Znane są już wyniki przetargu na doradcę do restrukturyzacji i prywatyzacji spółki PKP CARGO S.A. Do Polskich Kolei Państwowych S.A wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejsza okazała się złożona przez konsorcjum firm: McKinsey&Company, Bank Zachodni WBK S.A., Dom Maklerski BZ WBK S.A. i Kancelaria Weil Gotshal&Manager – Paweł Rymarz Sp. K.
Pozostała jeszcze akceptacja wybranego doradcy przez radę nadzorczą PKP S.A. Podpisy pod umową z konsorcjum powinny być złożone w ciągu najbliższych kilku tygodni.
Do zadań doradcy należeć będzie wsparcie prowadzonych w PKP CARGO S.A. działań restrukturyzacyjnych i skorelowanie ich z przygotowaniem spółki do prywatyzacji (z naciskiem na określenie strategii i jej harmonogramu). Przewiduje się, iż PKP CARGO S.A. mogą być zaoferowane inwestorom w 2012 roku.
PKP S.A. prowadzą aktualnie projekty prywatyzacyjne spółek: PKP Intercity, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Polskie Koleje Linowe, Kolejowy Szpital Uzdrowiskowy w Ciechocinku i PKP CARGO.
- W ramach przygotowań do prywatyzacji w spółkach Grupy PKP, PKP S.A. prowadzą ich restrukturyzację, w zakresie majątkowym, organizacyjnym i produktowym. Prywatyzacja jest jednym z elementów restrukturyzacji Grupy PKP. Jej celem jest, między innymi, zapewnienie prywatyzowanym spółkom źródeł finansowania kluczowych inwestycji, zapewniających rozwój, pozyskanie know-how i wzrost konkurencyjności. - czytamy w komunikacie PKP Cargo.
Według założeń strategii rządowych, zyski z prywatyzacji mają wspierać prywatyzowane spółki w zakresie zdolności inwestycyjnej oraz Grupę PKP w procesie restrukturyzacji. Ponadto PKP S.A. zajmuje się przygotowywaniem sprzedaży mniejszościowych pakietów akcji lub udziałów w kilkunastu innych firmach np. Hucie Stalowa Wola S.A.. W przeszłości PKP przejęły te pakiety z racji zadłużenia tych firm wobec PKP. Tym samym spółka wzięła na siebie obowiązek oddłużania przedsiębiorstw bądź spółek państwowych.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 26.11.2009)