baner
baner
baner
TABOR DĘBICA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dworzec Łódź Fabryczna multimodalnym węzłem komunikacyjnym nowego Centrum Łodzi

Kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi jest utworzenie w centrum miasta multimodalnego węzła komunikacyjnego. Przetarg ograniczony na udzielenie zamówienia publicznego, pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej Warszawa Łódź, etap II, Lot B 2- odcinek Łódź Widzew Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Fabryczna oraz budową części podziemnej dworca Łódź Fabryczna przeznaczonej dla odprawy i przyjęć pociągów oraz obsługi podróżnych. Przebudowa układu drogowego infrastruktury wokół multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego nad i pod ul. Węglową” ogłoszono 4 grudnia 2009 r.

Ze względu na zgłaszane zapytania oraz wniesioną skargę na zbyt krótki termin realizacji inwestycji określony w opisie przedmiotu zamówienia termin składania ofert do przetargu przesunięto na 1 kwietnia 2010 r. Konsekwencją tego faktu może być późniejsze niż planowane zamknięcie stacji Łódź Fabryczna, które nastąpi najprawdopodobniej w III kwartale br.

Gruntowna rewitalizacja oraz przekształcenie obszarów Dworca Łódź Fabryczna w przyszłości pozwoli na włączenie go do obsługi linii średnicowej oraz kolei dużych prędkości. Zagłębienie czołowej stacji Łódź Fabryczna oraz tunelowe przebicie pod miastem w kierunku stacji Łódź Kaliska stanowi istotny etap połączenia głównych linii kolejowych w obszarze miasta Łódź tworząc centralny węzeł kolejowy dla planowanej sieci kolei dużych prędkości zwanej „Y” (Warszawa – Łódź – Poznań, Warszawa – Łódź – Wrocław).

Mający powstać multimodalny węzeł przesiadkowy będzie ważny z punktu widzenia rozwoju całej aglomeracji łódzkiej. Połączenie Kolei Konwencjonalnej, Dużych Prędkości, sieci nowoczesnych tramwajów, dworca autobusowego z liniami dalekobieżnymi i lokalnymi busami oraz sieci lokalnych i regionalnych połączeń drogowych przeniesie centrum Łodzi w nowy wymiar XXI wieku.

Prace obejmować będą m.in.:

  • wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem w imieniu i na rzecz zamawiających decyzji administracyjnych niezbędnych do wykonania i odbioru robót;
  • budowę dwuprzestrzennego tunelu o długości około 2500 m z linią czterotorową dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, regionalnego, aglomeracyjnego i kolei dużych prędkości; POZIOM 0 do -16,5;
  • budowę stacji kolejowej Łódź – Fabryczna jako podziemnej: dla czterech peronów i ośmiu torów wraz z zabudową czterech peronów dwukrawędziowych o długości do 400 m i ośmiu torów (poziom główki szyny POZIOM -16,5 do -8;
  • budowę wraz z wyposażeniem podziemnego dworca kolejowego Łódź – Fabryczna POZIOM -8 do 0;
  • wykonanie trzykondygnacyjnych podziemnych parkingów po północnej stronie dworca kolejowego POZIOM -17 do -8;
  • wykonanie podziemnych przystanków komunikacji autobusowej po stronie północnej dworca kolejowego POZIOM -8 do 0;
  • wykonanie i zabezpieczenie wykopu po południowej stronie dworca kolejowego POZIOM -8 do 0;
  • wykonanie drogi dojazdowej do węzła komunikacyjnego od strony północnej dworca kolejowego po śladzie ulic Składowej i Węglowej pomiędzy ulicami Kilińskiego i projektowanego przedłużenia ulicy Uniwersyteckiej; POZIOM 0
  • likwidację wszelkich kolizji infrastruktury technicznej wynikających z prowadzonej inwestycji;
  • wykonanie odcinka linii tramwajowej po północnej stronie dworca wzdłuż ulic Składowej i Węglowej;
  • wykonanie przystanków autobusowych na ulicy Węglowej;
  • wykonanie niezbędnej infrastruktury do funkcjonowania węzła przesiadkowego;
  • wykonanie wschodniego i zachodniego przedpola dworca kolejowego i przystanków komunikacji autobusowej łącznie z podłączeniem do układu komunikacyjnego miasta.
  •  

Inwestycja zrealizowana będzie w rejonie ulic: Kilińskiego, Narutowicza, Składowej i Węglowej oraz na terenie obecnego Dworca Łódź – Fabryczna i terenów bezpośrednio przyległych.

Zanim jednak dworzec Łódź Fabryczna zostanie zamknięty przystąpiono do planowania i realizacji inwestycji mających na celu przystosowanie pozostałych łódzkich dworców oraz samej linii kolejowej do przejęcia obsługi podróżnych korzystających właśnie z tej stacji. Pierwszą inwestycją, która rozpoczęła się w Łodzi była „Modernizacja istniejących oraz budowa nowych obiektów wraz z zagospodarowaniem terenów przyległych na stacji PKP Łódź Widzew”.

Budynek dworca Łódź Widzew zostanie rozbudowany. Już powstały fundamenty pod dobudowywane skrzydło. W powstającej części znajdować się będzie 5 kas biletowych oraz informacja, jak również hol o powierzchni ok. 92 m². Przed budynkiem znajdować się będą dwa parkingi po ok. 150 miejsc parkingowych każdy oraz postój taxi. Powstanie również pętla autobusowa, która umożliwi skomunikowanie dworca z centrum miasta. Wraz z zamknięciem dworca Łódź Fabryczna i przejęciem kolejowego ruchu pasażerskiego swój bieg przy dworcu Łódź Widzew kończyć będą linie: 69/69A/69B, 75 i 77, które dojeżdżać będą z Ronda Inwalidów ulicami Puszkina oraz Służbową. Na przystankach przelotowych zatrzymywać będą się autobusy linii 85/85A, N1 oraz 90, 91/91A, które zamiast ulicą Rokicińską, będą jeździć ulicami Puszkina, Służbową i Augustów. Koszt planowanych prac wynosić będzie 6 343 428,10 zł. Zakończenie prac przewidywane jest na przełomie II/III kwartału 2010 roku.

Niedługo, bo już w III kwartale, rozpoczną się prace mające na celu przebudowę peronów na stacji Łódź Widzew oraz linii na odcinku Łódź Widzew - Łódź Niciarniana.

Ważnym elementem organizacji ruchu po zamknięciu dworca Łódź Widzew będzie remont linii 15 Zgierz – Łowicz, który rozpocznie się w sierpniu. Zakończenie prac planowane jest w 2011 r.

Planowane jest również zmodernizowanie linii na odcinku Łódź Widzew – Łódź Chojny – Łódź Kaliska, która utworzy linię objazdową co pozwoli na skierowanie części pociągów w kierunku stacji Łódź Kaliska. Dzięki temu podróżni korzystający z usług PKP S.A., a zamieszkujący zachodnią część miasta zyskają komfort podróżowania.

Obecny rozkład jazdy pociągów, który obowiązuje do dnia 14 grudnia nie powinien ulec zmianie. Po wyremontowaniu linii PKP PLK S.A. przekażą przewoźnikom wytyczne dotyczące możliwości ruchu (m.in. gdzie i z jaką prędkością mogą poruszać się pociągi). Po wyremontowaniu linii objazdowej (część linii 25 i 540) nie będzie technicznych przeciwwskazań, aby nowe pociągi ED 74 jeździły również na dworzec Łódź Kaliska.


Autor: (źródło: PKP S.A., 15.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.