PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że inwestycja polegać ma na unowocześnieniu budynków istniejących oraz wybudowaniu nowych. Tereny przylegające do obiektu również się zmienią. Przeprowadzenie prac związane jest z przystosowaniem dworca Łódź Fabryczna i linii łączącej obie stacje do Kolei Dużych Prędkości. Rozpoczęcie remontu dworca Łódź Widzew ma się rozpocząć pod koniec 2009 roku, a zakończyć w połowie 2010 roku.
Przedsięwzięcie jest pierwszym krokiem do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Istotna przy tym projekcie jest współpraca pomiędzy PKP S.A. a Urzędem Miasta Łodzi, która układa się bardzo dobrze i może stanowić wzór dla innych miast, jak wspólnie z koleją zmieniać ich oblicza. Kolej i Miasto Łódź w 2008 r. ustaliły nowy układ komunikacyjny centrum miasta wraz z przeniesieniem pod ziemię dworca Łódź Fabryczna.
Remont dworca Łódź Widzew przewiduje m.in.:
Koszt wszystkich prac wyniesie blisko 3,5 mln zł.
Miasto Łódź jest partnerem tej inwestycji. W ramach porozumienia z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi przy dworcu Łódź Widzew zostaną wybudowane:
Sfinansowanie robót drogowych odbędzie się w całości z zabezpieczonych środków finansowych Urzędu Miasta Łodzi.
Łódź Widzew rozbudowany i zmodernizowany będzie kompleksowo. Przebudowa wiąże się ściśle z inwestycjami związanymi z II etapem modernizacji linii kolejowej Łódź – Warszawa, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Widzew. Projekt ten jest związany również z programem budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Najpierw zostanie wykonany remont dworca Łódź Widzew tak, aby mógł on przejąć obsługę pasażerów z dworca Łódź Fabryczna, kiedy ten będzie przebudowywany. W dalszej części odbędzie się przebudowa linii kolejowej łączącej oba dworce wraz z przeniesieniem Łodzi Fabrycznej pod ziemię w latach 2010 – 2013.
Przyszła stacja Łódź Fabryczna, należąca do PKP S.A., będzie węzłem multimodalnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu - kolejowy w tym pociągi: aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie, drogowy: w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS. Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów. Perony dworca Łódź Fabryczna będą zlokalizowane ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Wszystkie pociągi będą poruszać się w tunelu idącym pod centrum miasta Łodzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Poszczególne etapy inwestycji ściśle zależą od siebie. Pokazuje to poniższy harmonogram prac:
Autor: (źródło: Michał Wrzosek, PKP S.A., 31.08.2009)