baner
baner
baner
Fabryka Taśm Transporterowych Wolbrom S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dolnośląskie Koleje Dojazdowe chwalone przez fachowców

Specjaliści od komunikacji zbiorowej, wśród nich Krzysztof Bańkowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, rozmawiali w czwartek we wrocławskim Ratuszu. Okazją do dyskusji była debata "Metro w metropolii".

W czwartkowe popołudnie w Sali Sesyjnej Ratusza nie sposób było znaleźć wolnego miejsca. Temat rozwoju wrocławskiej komunikacji zbiorowej przyciągnął nie tylko ekspertów, ale też interesujących się przyszłością miasta wrocławian.

Dyskutowano o wizji systemu komunikacji zbiorowej władz miasta, którą wyłożył Marek Żabiński z miejskiego Biura Rozwoju Wrocławia. Jan Friedberg podkreślił wagę planowania obejmującego wszystkie elementy systemu komunikacyjnego. Wskazał na potrzebę integracji tramwajów z systemem kolejowym. Podkreślił też, jak ważne jest, by zintegrowany system podparty był kompleksową wizją rozwoju. Dodał, że system taki będzie wydolny tylko przy jasno sprecyzowanych zadaniach instytucji nim zarządzającej.

Krzysztof Bańkowski z Departamentu Infrastruktury UMWD zaprezentował założenia i etapy rozwoju systemu Dolnośląskiej Kolei Dojazdowej. Idęą tego tego projektu jest skomunikowanie Wrocławia z pozostałymi miastami województwa. Mieszkańcy regionu zyskają dzięki niemu bogatą ofertę połączeń, która pozwoli im swobodnie podróżować między Wrocławiem a miejscem zamieszkania. Ułatwi im to np. dojazdy do pracy czy spotkania ze znajomymi w stolicy Dolnego Śląska. Do obsługi systemu skierowane będą nowoczesne pociągi, głównie zmodernizowane EZT (Elektryczne Zespoły Trakcyjne - przyp. aut.) i autobusy szynowe.

DKD może wpłynąć też na rozwój gospodarczy Dolnego Śląska. Ponadto, kursujące w ramach DKD pociągi zyskają liczne przystanki w samym Wrocławiu. Podniesie to komfort życia w mieście i nieco odciąży wrocławskie autobusy oraz tramwaje.

- Projekt DKD to kompletny system komunikacji kolejowej. Dzięki zintegrowaniu kolei z wrocławskim lotniskiem, stadionem na Euro 2012 i Węzłem Kolejowym, powstanie nowa jakość w dziedzinie transportu zbiorowego - wyjaśniał Krzysztof Bańkowski. - Projekt ten jest dobrze opracowany i opiera się na solidnym rozpoznaniu potrzeb przewozowych. Ważne są też dla nas opinie podróżnych. Ich głos przyda się przy opracowywaniu przystanków DKD. - dodał.

Pierwszym elementem systemu DKD, który wdrożono w życie, jest linia Wrocław - Trzebnica, obsługiwana przez nowoczesne szynobusy. Kolejne, jak trasa do Świdnicy czy Jelcza Laskowic, będą sukcesywnie uruchamiane w najbliższym czasie. Przywrócenie do życia linii trzebnickiej okazało się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Podkreślił to moderator debaty, który po wystąpieniu Krzysztofa Bańkowskiego złożył na ręce Marka Łapińskiego, Marszałka Województwa Dolnośląskiego, gratulacje za trafną decyzję o ponownym uruchomieniu trasy trzebnickiej.

Na zakończenie debaty Jacek Ossowski, przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, by przygotować komunikacyjny list intencyjny. Jego ideą miałoby być stworzenie związku komunikacyjnego aglomeracji wrocławskiej. Dokument mają przygotować komisje Rady Miejskiej - Infrastruktury, Komunikacji i Ochrony Środowiska - oraz Towarzystwo Urbanistów Polskich i Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia.


Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, 25.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.