baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wdrażania i Upowszechniania Postępu Technicznego i Organizacyjnego „POSTEOR” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Dzięki współpracy może być taniej

Organizacja komunikacji jest zadaniem własnym gmin. Lokalne samorządy mogą powierzyć to zadanie innemu samorządowi lub jednostce organizacyjnej tego samorządu, powołanej do organizacji komunikacji publicznej (np. ZTM w Warszawie). Muszą jednak, zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, partycypować w kosztach utrzymania transportu publicznego na swoim terenie.

Zasady współfinansowania są określone i znane gminom od początku współpracy, czyli od 2004 roku. Dla gmin w II strefie biletowej jest to docelowo 40 procent kosztów funkcjonowania komunikacji na ich terenie (gminy osiągają ten pułap stopniowo i wiele z nich finansuje obecnie transport na poziomie 30 proc., a niektóre już na poziomie 40 proc.).

Koszty usług transportowych systematycznie rosną. Wyższe są opłaty za paliwo, energię elektryczną i korzystanie z infrastruktury kolejowej. Duży wpływ ma także modernizacja taboru, a co za tym idzie – wyższy standard świadczonych usług. Zbiegający się sukcesywny wzrost udziału finansowania zamawianych usług i stały wzrost kosztów tych usług powoduje systematyczny wzrost obciążenia z tego tytułu dla poszczególnych gmin, ale również - a może przede wszystkim - dla Warszawy.

ZTM nie pobiera od gmin żadnej prowizji. Koszty przedstawiane samorządom wynikają z realnych kosztów organizacji usług, zawartych w umowach ze spółkami przewozowymi.

Wzrost kosztów obsługi gmin przez pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej wynika przede wszystkim z kierowania do ich obsługi składów o większej pojemności. Dotychczas były to elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) złożone z 3 wagonów, w wybranych przypadkach zestawione podwójnie. Zwiększenie zainteresowania przejazdami koleją spowodowało, że kolejne samorządy zgłaszały do ZTM konieczność obsługi taborem o zdecydowanie większej pojemności. Z tych właśnie względów SKM kupiła nowoczesne jednoprzestrzenne EZT składające się z 4 i 6 wagonów. Ponadto, jeśli zajdzie taka potrzeba, składy 4-wagonowe także będą kursować w podwójnym zestawieniu.

Pasażerowie SKM, których jest coraz więcej, oczekują, że będą podróżować komfortowo. Dlatego dłuższe składy oraz częstsze pociągi są odpowiedzią na ich postulaty, a także na wnioski władz gmin w tej sprawie. Taka zdecydowana poprawa oferty powoduje jednak w konsekwencji wyższe koszty, w pokryciu których muszą uczestniczyć także samorządy.

Połączenia Szybkiej Kolei Miejskiej są ważne dla pasażerów z podwarszawskich gmin również dlatego, że w trakcie zamknięć związanych z pracami torowymi, koordynacja oferty SKM i Kolei Mazowieckich zapewnia, mimo utrudnień, regularne rozłożenie kursów pociągów.

Negocjacje z gminami trwają. Lokalne samorządy muszą podjąć decyzję do 10 grudnia br. W przypadku braku jasnej deklaracji, ZTM będzie musiał podjąć decyzję o wystąpieniu do PKP PLK z wnioskiem o zmianę rozkładów jazdy. W grę wchodzi m.in. skrócenie połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej na linii otwockiej do stacji w Falenicy. Z uwagi na obowiązujące procedury, zmiany rozkładu zaczęłyby obowiązywać od 1 lutego 2012 roku.

W przypadku linii S-1 Otwock – Pruszków obniżenie kosztów przyniosłoby np. skrócenie składów. Ale takie, czysto teoretyczne rozwiązanie, spotkałoby się z drastycznymi protestami pasażerów.

Szansą na odciążenie budżetów gmin jest współpraca lokalnych samorządów. Z dobrodziejstwa dostępu do „szyny” korzystają nie tylko mieszkańcy gmin, na terenie których znajdują się przystanki kolejowe. Dojeżdża do nich wielu pasażerów z okolicznych gmin, a ich władze nie partycypują w kosztach utrzymania połączeń. Do czasu uchwalenia ustawy metropolitalnej współpraca musi odbywać się na zasadzie dobrowolnych porozumień. W finansowanie komunikacji może włączyć się także samorząd powiatu. Dotychczas taką decyzję podjęły władze powiatu legionowskiego (otwocki rozważa) i korzyści ze współpracy odczuwają mieszkańcy wszystkich gmin w powiecie.

Zapewnienie sprawnej komunikacji nie tylko w Warszawie, ale także w całej aglomeracji jest kluczowe dla ZTM. Dlatego z satysfakcją są przyjmowane sygnały o inicjatywach władz samorządowych, których celem jest współpraca na rzecz wspólnego rozwoju komunikacji. Takie sygnały docierają m.in. z gmin powiatów pruszkowskiego i grodziskiego. Docenić także należy postawę gmin, np. Sulejówka, które zdają sobie sprawę, jak ważne dla mieszkańców jest zapewnienie sprawnej komunikacji ze stolicą i wygospodarowują środki na ten cel, mimo napiętych budżetów i braku wsparcia ze strony „sąsiadów”.


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 29.11.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.