baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dworzec Polski - nowa spółka PKP

Według planu PKP czekają nas 2012 r. inwestycje na 670 mln zł, wyremontowanie 36 dworców kolejowych w 2010 r. oraz powołanie specjalnej spółki Dworzec Polski, która miałaby zarządzać stacjami.

Większość z 1010 działających w kraju dworców jest w nieciekawym stanie. - Modernizacja wszystkich działających dworców kosztowałaby około 4,2 mld zł. Przy obecnych nakładach inwestycyjnych potrzeba by na to 14 lat. - mówi Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA. w ostatnich latach z braku, jak potwierdza PKP, dworce były zaniedbywane. Obiecywana jest więc poprawa w zarządzaniu i zwiększeniu środków na remonty.

- Chcemy, by na dworcu był jeden gospodarz, który za niego odpowiada. - mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury ds. kolei.

Teraz za jedną stację odpowiada kilka firm: PKP SA za sam dworzec, Telekomunikacja Kolejowa za zegary i elektroniczne tablice informacyjne, PKP PLK za tory na dworcach, a przewoźnicy za kasy. Odpowiedzialność robi się więc zbiorowa. - Dlatego utworzymy odrębną spółkę zarządzającą wszystkimi dworcami, jej robocza nazwa to Dworzec Polski. - zapowiada Prześluga. - Menedżerowie w spółce będą odpowiedzialni za konkretne dworce. Jeśli nie spełnią oczekiwań co do utrzymania standardów na stacjach, stracą pracę. - dodaje.

Dzięki temu na stacjach podwyższane mają być standardy obsługi pasażerów. Wydzielone będą m.in. strefy na obsługę pasażerów z kasami biletowymi, strefy informacji (np. z dostępem do bezprzewodowego internetu). Kolej chce też stworzyć miejsca na odpoczynek, kulturę czy opiekę (np. nad dzieckiem), oraz dostosowanie obiektów do osób niepełnosprawnych.

W 2010 r. przeznaczone ma być na ten cel ponad 250 mln zł, a do 2012 r. w sumie 670 mln zł, m.in. z budżetu państwa, funduszy UE i środków własnych PKP.

W Katowicach i Poznaniu remonty realizowane będą przy współpracy z inwestorem prywatnym. Dzięki unijnym dotacjom całkowicie zmodernizowane będą dworce główne we Wrocławiu, w Krakowie i Gdyni. Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion sfinansowane będą ze  środków własnych PKP i budżetowych. Modernizację za 22 mln zł przejdzie też Dworzec Centralny w Warszawie. - Roboty na Centralnym skończymy przed Euro 2012. - mówi Andrzej Wach, prezes PKP SA.

Jest jeszcze jeden pomysł na zbieranie pieniędzy na remonty, na który wpadło Ministerstwo Infrastruktury. Byłaby to tzw. opłata dworcowa (podobną do lotniskowej). Wliczano by ją zapewne do ceny biletów kolejowych.


Autor: (źródło: Leszek Baj, wyborcza.biz, 20.01.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.