euro 2012.

Wszystkie modernizowane dworce dostosowywane są do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz – dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych – wyposażane w systemy monitoringu.


Autor: (źródło: PKP S.A., 27.04.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.