Kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi jest utworzenie w centrum miasta multimodalnego węzła komunikacyjnego. Przetarg ograniczony na udzielenie zamówienia publicznego, pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap II, Lot B 2- odcinek Łódź Widzew Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową” ogłoszono 4 grudnia 2009 r.
Ze względu na zgłaszane zapytania oraz wniesioną skargę na zbyt krótki termin realizacji inwestycji określony w opisie przedmiotu zamówienia termin składania ofert do przetargu przesunięto na 1 kwietnia 2010 r. Konsekwencją tego faktu może być późniejsze niż planowane zamknięcie stacji Łódź Fabryczna, które nastąpi najprawdopodobniej w III kwartale br.
Gruntowna rewitalizacja oraz przekształcenie obszarów Dworca Łódź Fabryczna w przyszłości pozwoli na włączenie go do obsługi linii średnicowej oraz kolei dużych prędkości. Zagłębienie czołowej stacji Łódź Fabryczna oraz tunelowe przebicie pod miastem w kierunku stacji Łódź Kaliska stanowi istotny etap połączenia głównych linii kolejowych w obszarze miasta Łódź tworząc centralny węzeł kolejowy dla planowanej sieci kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa – Łódź – Poznań, Warszawa – Łódź – Wrocław).
Mający powstać multimodalny węzeł przesiadkowy będzie ważny z punktu widzenia rozwoju całej aglomeracji łódzkiej. Połączenie Kolei Konwencjonalnej, Dużych Prędkości, sieci nowoczesnych tramwajów, dworca autobusowego z liniami dalekobieżnymi i lokalnymi busami oraz sieci lokalnych i regionalnych połączeń drogowych przeniesie centrum Łodzi w nowy wymiar XXI wieku.
Prace obejmować będą m.in.:
Inwestycja zrealizowana będzie w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź – Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych.
Zanim jednak dworzec Łódź Fabryczna zostanie zamknięty przystąpiono do planowania i realizacji inwestycji mających na celu przystosowanie pozostałych łódzkich dworców oraz samej linii kolejowej do przejęcia obsługi podróżnych korzystających właśnie z tej stacji. Pierwszą inwestycją, która rozpoczęła się w Łodzi była „Modernizacja istniejących oraz budowa nowych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych na stacji PKP Łódź Widzew”.
Budynek dworca Łódź Widzew zostanie rozbudowany. Już powstały fundamenty pod dobudowywane skrzydło. W powstającej części znajdować się będzie 5 kas biletowych oraz informacja, jak również hol o powierzchni ok.
Niedługo, bo już w III kwartale, rozpoczną się prace mające na celu przebudowę peronów na stacji Łódź Widzew oraz linii na odcinku Łódź Widzew - Łódź Niciarniana.
Ważnym elementem organizacji ruchu po zamknięciu dworca Łódź Widzew będzie remont linii 15 Zgierz – Łowicz, który rozpocznie się w sierpniu. Zakończenie prac planowane jest w 2011 r.
Planowane jest również zmodernizowanie linii na odcinku Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska, która utworzy linię objazdową co pozwoli na skierowanie części pociągów w kierunku stacji Łódź Kaliska. Dzięki temu podróżni korzystający z usług PKP S.A., a zamieszkujący zachodnią część miasta zyskają komfort podróżowania.
Obecny rozkład jazdy pociągów, który obowiązuje do dnia 14 grudnia nie powinien ulec zmianie. Po wyremontowaniu linii PKP PLK S.A. przekażą przewoźnikom wytyczne dotyczące możliwości ruchu (m.in. gdzie i z jaką prędkością mogą poruszać się pociągi). Po wyremontowaniu linii objazdowej (część linii 25 i 540) nie będzie technicznych przeciwwskazań, aby nowe pociągi ED 74 jeździły również na dworzec Łódź Kaliska.
Autor: (źródło: PKP S.A., 15.03.2010)