baner
baner
baner
Instytut Elektrotechniki

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Doświadczenia turyńsko-wiedeńskie

Zakończył się miesięczny staż 12 pracowników ZTM w Wiedniu i Turynie. Po podobnym stażu w Berlinie w 2009 roku, w warszawskiej komunikacji miejskiej pojawiły się m.in. przyciski z alfabetem Braille`a, przystanki z wyniesioną jezdnią, śluzy przystankowe, cofnięte linie zatrzymywania czy metrobusy (autobusy kursujące co 3- 5 minut). Pomysł projektu skierowanego do uczniów szkół podstawowych - Warszawska Linia Edukacyjna – został również zaczerpnięty z wzorców „berlińskich”. Na jakie udogodnienia dla pasażerów, zwrócono uwagę podczas tegorocznego stażu w obu miastach?

Staże odbyły się w austriackim przedsiębiorstwie komunikacyjnym Wiener Linien oraz włoskim AMMT. Argumentem przesądzającym o zaproszeniu tych partnerów do projektu było ich doświadczenie w organizacji imprez masowych – przed czterema laty w Wiedniu rozgrywane były mecze EURO 2008, a w 2006 roku Turyn był gospodarzem XX zimowych igrzysk olimpijskich. Włoski partner wypracował także efektywne rozwiązania zapewniające sprawną komunikację turystom i pielgrzymom odwiedzającym miasto w okresie, gdy wystawiany jest całun turyński. Metropolia Turynu to 32 gminy, 1,5 mln mieszkańców, z czego 900 tys. w samym Turynie.

Podczas olimpiady do Turynu przyjechało 1,5 mln widzów. Zawody sportowe odbywały się w 11 miejscowościach, powstały 3 wioski olimpijskie, 7 wiosek dla mediów. Zadaniem organizatora komunikacji miejskiej było zapewnienie sprawnego przemieszczania się pomiędzy wioskami i miejscami rozgrywek dyscyplin sportowych. Powstały dedykowane linie autobusowe oznaczone literą X – specjalne dla „rodziny olimpijskiej”, dziennikarzy, kibiców i mieszkańców Turynu. Część linii autobusowych i tramwajowych kursowała przez całą dobę. Na czas olimpiady zostało wynajętych dodatkowo 1000 autobusów.

Euro 2008 była imprezą sportową na znacznie mniejszą skalę niż w przypadku olimpiady. Stąd w Wiedniu nie powstawały specjalne linie autobusowe czy tramwajowe. Wiener Linien zapewnił kursowanie metra przez całą dobę (5 linii), a komunikacja dzienna kursowała o pół godziny dłużej, niż wskazywał rozkład jazdy.

Podczas stażu pracownicy ZTM podpatrywali organizację komunikacji miejskiej nie tylko w trakcie imprez sportowych. Interesującym rozwiązaniem z Turynu jest system zarządzania informacją o ruchu (spółka 5T), m.in. na 317 przystankach znajdują się ekrany informacyjne, pasażer z dowolnego przystanku może wysłać sms z zapytaniem o najbliższy kurs. Informacja o komunikacji miejskiej została zintegrowana z Google Transit.

Komunikacja miejska w Wiedniu traktowana jest priorytetowo nad transportem indywidualnym. Wiedeńczycy wprowadzając zmiany komunikacyjne kierują się zasadą pozyskiwania dodatkowych pasażerów. Z myślą o pasażerach wprowadzono wiele ciekawych rozwiązań, np. biletomaty dostępne na różnej wysokości, przesiadka „drzwi w drzwi” z autobusu do tramwaju, prowadnice dla niewidomych na skrzyżowaniach przez tory tramwajowe, wypukłe nadruki informacyjne na poręczach.

Prezentacja doświadczeń z Turynu i Wiednia odbyła się podczas seminarium w warszawskim Domu Technika NOT. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele przewoźników i instytucji związanych z organizowaniem komunikacji miejskiej w Warszawie i innych miastach, m.in. Łodzi, Poznania czy Wrocławia.

Staże w Wiedniu i Turynie były realizowane w ramach projektu „Nowa kultura mobilności w Warszawie”, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 29.820 euro z funduszy unijnych programu Leonardo da Vinci. Przedsięwzięcie jest kontynuacją projektu "Nowa jakość usług – młodzi pracownicy motorem zmian w komunikacji miejskiej", zrealizowanego w 2009 roku przez ZTM, wspólnie z berlińskim partnerem BVG.


Autor: (źródło: ZTM Warszawa, 10.04.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.