baner
baner
baner
Strunobet-Migacz Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Drugie spotkanie Zespołu ds. stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystnie z infrastruktury kolejowej

W dniu 19 lipca 2011 roku w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się drugie spotkanie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystnie z infrastruktury kolejowej.

Na spotkaniu, w którym uczestniczyło blisko 20 przedstawicieli różnych podmiotów działających na rynku transportu kolejowego poruszono dwa główne tematy tj. „możliwe problemy pojawiające się przy obecnej konstrukcji stawek za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej” oraz projekt budowy instrukcji kalkulacji stawek.

Członkowie Zespołu, oprócz problemów wskazanych i omówionych na pierwszym spotkaniu wymienili kolejne, które mogą stanowić barierę rozwoju transportu kolejowego, w postaci:

  • znacznego zróżnicowania w stawkach pomiędzy pociągami pasażerskimi o stosunkowo niskich masach brutto, a pociągami towarowymi o wysokich masach brutto.
  • dużej zmienności stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej pomiędzy latami dla pociągów towarowych o wysokich masach brutto.
  • podwyższenia opłaty za indywidualny rozkład jazdy, który jest nieunikniony w kolejowym transporcie towarowym.


Uczestnicy zwrócili również uwagę na kilka aspektów związanych z kalkulacją stawek jednostkowych opłaty podstawowej:

  • potrzeba szczegółowej analizy obecnej struktury kosztów uzasadnionych przedstawianych przez zarządców infrastruktury kolejowej.
  • w przypadku całkowitej zmiany metodologii należy pamiętać o istniejącym taborze np. marszałków województw, który był dostosowany do istniejących stawek.
  • w przypadku jakiejkolwiek zmiany metodologii zarządcy infrastruktury powinni wykonać odpowiednie symulacje w celu sprawdzenia wpływu nowych stawek na użytkowników infrastruktury.


W drugiej części spotkania członkowie Zespołu mieli możliwość zapoznania się i skomentowania celu, zakresu oraz procesu powstawania projektu instrukcji kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej. 

Proces powstawania projektu instrukcji został podzielony na 5 faz:

  • ustalenia konstrukcji cennika,
  • ustalenia bazy kosztowej,
  • ustalenia sposobu alokacji kosztów,
  • ustalenia pracy eksploatacyjnej,
  • wyznaczania stawek jednostkowych opłaty podstawowej.


Na zakończenie spotkania ustalono, iż Urząd Transportu Kolejowego skieruje do przedstawicieli rynku kolejowego listę pytań dotyczących wpływu na przewoźników stawek jednostkowych opłaty podstawowej, jakie stosuje zarządca infrastruktury (załącznik 1), z prośbą o ustosunkowanie się do nich w terminie 2 tygodni (tj. do 5 sierpnia 2011 roku).


Autor: (źródło: Urząd Transportu Kolejowego, 02.08.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.