baner
baner
baner
NEEL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dragon w LOTOS Kolej

Pierwsza od ponad 20 lat lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce dotarła na bocznicę LOTOS Kolej w Gdańsku. Spółka wykorzysta ją przede wszystkim do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o masie wynoszącej 4 tysiące ton.

Do tej pory Dragon jeździł u przewoźnika STK z Wrocławia w ramach tzw. eksploatacji nadzorowanej.

- Na tych samych zasadach lokomotywa będzie eksploatowana u nas do końca 2011 roku - wyjaśnia Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej - Dla nas najważniejsze są parametry eksploatacyjno-techniczne tego pojazdu. Jeśli potwierdzą się one w praktyce i Dragon będzie w stanie efektywnie prowadzić ciężkie pociągi na długich trasach, to z pewnością będziemy zainteresowani włączeniem go do naszej floty.

Największym atutem lokomotywy jest możliwość obsługi pociągów o masie dochodzącej nawet do 4 tys. ton. Dla porównania nowoczesne lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie około 3,4 tys. ton (wersja elektryczna) i 2,6 tys. ton (wersja spalinowa).

LOTOS Kolej to jeden z najnowocześniejszych przewoźników kolejowych w Polsce. Spółka eksploatuje m.in. lokomotywy elektryczne i spalinowe platformy TRAXX. - Dostawę kolejnych pojazdów w wersji spalinowej zakończymy w połowie września tego roku- dodaje dyrektor Łosiński. Oprócz ww. lokomotyw we flocie LOTOS Kolej znajdują się jeszcze lokomotywy Siemens ES64F4 (typ BR189) oraz manewrowa Gravita 10BB produkcji VOITH Turbo, oczekująca na wydanie przez UTK świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.

Lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon jest pierwszą od ponad 20 lat lokomotywą elektryczną wyprodukowaną w Polsce. Jej konstrukcja została opracowana przez Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach przy współudziale EC Engineering oraz Instytutu Elektrotechniki. Sześcioosiowy pojazd przeznaczony jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Przy jego produkcji wykorzystano najnowsze, dostępne w branży kolejowej, technologie. Do tej pory Dragon został zaprezentowany m.in. w 2010 r. podczas targów Innotrans w Berlinie (to największa impreza kolejowa w Europie). Prototyp lokomotywy pokazano również na Międzynarodowych Targach Trako, które odbyły się w Gdańsku w 2009 r. Na obu imprezach lokomotywa zebrała pochlebne opinie ekspertów i cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród przedstawicieli przewoźników.

Podstawowe parametry techniczne lokomotywy E6ACT Dragon

  • Lokomotywa sześcioosiowa (układ osi Co’Co’)
  • długość - 20,25 m
  • moc - 5000 kW
  • masa własna - 116 t
  • prędkość eksploatacyjna maks. - 120 km/h
  • prędkość konstrukcyjna maks. - 140 km/h
  • siła pociągowa maks. - 375 k
  • nacisk na oś - 20 ton


Autor: (źródło: LOTOS Kolej, 04.08.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.