baner
baner
baner
OTTIMA plus sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dworzec w Wawrze ma być ładny

Polskie Koleje Państwowe i najemca dworca w Wawrze obiecują, że przywrócą mu dawną świetność. Kilka lat temu przestał on pełnić swoją funkcję i zamienił się w sklep z kominkami. Miał być perełką, jest tandetny i zaniedbany.

- Rozmawialiśmy już z PKP Nieruchomości, które wstępnie zadeklarowały remont frontu budynku - powiedział Marcin Duniewski, właściciel firmy, która z początkiem stycznia 2010 roku wynajęła budynek dworca w Wawrze. - Chodzi o usunięcie kolumn i przemalowanie elewacji. Wnętrze wygląda rozsądnie. Jako najemca dbamy o ten obiekt, ale nie przywiązujemy się to tego, co jest obecnie - mówi.

- Najbardziej przykre jest to, że obiekt wiele lat niszczał i nikogo to nie bolało. A obecnie jest zagospodarowany, jest ochrona... – Dodaje Duniewski.

- Dworzec w Wawrze stał się podręcznikowym przykładem straszliwej patologii polskiej przestrzeni publicznej – komentuje Marcel Andino-Velez z Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

- Obiekt nie wygląda, jak powinien wyglądać. Niestety przewoźnicy, którzy korzystają z tego dworca, nie byli zainteresowani przedłużeniem współpracy. Rozwiązali umowę najmu i na początku wieku dworzec przestał pełnić swoją funkcję. - informuje Andrzej Dudziński, rzecznik PKP Nieruchomości. - W ciągu najbliższych 3 miesięcy postaramy się "upiększenia" z budynku usunąć, tak, żeby układ architektoniczny był podobny do pierwotnego, z lat 60. – stwierdza dodając, zmiany zostały wykonane bez wiedzy właściciela.

Marcel Andino-Velez podpowiada jak rewitalizować architektoniczne perełki z dawnych lat. - Nie chodzi o otworzenie stanu oryginalnego, można takie obiekty modernizować, ale trzeba wydobyć wartościową architekturę. To bardzo wartościowa architektura. Taki nowoczesny budynek mógłby stać nawet we Francji czy w Stanach Zjednoczonych. Jak na taką małą, prowincjonalną stacyjkę, to jest coś. – uważa. - Wiele dworców spotkał podobny los. Chociażby Dworzec Centralny, który kojarzy się z przedsionkiem piekła. - mówi Andino-Velez.

Adaptację dworca można zobaczyć na przykładzie dawnego budynku kas biletowych na Powiślu. Zamienił się on w klubo-kawiarnię. - Wymagało to dużo pracy i serca, pieniędzy pewnie można by włożyć więcej - opowiada Bartek Kraciuk, właściciel.

Z kolei Polskim Kolejom Państwowym udało się wyremontować stacje Ochota i Powiśle. - Zapotrzebowanie na istnienie dworców na linii średnicowej zgłosili przewoźnicy: Koleje Mazowieckie i Szybka Kolej Miejska. Dworcem w Wawrze nie jest zainteresowany żaden przewoźnik – mówi rzecznik PKP Nieruchomości. Zaznacza też, że budynek musi na siebie zarabiać, a komercyjny wynajem jest najłatwiejszą metodą na zdobycie pieniędzy.


Autor: (źródło: mz, TVN Warszawa, 04.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.