baner
baner
baner
TAMTRON S.A.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dworzec Wrocław Główny gotowy na przyjęcie kibiców!

Dworzec Wrocław Główny został otwarty dla podróżnych. Obiekt w ciągu dwóch lat przeszedł generalną modernizację, dzięki czemu stał się połączeniem historycznej bryły z nowoczesnymi rozwiązaniami na miarę XXI wieku.

Prace budowlane na dworcu rozpoczęły się w kwietniu 2010 roku. Od tego czasu zmienił się on diametralnie, stając się obiektem na europejskim poziomie. Kompleksowa modernizacja objęła plac przed dworcem, który stał się oazą zieleni. Został on zaprojektowany w formie zielonych wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą (nowe oświetlenie, ławki, kosze). Na placu posadzono też nowe drzewa. Nawiązaniem do tradycji jest odtworzenie po obu stronach wejścia głównego, od strony ulicy Piłsudskiego historycznych tarasów. Przed każdym z dwóch tarasów postawiono dworcowe fontanny.

Metamorfozę przeszedł budynek główny wraz z holem kasowym. Wykonano prace konserwatorskie, dzięki którym pomieszczenia w budynku głównym odzyskały dawny blask i historyczne piękno. Obiekt stał się bardziej funkcjonalny, dzięki wykonaniu nowych klatek schodowych z windami, a także schodów ruchomych w holu dworca. W całkowicie nowy sposób zaaranżowano przestrzeni obsługi podróżnego. W zachodniej części holu kasowego znajdziemy informację turystyczną i dziewięć kas biletowych (PKP IC, Przewozy Regionalne, Koleje Dolnośląskie) oraz poczekalnię. We wschodnie natomiast: informację kolejową, centra obsługi klienta (ruszą jeszcze przed Euro 2012) i poczekalnię VIP. Oprócz tego w holu dworca zostaną ustawione automaty z napojami i przekąskami, a pod schodami ruchomymi bankomaty. W budynku głównym na czas Euro 2012 zostaną tymczasowo zaaranżowane dwa pomieszczenia, w których znajdą się punkty gastronomiczne.

Dużo zmian jest widocznych na peronach i w tunelach. Prace w tych miejscach miały charakter odtworzeniowy (np. odrestaurowanie stalowych elementów konstrukcyjnych hal peronowych czy odtworzenie świetlików) i odbywały się przy konsultacji z konserwatorem zabytków. Nowym elementem jest powstanie fragmentu hali peronowej zadaszonego membraną pomiędzy dwoma historycznymi halami. Z punktu widzenia podróżnych największym atutem jest pojawienie się schodów ruchomych na perony od strony tunelu miejskiego, a także taśm bagażowych przy schodach prowadzących do tunelu centralnego. Osoby niepełnosprawne dostaną się na peron za pomocą nowych wind i platformy przyschodowej przy peronie 5.

Nowym elementem kompleksu dworcowego jest tzw. dworzec nocny, przypominający swoim wyglądem wagon. Składa się on z trzech kondygnacji skomunikowanych ze sobą schodami i windą. Na podziemnym poziomie dworca nocnego zlokalizowano zaplecze techniczne, a także toalety, również dla osób niepełnosprawnych, na parterze zaś hol. Na piętrze znajdują się: poczekalnia i toalety wraz przestrzenią przeznaczoną na lokal gastronomiczny. Ekologicznym rozwiązaniem umiejscowionym na dachu budowli są kolektory słoneczne służące do podgrzewania wody w budynku. Przy Pawilonie Południowym ustawiono dwa kontenery z małą gastronomią.

W ramach inwestycji dostosowano do realiów XXI wieku system nagłośnienia, elektronicznej informacji dla podróżnych i monitoringu. O bezpieczeństwo pasażerów będzie dbało 250 kamer stałych i obrotowych, na które podgląd będzie miała ochrona dworca, Policja i Straż Ochrony Kolei.

Pod placem wybudowano parking podziemny na 217 samochodów. Prowadzą do niego dwa wjazdy: od strony ulicy Peronowej (wjazd) i Piłsudskiego (wjazd/wyjazd). Parking podziemny jest skomunikowany zarówno z placem przed dworcem (klatki schodowe i windy – pawilony A1 i A2), jak i budynkiem głównym. We wschodniej części placu ulokowano parking typu „kiss and ride” i postój taxi.


Autor: (źródło: PKP S.A., 01.06.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.