baner
baner
baner
M&MR Trading Polska Sp. z o.o. / TransComfort

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dworzec w Nałęczowie otwarty

Lubelski Oddział Gospodarowania Nieruchomościami PKP 18 listopada dokonał uroczystego otwarcia dworca kolejowego w Nałęczowie. Do użytku oddano zmodernizowany budynek stacji i peron nr 1.

Od czasu budowy dworca w dwudziestoleciu międzywojennym jest to pierwsza tak duża budowa. Inwestycja jest po Lublinie, Chełmie i Dęblinie kolejnym etapem rozpoczętej przed kilku laty akcji modernizacji budynków stacyjnych na linii nr 7: Warszawa – Dorohusk.

Mimo, iż obecnie część kuracjuszy przybywa do Nałęczowa drogą kołową, to mając na względzie planowany rozwój miasta warto było przywrócić dawną świetność zabytkowego dworca.

Przeprowadzona w latach 2007-2009 modernizacja dworca kosztowała ok. 1,5 mln zł, a podzielona była na trze etapy.

W I etapie dokonano remontu instalacji centralnego ogrzewania wraz z remontem kotłowni. Prace zakończono we wrześniu 2007 r., a ich koszt wyniósł około 200 000 złotych.

Druga część modernizacji miała na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Zakres prac objął instalację systemu monitoringu wizyjnego, który wraz innymi systemami na dworcach w Dęblinie, Białej Podlaskiej, Łukowie, Kraśniku i Trawnikach, włączony jest do wspólnego centrum obsługiwanego przez pracowników ochrony w gmachu PKP przy ul. Okopowej w Lublinie. Źródłem obrazu są kamery zainstalowane w budynkach stacyjnych, chroniące poczekalnie, kasy i otoczenie dworców. W celu zapewnienia szybkiej reakcji związanej z ochroną pasażerów i mienia PKP S.A. uzgodniło współdziałanie z Wojewódzką Komendą Policji i Komendą Straży Ochrony Kolei poprzez sieć placówek lokalnych tych instytucji. Ten etap zadania wykonano w okresie od grudnia 2008 r. do kwietnia 2009 r. za łączną kwotę 230 tys. zł.

Trzeci etap zadania obejmował kompleksową modernizację zarówno ogólnodostępnych powierzchni wewnątrz budynku, elementów zewnętrznych, jak i samego otoczenia. Odnowiono elewację z zachowaniem oryginalnego wystroju architektonicznego wraz z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej. Wymieniono pokrycie dachowe i obróbki blacharskie. Wokół dworca dokonano wymiany nawierzchni ciągów pieszych, pojawiły się nowe ścieżki łączące peron z podjazdem, zadbano również o widoczną informację wizualną. Podróżnych przybywających na stację po zmierzchu przywita ciepłe światło stylowych latarni zamontowanych na elewacji budynku i na peronie. Kolejarze wykorzystali też doświadczenia ze stacji Dęblin w zakresie otwartego tam w 2008 r. parkingu dla rowerów (160 stanowisk). Z uwagi na odległość ok. 3 km dzielącą Nałęczów od stacji kolejowej, liczba podróżnych przybywających na rowerach jest znacznie mniejsza niż w Dęblinie, dlatego zamontowano stojaki na parkowanie 10 rowerów.

Gruntowną modernizację przeprowadzono we wnętrzu budynku. Wystrój holu kasowego i poczekalni wykonano zgodnie z projektem Pracowni Architektury – Adam Wójcik Studio – pracowni, w której powstał pomysł na wystrój wnętrz oglądany od 9 lat na dworcu stacji Lublin.

W bryle dworca umieszczono ogólnodostępny sanitariat przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych, co pozwoliło na likwidację starego, wolnostojącego szaletu. Remontem objęto klatki schodowe części mieszkalnej budynku oraz część instalacji. III etap modernizacji zakończono w sierpniu 2009 r. ponosząc wydatki ok. 1,12 mln złotych. Staraniem i środkami najemcy został wykonany remont pozostałych pomieszczeń parteru – wykorzystywanych na aptekę i przychodnię zdrowia.

Estetykę stacji poprawił przebudowany peron Nr 1. Spółki PKP S.A oraz PKP PLK S.A. - Zakład w Lublinie obok  modernizacji budynku stacyjnego dokonały przebudowy peronu nr 1 wraz infrastrukturą oraz małą architekturą (oświetlenie, ławki, kosze). Zbudowano także nowy peron do wsiadania dla pasażerów kolejki wąskotorowej. Zamontowana tablica z napisem „Nałęczów Wąskotorowy” jest pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia wycieczkowego pociągu "Nadwiślanin" przewożącego jeszcze przed kilku laty turystów po pięknych zakątkach Płaskowyżu Nałęczowskiego. Jak zapowiada Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim, po uzyskaniu dotacji unijnych możliwe będzie przywrócenie tej atrakcji turystycznej. Realizacja tych planów nadałaby stacji status małego węzła przesiadkowego. Wygląd dzisiejszej stacji Nałęczów to przykład dobrej współpracy spółek kolejowych.

Nałęczów stara się o status miasta partnerskiego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Odnowiony dworzec to pierwszy krok w ty kierunku. Choć dziś od stacji kolejowej do centrum Nałęczowa nie kursuje już dorożka, to jednak kontynuujących podróż czeka miła niespodzianka. Urząd Miasta Nałęczów włączając się w modernizację elementów stacji, przebudował przystanek komunikacji podmiejskiej dokonując utwardzenia nawierzchni i wymieniając wiatę.

Inwestorzy:

  • PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie;
  • PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Lublinie.
     

Projektant:

  • Adam Wójcik Studio – Pracownia Architektury.
     

Wykonawcy:

  • Przedsiębiorstwo Budowlane UZI S.C. PARCZYŃSKI STANISŁAW Supremus Łukasz Michalski;
  • Piotr Stąchor Spółka Jawna Przedsiębiorstwo Usługowo – Produkcyjno – Handlowe „INSTAD”.
     

Autor: (źródło: PKP S.A., 19.11.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.